Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Turboras??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70

    Turboras??

    Hej. Hoppas på lite hjälp från er i ytterligare ett problem...

    Bil: ng900 turbo + chip + viggenturbo

    Detta hände: Bilen börjar kännas slö. Som att turbon inte vill ladda. Börjar höra ett "knastrande" ljud (som när man vrider på en pepparkvarn ungefär) när turbon börjar snurra. Ljudet avtar då bilen går upp ytterligare i varv och jag känner turboknuffen. Detta blir dock bara värre och värre, och tillslut så rör sig Turbo/APC-mätaren vid minsta tryck på gasen, och det "knastrande" ljudet kommer direkt och håller i sig tills jag släpper gasen näst intill helt. Turboknuffen uteblir då helt oavsett varvtal, utan det knastrande ljudet är kvar...

    Bilen blir mer eller mindre okörbar, och den accelererar inte det minsta längre. Lyckas med nöd och näppe rulla hem till parkeringen.

    Vad sjutton kan felet vara? Turboras??

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70
    Ingen som ens vågar sig på en gissning?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Knastrande ljud .... Skulle kunna vara spikningar också...hur mår isåfall kolvarna nu?

    En snabbkoll av turbon kan du göra om du lossar inloppsröret och roterar turbinaxeln och känner efter om den är tokglapp.

    En snabbkoll av kolvarna gör du genom tändstiftshålen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70
    Tro mig, detta var inga spikningar...

    Ska kolla kolvarna och turbon. Tack för tipset!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •