Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Saab 900 LTT Lucas -90, Tempmätaren går endast strax in i gröna fältet, CE lyser ofta

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -

    Saab 900 LTT Lucas -90, Tempmätaren går endast strax in i gröna fältet, CE lyser ofta

    Hej!

    Har huvudbry av en långmila trotjänare.

    Har bytt termostat 2ggr pga att tempmätaren inte vill gå till normal arbetstemperatur ("vågrätt läge"). Sitter en ganska varm i nu.
    Har bytt tempgivaren till en ny från speedparts, den var dessutom lite djupare.

    Den klarar avgasproverna galant trots sina 40k+ på samma lambda. På tomgång vandrar den +-50 varv fast inget som känns onaturligt.

    Det är ingen oxid på tempgivarkontaktytorna, bytt kontakttungan på tempgivarkabeln dessutom.
    Motorn går övrigt perfekt förrutom att gasen vill hänga sig runt 2000varv någon gång, går ner efter en stund, fast ganska ovanligt.
    Vakuumslangarna är fräscha. Startar perfekt, pigg, gnäller aldrig annars. Tomgångsregulator spjället är nytt, likaså bränslefiltret.
    Odödlig motor, vad kan man säga...

    Har någon varit med om någon liknande grej, vad ska jag göra??

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Hej!

    Bara för att klargöra, instrumentet och motorstyrningen har var sin givare, vilken av dom är det du har bytt och "grejat" med?

    F.ö, kolla jordpunkter mellan batteri, motor och kaross.
    Instrumentet kan också vara boven...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Hej!

    Bara för att klargöra, instrumentet och motorstyrningen har var sin givare, vilken av dom är det du har bytt och "grejat" med?

    F.ö, kolla jordpunkter mellan batteri, motor och kaross.
    Instrumentet kan också vara boven...
    MVH
    Hej!
    Har bytt givaren vid termostathuset.
    Är det nogorlunda lätt att kolla den andra givaren? Vet inte vart den sitter.
    Jo jordningen får väl till och gås igenom!
    Tack för svar!!!
    Mvh!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Tempgivaren till Lucas sitter i toppen, mellan insugsrören till cyl 2-3
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Tempgivaren till Lucas sitter i toppen, mellan insugsrören till cyl 2-3
    Var helt säker på attt det var knacksensorn??
    Får leta upp och byta den då!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Luchs Visa inlägg
    Har bytt termostat 2ggr pga att tempmätaren inte vill gå till normal arbetstemperatur ("vågrätt läge"). Sitter en ganska varm i nu.
    Har bytt tempgivaren till en ny från speedparts, den var dessutom lite djupare.

    ...

    Har någon varit med om någon liknande grej, vad ska jag göra??
    Jo. En bekant har haft två dåliga nya pirattermostater i rad (tätade inte). Kör därför bara original där.

    När tempmätaren inte går upp, är utgående slang från motorn till kylet helt kall då? Är den ljummen läcker termostaten (om man startat från helt kall motor). Om man kört med bilen en stund motor så den bli normalt genomvarm, och låter den fortsätta på tomgång samt mäter omgående, så ska man ha någon grad under termostattemperaturen på den övre kylarslangen när man mäter med en IR-termometern. Vi brukar mäta 88C med en 89C-termostat där, i kylaränden av slangen är det någon eller några grader mindre, lite beroende på hur stort kylarvattenflödet är.

    Om nu kylvärmefläkten är kopplad på samma sätt i og900 som i 9000, dvs. via en termostatkontakt i kylet, (vilket jag skulle tro) så bör man kunna gör kontrollen på samma sätt som för 9000, dvs. låta bilen stå still på tomgång tills kylet blivit tillräckligt varmt för att dra igång kylfläkten, något som på 9000 inträffar vid 9:30-10:00 på tempmätaren, och se om tempmätaren är där den ska då.

    Edit: Tempgivaren vid insuget är inte inblandat vid denna mätning.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-08-26 klockan 01:14.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Iaf en liten update

    Jorden är kollad, såg hyffsad ut men gjorde ingen synlig skillnad dock.
    Har beställt ny motortempgivare och spjällgivare, hoppas det blir bättre då!
    Tack så länge för jättebra tips! Återkommer när det finns mer att berätta!

    Mvh

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    För att utesluta ledningsbanorna i instrumenthuset så kan du jorda kabeln/flatsitftet som sitter på tempgivaren i termostathuset, då skall tempmätaren visa max.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    För att utesluta ledningsbanorna i instrumenthuset så kan du jorda kabeln/flatsitftet som sitter på tempgivaren i termostathuset, då skall tempmätaren visa max.
    Tjenare och tack för tipset!

    Ja mätaren går upp i maxläge när man jordar har jag testat nu. Så på det viset misstänkte jag nya givaren, satte tillbaks den gamla som fått sig en upputsning och vips så ger den ett något varmare värde!

    Tillsammans med den nya motorblockstempgivaren jag precis fick på posten så visar den bara något under horisontalt läge vid körning, CE lampan tänds heller inte längre vid körning!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Iaf enligt tidigare svaret så med en ny tempgivare tänds inte CE lampan längre vid körning

    Däremot spjällägesgivaren märke VEMO (italien) verkar funka
    Antingen startar motorn inte eller så går den knappt alls på tomgång. Att försöka ställa in tomgången med den var också helt värdelöst.
    Fattar inte varför den säljs listad som kompatibel med nästa alla saab 900og bilar med eller utan turbo.. Satte tillbaks gamla igen, den går ju felfritt med den.

    Hoppades eventuellt få tillbaks samma gasrespons vid varm motor som kall, för kall är den iaf märkbart alertare konstigt nog. En vanlig vardagsbilare skulle inte märka skillnad dock.

    Många tack för alla tips så länge! Motorn murrar vidare utan lasertjatlampan i ansiktet! Tackar

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Vart köpte du spjällägesgivaren? Rekomendationstabeller är mer fel än rätt oftast.... Givaren på bilar med Lucas CU14 är en potentiometer, givaren på bilar med Bosch LH 2.2/2.4 är en brytare. Undantag för LH 2.4.2 som är steglös/potentiometer.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jo. En bekant har haft två dåliga nya pirattermostater i rad (tätade inte). Kör därför bara original där.

    När tempmätaren inte går upp, är utgående slang från motorn till kylet helt kall då? Är den ljummen läcker termostaten (om man startat från helt kall motor). Om man kört med bilen en stund motor så den bli normalt genomvarm, och låter den fortsätta på tomgång samt mäter omgående, så ska man ha någon grad under termostattemperaturen på den övre kylarslangen när man mäter med en IR-termometern. Vi brukar mäta 88C med en 89C-termostat där, i kylaränden av slangen är det någon eller några grader mindre, lite beroende på hur stort kylarvattenflödet är.

    Om nu kylvärmefläkten är kopplad på samma sätt i og900 som i 9000, dvs. via en termostatkontakt i kylet, (vilket jag skulle tro) så bör man kunna gör kontrollen på samma sätt som för 9000, dvs. låta bilen stå still på tomgång tills kylet blivit tillräckligt varmt för att dra igång kylfläkten, något som på 9000 inträffar vid 9:30-10:00 på tempmätaren, och se om tempmätaren är där den ska då.

    Edit: Tempgivaren vid insuget är inte inblandat vid denna mätning.
    Hallå igen!

    Nu har jag kollat hur det är med motortemperaturen i samband med oljebyte och kall utomhustemperatur.
    Märkte att oljefiltret och tappoljan konstigt nog inte brändes på handen efter den obligatoriska landsvägsvarmkörningen. Och med tillgång på kall luft vågade jag värma upp motorn ordentligt stillaståendes med kylfläkten avstängd.

    Oljekylaren blir varm när instrumentet är kanske 1/5 kvar till rödmarkering. Vattenkylaren känns het väldigt tidigt.
    Kylarfläkten startar vid normala instrumentvärden om man täpper till kylaren så motorn kan få gå upp i temperatur tillslut.
    Hursom verkar instrumentvisaren visa korrekt värde iaf

    Kan det vara termostaten även om den inte gått mer än kanske högst 3-4 tusen mil, minns inte exakt men inte mer.
    Motorn har varit ur 1-2ggr vid rostlagning för ett par år sedan, då har systemet spolats. Glykolen är väldigt ren och ganska nybytt, klarar säkert -40 grader. Kan det blivit baklängeskopplat vatten möjligen? Ska man köpa ny från aukt. sabbverkstad?

    Tack för tips!!!
    Senast redigerat av Luchs den 2016-09-29 klockan 00:12.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Vart köpte du spjällägesgivaren? Rekomendationstabeller är mer fel än rätt oftast.... Givaren på bilar med Lucas CU14 är en potentiometer, givaren på bilar med Bosch LH 2.2/2.4 är en brytare. Undantag för LH 2.4.2 som är steglös/potentiometer.
    Köpte från ebay enligt rek. lista
    Men kanske sätter den i någon bil som står och samlar damm istället då.

    Kan stämma helt. Den som sitter i bilen klickar inte. Men kanske låter bli att byta den. Bosch-potentiometrarna låg på 850kronor såå, mjeh så länge.
    Tack för tipset, läste inlägget men svarar sent i brist på svar

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Luchs Visa inlägg
    Oljekylaren blir varm när instrumentet är kanske 1/5 kvar till rödmarkering. Vattenkylaren känns het väldigt tidigt.
    Kylarfläkten startar vid normala instrumentvärden om man täpper till kylaren så motorn kan få gå upp i temperatur tillslut.
    Hursom verkar instrumentvisaren visa korrekt värde iaf

    Kan det vara termostaten även om den inte gått mer än kanske högst 3-4 tusen mil, minns inte exakt men inte mer.
    Av beskrivningen att döma så låter något annat än trasig termostat osannolikt.

    Termostater är inte så hållbara saker, men det verkar mer sannolikt att den där termostaten aldrig varit riktigt bra. Vissa termostater kan blir skeva av tryckstöten vid öppning om de monterades felroterade, men jag tror inte det går att göra det felet på B202. På V4 har jag sett resultatet av ett sådant monteringsfel.

    Enligt Speedparts är originaltermostaten Motorad 89C, sist jag försöke beställa just denna originaltermostat därifrån så fick jag fel termostat, vet inte om lagret (?) är fixat eller inte, kontrollera först om du tänkt beställa där.

    Saab ÅF borde fungera.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-09-29 klockan 01:19.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Av beskrivningen att döma så låter något annat än trasig termostat osannolikt.

    Termostater är inte så hållbara saker, men det verkar mer sannolikt att den där termostaten aldrig varit riktigt bra. Vissa termostater kan blir skeva av tryckstöten vid öppning om de monterades felroterade, men jag tror inte det går att göra det felet på B202. På V4 har jag sett resultatet av ett sådant monteringsfel.

    Enligt Speedparts är originaltermostaten Motorad 89C, sist jag försöke beställa just denna originaltermostat därifrån så fick jag fel termostat, vet inte om lagret (?) är fixat eller inte, kontrollera först om du tänkt beställa där.

    Saab ÅF borde fungera.
    Hade en proffesionalparts-termostat hemma som jag temperaturtestat och har perfekt funktion.
    När jag öppnade termohuset fick jag uppmärksamheten på att den cylindriska tempgivarkroppen överlappade med termostatens arbetsområde. Den verkade vara för djupt inskruvad
    Shimsade ut den med 3 kopparbrickor och sillikon.
    Monterade i ny termostat och testkörde med fyllt system, och äntligen funkar det som det ska!

    Eländet verkar bero på att givaren blockerade termostatens mekaniska reglering.
    Skönt när det tjafset var ur världen

    Tack än en gång alla för många bra tips!!! Man blir bra gråhårig av att försöka lista ut allt själv

Liknande ämnen

  1. ng9-3 turbomätare på max vita fältet
    Av Pappaharding i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-03-13, 15:44
  2. ang saab 9-5 aero 00-, laddar bara halva oranga fältet.
    Av RickhardBLE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 19:13
  3. Tempmätaren i botten och check engine lampan lyser
    Av kapten_nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 22:08
  4. SRS lyser efter fix med tempmätaren!!
    Av Kozmo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •