Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 51 av 51

Ämne: Främre hjullager NG9-3

  1. #41
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Ja det går. Jag råkade ut för ett FEBI-lager till ng9-3 där abs-sensorn pajade, men lagret i sig var felfritt, så jag sparade lagret. När ett biltema-hjullager sedan gick ner sig på några hundra mil testade jag på chans att flytta över sensorn till FEBI-lagret och det funkade ett antal tusen mil innan bilen skrotades.

    1 användare gillar detta inlägg


    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  2. #42
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Sensorn ska ju bottna på lagret såklart men får man inga felkoder så sitter den antagligen inte för långt ifrån iallafall..........Inga problem att knacka lös sensorn i övrigt.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 952
    Citat Ursprungligen postat av jonka Visa inlägg
    Ja det går. Jag råkade ut för ett FEBI-lager till ng9-3 där abs-sensorn pajade, men lagret i sig var felfritt, så jag sparade lagret. När ett biltema-hjullager sedan gick ner sig på några hundra mil testade jag på chans att flytta över sensorn till FEBI-lagret och det funkade ett antal tusen mil innan bilen skrotades.
    Härligt.
    Själva lagret är väl samma som till 9-5 också så om man plockar bort ABS sensorn så kan man använda lagret på 9-5 02-10 fram?

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Ja lagret i sig är lika på 9-5

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Ja. Fast olika längd på skruvarna. Och det funkar inte tvärtom, dvs 9-5 nav på NG9-3.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #46
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Hur då inte tvärtom? Lagret är ju lika......

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    9-5 lager saknar de bommar som sensorn läser av. Iaf på Saab original lagren.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #48
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Ja så kan det ju såklart vara. Tänkte bara fysiskt.........Fast åt det hållet blir ju aldrig aktuellt nästan. 9-3 lagren kan man hitta ganska billigt medans 9-5 oftast kostar mer så det är ju åt det hållet man kan spara lite....När det gäller skruvarna så tror jag även original är lika på dem bägge idag med nå nummerändringar. Den sexkantsskruv som är den senaste är nog lika på bägge och lika i hjullagersatserna på eftermarknaden.

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    En fråga på samma ämne. På min NG9-3 satte lokala Mekonomen verkstaden dit ett nytt lager höger fram i slutet av februari. Detta var ett garantijobb då förra lagret skar efter mindre än 2 år och knappa 3000 mil.

    Givetvis satte de dit ett nytt likadant (promeister, tips, undvik detta lager. De ger iaf lång garanti men inte kul att behöva byta ofta ändå...)

    Nu till saken, när jag körde hem från jobbet tändes plötsligt Abs lampa, antispinn varning etc. Jag kollade när jag kom hem och då hade kabeln ut från lagret gått av, ända inne vid lagret. Så blir en ny tur till verkstan. Men jag fattar inte riktigt hur detta kan hända? Bilen har bara gått ca 300 mil sen lagret monterades.

    Det jag kan se är att kabeln inte var fastsatt i hållaren som finns utan kontakten hängde löst "ner mot lagret" och har därmed antagligen rört sig ganska mycket under körning. Sen verkar även "kabelutgången" från lagret röra sig, den hade iaf flyttat sig när jag kört en tur efter att kabeln gått av. Jag gissar att den rimligen inte bör flytta sig?

    Någon som har en ide om vad de gjort för fel när de monterade lagret? Eller är det helt enkelt en usel kvalitet?

    /Stefan

    Skickat från min Pixel 7a via Tapatalk
    Saab 9-5 3.0 V6 Griffin -99, Saab 9-5 2.0T Biopower Griffin -09, Saab 9-3 Vector 1.8t Biopower SC -10

  10. #50
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    har sett att på vissa lager är kabeln ganska kort så det vill till att sensorn sitter exakt rätt mot lagret för att kabeln ska räcka upp till hållaren. Annars sitter det i spänn och det kanske bara slutar på ett sätt.......

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Japp, känns som jag sitter med beviset på vad som händer...

    Dessutom vill verkstaden ha bilen två dagar.

    1 dag för att identifiera felet vilket enligt dem då innebär det att de monterar bort det trasiga för att se felet och sedan sätter dit det trasiga lagret igen.

    1 dag för att åtgärda.

    Istället för att bara ta hem ett hjullager så de kan byta när de ändå monterar bort det gamla för att kontrollera. Well, sista gången för mig på den verkstaden iaf...

    Skickat från min Pixel 7a via Tapatalk
    Saab 9-5 3.0 V6 Griffin -99, Saab 9-5 2.0T Biopower Griffin -09, Saab 9-3 Vector 1.8t Biopower SC -10

Liknande ämnen

  1. Främre hjullager NG9-3
    Av Aero -97 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2023-06-01, 15:29
  2. Främre hjullager NG900/OG9-3 OG9-5
    Av Martin H i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-11-19, 19:11
  3. [LÖST] Byta främre hjullager OG9-5
    Av 232divers i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 02:18
  4. Hjullager 9-5?
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 18:18
  5. hjullager på 900
    Av alex_svenne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 18:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •