Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: OG9-3 Aero ST

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20

    OG9-3 Aero ST

    Hallå ute i garagen!

    Påbörjar en projekttråd här med då gorg tappat stinget på senare år.

    Det är en midnattsblå 9-3 Aero med 17k mil på mätaren jag hämtade tidigare i somras.
    Tanken är att göra det till en "ST" modell, dvs helt ok att ligga och bränna 100mil med men ändå göra skit av Melker, 67, i sin porsche.

    En hel del problem har jag lyckats dra på mig på den korta tiden (SAAB<3) men det är bara att fixa och se glad ut!

    Dels drar motorn olja som jag vet inte vad, märkte det vid en 40 mils körning när man inte hade någon olja kvar på stickan när man kom hem
    Men det är snart ut världen då Svarvade T5kolvar och annat gott redan är fixat och ligger på bänken hemma!

    Bakdäcken var även snedslitet deluxe så har bytt ut bussningarna i bakvagn mot Powerflex

    Utöver det så är damaskerna i bakre bromsoken obefintliga så den trycker ut sig bromsvätska.
    Och fram är inte bättre där jag kör på metallen..

    Ingen idé att byta till samma underdimensionerade skräp som sitter så 308mm fram och 300mm bak från en 9-5 Aero -02 ligger hemma även det!
    Ska bara skaffa en okhållare från en tidig aero och bromsskivor så blir det montering, förhoppningsvis i veckan som kommer!

    Har även skakat rätt i ett AEM filter och en 3" feritta downpipe samt har en halvsats, feritta det med, på G

    Bjussar på en liten to-do lista!

    Ska fixa = I
    På G/har hemma = O
    Monterat och klart = X

    Motor & låda:
    Renovera motor T5 hybrid = O
    Td04-19t = I
    875cc deka = I
    4-puck sinter = I
    Högflödes soppapump = I
    AEM dryflow luftfilter = O
    3" downpipe 2,5" halvsats = O
    AluIntercooler = I
    B202 kammar = I

    Chassie:

    Powerflex både här och där = O
    Sänkt, mer än 30mm = I
    Dämpare modell elak = I
    Styrväxelklämma = I
    Fetare krängningshämmare bak = I
    Subframestag = I

    For looks:

    Tonat & board = I
    Tonade lyktor bak = I
    Lackad instrumentpanel = I
    Lack & puts i motorrum = I
    Mk18 el. Liknande = I
    Splitter fram = I
    Ev. Skärmbreddning = I

    Lite bilder från de senaste två månaderna!
    Håll till godo

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Har idag spenderat hela kvällen med min gamle vän Ivarsson för att läsa ur programvaran i bilen i hopp om att den skulle vara skit då adoptionen spökar, mair ligger efter mrec och amul visar konstant noll i alla lägen.

    Givetvis såg programvaran okej ut förutom några höjda ögonbryn och ska inte göra så något av ovanstående spökar..

    Så felsökningen fortsätter väl så smått!

    Vi kom överens om att han skulle snickra ihop en programvara för 875cc spridare så man kan kliva över 300 i väntan på allt annat skoj!

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  3. #3
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Säker på att det där är midnatts blå? Ser ut som 264 cosmic blue. Men. Jag är blind

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Säker på att det där är midnatts blå? Ser ut som 264 cosmic blue. Men. Jag är blind

    /Tapatalk
    Sorry det är jag som är vimsig, givetvis är den cosmic, midnattsblå är ju dubbelt så mörk!

    Snyggt uppmärksammat

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  5. #5
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Haft en 9-3og själv. Roliga bilar, lite mycket båt dock. Min var också cosmic blue. Skit fin färg.

    Finns en som är snyggare och det är nocturne blue. (min 9-5a <3)

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Haft en 9-3og själv. Roliga bilar, lite mycket båt dock. Min var också cosmic blue. Skit fin färg.

    Finns en som är snyggare och det är nocturne blue. (min 9-5a <3)

    /Tapatalk
    Och sen kommer lightening blue och toppar den

    Nja båt vet jag inte, opålitlig däremot.
    Men det ska lösas, tillsammans med mycket annat!
    Bara powerflexen i bakvagnen gjorde skillnad, och styrväxelklämma och bussningar i framvagn kommer göra det 100ggr bättre!

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Dom påstår att det är detaljerna som gör skillnad, så idag utnyttjades det lite yrkesförmåner och fräschade till bromsoken lite!
    Imorgon ska jag hämta byglarna från tidiga 9-5 Aero, paket från getech ligger även på posten med belägg och skivor till baken!

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Man ska ha bläster, sanda mina ord

    5 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Man ska ha bläster, sanda mina ord
    Oh yes! Händer att både det ena och det andra får glida igenom

    Har oulverlack också, men ska jag vara ärlig var jag för lat för att riva dän alla gummidetaljer i oket så hammarlack får duga!

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Jaha! Idag var det dags för montering, gick hyfsat smärtfritt så när som på ett par banjobultar som inte ville bli täta

    Tyvärr är det ju lättare sagt än gjort att bilddokumentera men håll till godo på det lilla som är!

    Nu kör man alltså 308mm fram och 300mm bak, flytande ok

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg

    dea


  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Snabb update!
    Topp inne för Planing och tvätt, nu ska jag bara få tag i ett block så är vi good to go!

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Gött och slippa fasta oken bak, beläggen rostar fast typ varannan vecka känns det som i de oken

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Nytvättad och bearbetad topp!
    Nu ska jag bara hämta ett block!

    Kommer få ett par t5 kolvar över.


    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  14. #14
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Tycker inte du ska återanvända de där kolvarna på sista bilden. Ser rejält slitna ut, oregelbundna kanter och stora hål i mitten.

    Intressant med bakre oken från 9-5, är det bara att skruva dit dem (med rätt okhållare och skivor antar jag) eller krävs det moddning?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Tycker inte du ska återanvända de där kolvarna på sista bilden. Ser rejält slitna ut, oregelbundna kanter och stora hål i mitten.

    Intressant med bakre oken från 9-5, är det bara att skruva dit dem (med rätt okhållare och skivor antar jag) eller krävs det moddning?
    Haha, vi får helt enkelt hoppas kolvarna pallar lite mos trots deras konstiga hål i mitten

    Nja, dom är väl 98% bolt on iallafall, man måste klippa bromsskölden litegrann samt man får vända fästet till handbromsems returfjäder bakofram
    Annars tar det i det större oket.. utöver det, inga konstigheter..

    Man BÖR byta till slang istället för bromsrör med.. Men jag "glömde" den lilla detaljen


    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Stum fyrpuck från klracing

    Ska väl tåla lite smisk
    Block hämtas på söndag om killen hunnit lyfta det ur bilen än då!

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det där luftfiltret kan du ta och kasta. Gör inte ett skvatt för effekten och man riskerar både luftmassemätaren och turbons hälsa.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det där luftfiltret kan du ta och kasta. Gör inte ett skvatt för effekten och man riskerar både luftmassemätaren och turbons hälsa.
    Riskerar varken luftmassemätare eller turbo om du har ett BRA filter.
    Och AEM är top of the line torrt luftfilter.

    Men tack för din omtanke

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nån här på forumet (Mackan?) skrev ett väldigt matnyttigt inlägg om luftfilter. Kontentan var att sportluftfilter av den öppna typen i princip inte kan vara bättre än original på grund av skillnader i yta.

    Dessutom monterar 99% av "öppet filter"-ägarna sitt filter med en avskärmningsplåt inne i motorutrymmet. Sämre placering får man leta efter.
    Jag hade ett sånt på min första og9-3 för snart 20 år sen. Körde då med steg 3. Jag köpte också ett OBD2-interface och kunde då läsa av insugstemperaturen och bara det i sig var tillräckligt för att det öppna filtret omedelbart skulle åka i soptunnan.
    Skall man ha ett öppet filter (för något annat än ljudeffekten då) så bör det monteras på en plats där det finns obegränsad tillgång till luft med samma temperatur som omgivningen. Den här avskärmningsplåten gör faktiskt det hela ännu sämre, för den värms upp duktigt och fungerar som ett finfint element för att överföra motorns värme till insugsluften. Risken med att montera filtret så att det får bra med uteluft innebär också att det är exponerat för omgivningen i mycket större grad vilket då innebär större risk för att det suger i sig skit och vatten.

    Original luftfilter och box är goda för lätt 400 pållar enligt en rätt så enig "trimmarkår".

    Vill man ha oljudet som kommer av öppet filter, fine, men man skall vara medveten om att det är rätt svårt att få någon positiv effekt av ett sånt filter. Med det menar jag att det visst går att få fördelar, men inte bara genom att kasta luftburken och sätta ett öppet filter där istället.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nån här på forumet (Mackan?) skrev ett väldigt matnyttigt inlägg om luftfilter. Kontentan var att sportluftfilter av den öppna typen i princip inte kan vara bättre än original på grund av skillnader i yta.

    Dessutom monterar 99% av "öppet filter"-ägarna sitt filter med en avskärmningsplåt inne i motorutrymmet. Sämre placering får man leta efter.
    Jag hade ett sånt på min första og9-3 för snart 20 år sen. Körde då med steg 3. Jag köpte också ett OBD2-interface och kunde då läsa av insugstemperaturen och bara det i sig var tillräckligt för att det öppna filtret omedelbart skulle åka i soptunnan.
    Skall man ha ett öppet filter (för något annat än ljudeffekten då) så bör det monteras på en plats där det finns obegränsad tillgång till luft med samma temperatur som omgivningen. Den här avskärmningsplåten gör faktiskt det hela ännu sämre, för den värms upp duktigt och fungerar som ett finfint element för att överföra motorns värme till insugsluften. Risken med att montera filtret så att det får bra med uteluft innebär också att det är exponerat för omgivningen i mycket större grad vilket då innebär större risk för att det suger i sig skit och vatten.

    Original luftfilter och box är goda för lätt 400 pållar enligt en rätt så enig "trimmarkår".

    Vill man ha oljudet som kommer av öppet filter, fine, men man skall vara medveten om att det är rätt svårt att få någon positiv effekt av ett sånt filter. Med det menar jag att det visst går att få fördelar, men inte bara genom att kasta luftburken och sätta ett öppet filter där istället.
    Väl skrivet, mitt ska sitta på samma plats som på 9-5 med lufttillförsel borrat genom fronten är tanken

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •