Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Uppgardera Saab Premium Sound

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Uppgardera Saab Premium Sound

    Hej. Jag har just köpt mig en Saab 9-5 2.3t manuell 2007 sedan model som bara gått 6000mil. Allt i bilen är närmast nytt och bilen går som ett skållat troll efter Hirsch uppgraderingen.
    Men det är en sak som irriterar mig, ljudsystemet är ynkligt. Den äldre mannen som ägde bilen före mig lyssnade nog bara på P1 och tyckte att Premium 70 Sound system med hela 4 högtalare räckte gott och väl.

    Finns det någon sportsmössa att uppgradera till 150 eller harman/kardon original system? Jag har läst att från och med 2007 modellerna så ska det vara lite lättare eftersom ljudsystemet inte är "gift" med bilen, som i tidigare modeller. Vem gör något sånt i så fall? Kan jag ta kontakt med auktoriserade verkstäder? Jag bor i Bergen/Norge nu men är ofta i Småland och Närke på sommaren...någon som vet något?
    Senast redigerat av StateOfIndependence den 2016-08-24 klockan 21:04.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av StateOfIndependence Visa inlägg
    Hej. Jag har just köpt mig en Saab 9-5 2.3t manuell 2007 sedan model som bara gått 6000mil. Allt i bilen är närmast nytt och bilen går som ett skållat troll efter Hirsch uppgraderingen.
    Men det är en sak som irriterar mig, ljudsystemet är ynkligt. Den äldre mannen som ägde bilen före mig lyssnade nog bara på P1 och tyckte att Premium 70 Sound system med hela 4 högtalare räckte gott och väl.

    Finns det någon sportsmössa att uppgradera till 150 eller harman/kardon original system? Jag har läst att från och med 2007 modellerna så ska det vara lite lättare eftersom ljudsystemet inte är "gift" med bilen, som i tidigare modeller. Vem gör något sånt i så fall? Kan jag ta kontakt med auktoriserade verkstäder? Jag bor i Bergen/Norge nu men är ofta i Småland och Närke på sommaren...någon som vet något?
    Släng ett pm till Bollman. Själv fattar jag inte hur det där kan vara så viktigt.

    /Lufto

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jo, även -06 och upp är gifta med bilen.
    Fast om du ändå har så lite som är original smärtar det inte så mycket att kasta ut det och bygga helt med eftermarknadskomponenter.
    Och allt beror ju på vad dina referenser för bra/acceptabelt ljud i bilen är.
    Sväng in hos en firma som jobbar med billjud och be om ett förslag som passar just dig så har du ett pris att kunna jämföra med innan du gör ditt val.
    Att provlyssna originalsystem 150/200W är ju också en bra idé för att veta vad du har att förvänta dig av ett sådant.
    Vissa tycker det är jättebra och andra det motsatta. Jag har 150W Premium och tycker det duger för att "lyssna på radio" men det är lite klent när man vill "rocka loss"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jo, även -06 och upp är gifta med bilen.
    Fast om du ändå har så lite som är original smärtar det inte så mycket att kasta ut det och bygga helt med eftermarknadskomponenter.
    Och allt beror ju på vad dina referenser för bra/acceptabelt ljud i bilen är.
    Sväng in hos en firma som jobbar med billjud och be om ett förslag som passar just dig så har du ett pris att kunna jämföra med innan du gör ditt val.
    Att provlyssna originalsystem 150/200W är ju också en bra idé för att veta vad du har att förvänta dig av ett sådant.
    Vissa tycker det är jättebra och andra det motsatta. Jag har 150W Premium och tycker det duger för att "lyssna på radio" men det är lite klent när man vill "rocka loss"
    Att ni ens orkar.
    Jag lyssnar på motor.

    /Lufto

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Är man inte intresserad av Ljud så måste man inte läsa trådar med topic 'Uppgradera Saab Premium Sound' eller att kommentera
    Det finns massor av trevliga projekttrådar att läsa eller så kan man njuta av detta klipp med örongodis
    https://youtu.be/WhNiCBESAFY?t=118

    4 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Det du kan göra som inte är direkta officella uppgraderingen är att byta huvud enhet sedan dra RCA Kabeln till ett externt slutsteg som sedan kopplas till en bas alt 2 6X9or. Mer prisvärt alternativt och lätt att utföra

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Det du kan göra som inte är direkta officella uppgraderingen är att byta huvud enhet sedan dra RCA Kabeln till ett externt slutsteg som sedan kopplas till en bas alt 2 6X9or. Mer prisvärt alternativt och lätt att utföra
    Det låter som en bra lösning. Är detta en huvudenhet som jag kan använda?

    http://no.bildelsbasen.se/26-W631662.html


    Är väldigt osäker på vad jag ska leta efter då det inte står vad som är vad i deldatabasen.
    Senast redigerat av StateOfIndependence den 2016-08-25 klockan 20:27.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Den med Saab artnr: 12769621 är Premium 150W (7högt) huvudenheten med inbyggd 6-skivors växlare
    Om du ändå skall byta finns även huvudenheten för Prestige 200W (8/9högt) att välja på, bla. finns den hos Laga.se artnr 12849454
    Och så finns ju varianter med Navigator...

    Och notera att du även behöver matchande högtalare och slutsteg.


    Men visst, den du hittat bör fungera.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Hade tagit en eftermarknad enhet , tex en Kenwood DB4016. De är bara köpa adapterkabeln för vanliga slutsteget , sedan dra en vanlig RCA kabel från huvudenheten till din nya högtalare Inte de officella premium sound men de är sammateknik

Liknande ämnen

  1. simons vs ferrita - sound
    Av abdukted1456 i forum International SAAB related talk
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 21:33
  2. Sound System upgrade kit?
    Av hemulenavpjatt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 01:52
  3. Sound System upgrade kit 9-3ss?
    Av snalle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •