hej frun har en b235e biopower my10 och vi funderar lite på att uppgradera till b235r.
vad krävs för att uppgradera?
hej frun har en b235e biopower my10 och vi funderar lite på att uppgradera till b235r.
vad krävs för att uppgradera?
Senast redigerat av SaabMyran den 2016-08-26 klockan 13:38.
Turbo, inloppsrör (kobra) och mjukvara.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
det är alltså inget annat som behövs?
vad är enklast, att leta en original b235r box eller be någon leverantör att lägga in ett lämpligt steg?
Med original B235R mjukvara så tappar du möjligheten att tanka E85.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ja de förstås. Är det plug and play med styrdonet eller måste det giftas in mot chassi nummer ?
Åsså större spridare om du vill ha mer än ca 230 hk på E85.
Åsså ett "steg 1+"
96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Håller med om att deras sida kan bli bättre och jag har pratat med dem flera ggr
För att kliva över 235hk behövs 630cc spridare
men Maptuns sida är snurrig för MY10 2.3t BP, Steg 270hk har andra stift men nämner inget om spridare, 265 & 285 har 630cc spridare.
Skall jag vara ärlig har jag inte kollat vilka spridare just BioPower modellerna använder om det skiljer sig.
Bäst är nog att kolla med den som skall leverera mjukvaran om du tänker gå på något annat än et original Aeroprogram
Just "steg 1+" är aktuellt i mitt fall som har en Aero med rätt turbo/cobra (plusset är 630cc spridare)
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Okey sen e ju frågan med avgassystem, original sitter de Hirsch rostfritt twinpipe hela vägen som jag försått är det något man borde byta ut?
är ju tydligen någon slags Griffin biopower aero 2010a
Senast redigerat av SaabMyran den 2016-08-26 klockan 17:00.
Vi har en manuell 9-5 Aero -04 med steg 1+, bara bytt program och spridare och den går riktigt bra.
Men alla trimmade 9-5 borde ha automat.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
BioPower modellerna har samma 261 g/min spridare som alla andra B2X5 motorer efter att man tog bort de luftomspolade insprutningsventilerna, dvs Saab art. nr. 55 557 323 (Bosch art. nr. 0 280 156 023).
https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
så orignal spridarna klarar alltså av ungefär 290hk på bensin / e85?
Ca 280-290hk på bensin räcker de till, men bara till 230-235hk på E85.
Mvh
Senast redigerat av Hyvens den 2016-08-26 klockan 19:04.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Hirsch avgaset lär räcka för 350hk, men downpipe/kat behöver bytas för mer än ca 270hk.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Aaha okey. Vart bör man lägga sig effekt mässigt för att få en hållbar motor utan att börja skjuta kolvar osv?