Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Obalans/vibrationer i framvagn, ratt och kopplingspedal ng9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455

    Obalans/vibrationer i framvagn, ratt och kopplingspedal ng9-3

    Hur vanlig är det att motorkuddar ger sig på ng9-3? Har skumma vibrationer i ratt oregelbundet vid 90km/h och uppåt. Även lite vibrationer i pedalerna framförallt kopplingen
    Dessutom nervös framvagn likt og9-3 Hur vanlig är det att motorkuddar ger sig på ng9-3? Har skumma vibrationer i ratt oregelbundet vid 90km/h och uppåt. Även lite vibrationer i pedalerna framförallt kopplingen.
    Dessutom nervös framvagn likt og9-3 ������..
    Kan det vara en motorkudde som orsakar någon av dessa symtom eller kanske alla?
    Isf är det även värt att lägga i powerflex där det måste bytas?

    Kan tillägga att bromsarna byttes nyligen komplett fram, va samma innan bytet så skivorna lär det inte vara.
    Däcken fram är nya denna säsongen och borde vara bra balanserade.

    Någon trodde på hjullager men ena byttes förra året pga oljud. Nu låter ingen.
    Drivaxlarna verkar inte heller glappa vad jag kan känna själv.

    Andra idéer om vad som kan påverka detta mottages. Gäller en 9-3SC -08 BioPower
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Börja med att balansera om däcken.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Har dock väldigt svårt att tro att det är det som är problemet. Möjligen att det är fabrikationsfel på däcken isf. Är för övrigt Pirelli PZero
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    tycker nog ändå att du ska balansera om hjulen samt vid det tillfället göra rent fälgarnas anliggningsytor mot navet och nav från rost.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Ska lämna in bilen nästa vecka och kolla, givetvis får de kolla banalsen och naven. Sambons Clio 3 ligger ju fan bättre på vägen nu :'(..
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag fick 2st ovala GoodYear Asymmetric2 däck när jag senast köpte 19". Några år tidigare fick jag ett ovalt 18" Pirelli P-Zero Rosso. Ovalitet kan man inte balansera bort. Så det är klart värt att även kolla upp däcken. När inte sk. premiumdäckstillverkare har koll på tillverknings-kvaliteten, kan man ju undra hur det är ställt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Mmh, lite så jag tänker..
    Får lägga bakdäcken fram och se om det blir bättre.
    Reklamerade du dina däck?
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Ja, jag reklamerade.

    Pirelli gick hyfsat smidigt att få ett utbyte.

    Men med GoodYear har det varit ett helvete. Deras utgångspunkt är att deras produkter är felfria & att eventuella problem ligger i andra komponenter. Så det krävdes stor möda för att överbevisa, samt att GoodYear har egna uppsatta villkor på vad de anser vara okej vid en eventuell reklamation. Även om biltillverkaren har andra gränsvärden som är lägre. De ansåg t.o.m. att kunden skulle köpa ut nya däck, för att skicka in de man ville reklamera till bedömning hos dem. Så GoodYear ska man tydligen hålla sig ifrån.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Tur jag inte köpte Efficient Grip då vilket jag hade innan och har bak fortfarande.
    Hur fick du fram att det va däcken som va problemet då? Monterade du vinterdäcken?
    Det jobbiga är ju att jag beställde mina från däckonline :/. Kan vara svårt att få igenom en reklamation därigenom även om det är Pirelli kan jag tänka mig?
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Pirelli-däcket mättes upp av en däckfirma. Man såg med blotta ögat att det vobblade flera millimeter när det satt i balanseringsmaskinen.

    GoodYear-däcken hade kopiösa mängder vikter & ändå blev de inte vibrationsfritt vid färd. Men GoodYear godtog inte det som skäl för reklamation. Det var ju fel på allt annat. Fälgar, hjulupphängning, m.m. Vilket det såklart inte var. Jag bytte t.o.m fälgar på egen bekostnad bara för att utesluta dem. Tillslut fick jag dem ballanserade i en maskin som kan göra dynamisk ballansering, en Hunter GSP9700 som även kan mäta vägtryck (road force) & då konstaterades att det var långt över gränsen för av GY har som värde för reklamation (vilket i sig är högre än vissa biltillverkare har som max värde). Ett av däcken hade så mycket vägtryck så de hade knappt sett så höga värden tidigare. Kass kvalitetskontroll vid tillverkningen, jo tjena...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455
    Usch, låter som en dyr hisyor oavsett. Bara den där balanseringen verkar ju svindyr :/.
    Aja bara det blir bra känner jag nu.
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

Liknande ämnen

  1. Vibrationer, obalans i däck?
    Av BAAS9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-25, 11:55
  2. Obalans i framvagn 9000 -94.
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 01:05
  3. Obalans i framvagn
    Av joskin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-12, 01:16
  4. Obalans i framvagn
    Av joskin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •