Har problem med abs pumpen på min 9000 2,3t -91a. Kan man konvertera den till vanlig vaccumservo? Vad behövs och från vilka bilar kan jag ta det? Måste det va en 2,3t eller det passar från alla?
Mvh Henke
Har problem med abs pumpen på min 9000 2,3t -91a. Kan man konvertera den till vanlig vaccumservo? Vad behövs och från vilka bilar kan jag ta det? Måste det va en 2,3t eller det passar från alla?
Mvh Henke
Ng900 2,0i -94
Ng900 2,0i -95
Kan bli svårt att få igenom bilprovningen utan ABS (läs omöjligt, såvida inte besiktningsmannen fortfarande sover). Skulle rekommendera dig att försöka hitta en ny istället. Är du säker på att det är den som är trasig?
9-5 2,3t -02
9-5 2,0t -02
Det är ju inte ett dugg problem att besiktiga bilen med det. Det jobbiga är ju att bygga om bromssystemet, dra nya bromsrör osv. På SBP skiter dom helt i om du har ABS eller inte, bara inte ABS lampan lyser...Ursprungligen postat av putte
Det du måste skaffa fram är
Vaakumservot från en bil utan abs.
Bromsrör bak (det går bara ett just nu på din bil). Bromsarna ska vara diagonalkopplade.
Sedan måste du säkert ha lite backvebtiler och sådant så du inte får övertryck i servot om du har turbo.
Vidare till abslampan då så kan man inte koppla ur den hur som helst utan du måste lyfta ur instrumenthuset för att komma åt...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Okej, Skaffade vaccumaservo från en bil utan abs igår, har köpt alla bromsrör till en bil utan abs.
Var sitter bakventilerna? på insuget? Måste jag byta insug till en 2,3t med vaccumservo eller där finns en plugg eller nått man kan ta bort på mitt nuvarande? Har inte bilen hemma just nu så jag kan ej kolla det.
Abs lampan vet jag hur jag kopplar ut. Och har pratat med besiktningen om detta med och dom sa att en regbesiktning behövs. inte så farligt mao.
Mvh Henke
Ng900 2,0i -94
Ng900 2,0i -95
Precis, det är inga större problem att byta bromssystemet. Bara man byter till ett som redan är godkänt för den bilen (tror jag...) Jag själv provade att besiktiga med skuren servopump på min ABS-bil förra året. Killen på SBP sa när jag frågade om det skulle innebära problem att "nej, bara man inte får ta i så det smakar bandtraktor i munnen för att få hejd på skrotet..." Då visste jag ju inte att jag inte hade någon broms alls på bakhjulen så det sket sig ju i alla fall, men fram sa han att det var okej...Ursprungligen postat av HenkeTIC
Hur som helst, du klarar dig nog bra med dom delar du har. Men du måste ha en backventil på vaakumslangen som går till bromsservot. Annars får du ju in turbotrycket där i och då har du ingen broms...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Men eftersom jag inte har någon vaccumslang nu finns där då ett uttag för den?
Mvh Henke
Ng900 2,0i -94
Ng900 2,0i -95
Ja det ska det väl göra, annars får du fixa ett hål och dra i en nippel. För du måste ju ha vaakum till vaakumservot...Ursprungligen postat av HenkeTIC
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
vet att jag måste ha vaccum hehe, får sticka upp i verkstan och kolla lite på det.
Tackar för era svar, kommer nog med fler frågor snart.
Mvh Henke
Ng900 2,0i -94
Ng900 2,0i -95
Det är lugnt. Så får vi se om vi kan svara på dom...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
9-5 2,3t -02
9-5 2,0t -02
Har du felsökt din abs då?
På den 9000 jag hade var enda felet att tryckvakten var sönder så att pumpen inte gick, vanligt fel, köpte en begagnad för 300:-. Testa bara om pumpen går att köra "manuellt".
mvh sundin
Saab 900 2.3T Steg 3
På måndag ska min SAAB 9000i 91:a "opereras" inför besiktningen. Den här tråden är den enda jag hittar och jag tar tacksamt emot alla tips inför jobbet.
Man kan väl säga att jag personligen har tummen mitt i handen (med reservation för en och annan millimeter åt endera hållet), men farsan är gammal SAAB-mek (med betoning på gammal) och ansvarig för uppdraget.
Jag har fått tag i servo och cylinder, skaffar i dagarna bromsrör och annat som kan behövas (tips?) Jag behöver vaacumslang och nippel till den, eller hur?
Hur dras bromsrören? Hur fixas vaacum, finns anslutning till insuget? Annat jag bör tänka på? Något jag glömt?
Idel korkade frågor från "dummie", men jag hoppas på snabb och klok respons från er experter. Enkla som avancerade svar, eftersom farsgubben ändå får ta del av de jag inte förstår ;-)
Finns det någon slags faq eller annan beskrivning, svensk som engelsk, på ett sånt här jobb?
Hoppas på er nu... för det börjar dra ihop sig.
Det är min fasta övertygelse att vi en dag kommer att få se Torsten Flinck som landets statsminister.
Naturligtvis heter det vacuum och inte vaacum. Och jag vet att ingreppet är i stort sett samma som vid byte av elpump.
Men sen då? Hur gör vi med bromsrören...?
*desperat*
Det är min fasta övertygelse att vi en dag kommer att få se Torsten Flinck som landets statsminister.
Du får byta alla bromsrören då 9000 med abs endast har tre och 9000 utan abs har 4, köpa en färdig bromrörsstas på biltema 299:-, sen kollar du över dina bromsslangar så det går att lossa rören från dom(på min gick det inte) fram kostar 89:- på biltema och bak 79:-. Kolla även så dina luftnipplar på oken går att lossa.
Ang vaccumet så tog jag en anslutning i insuget från en 9000 utan abs på skroten komplett med slang och backventil.
Mvh Henke
Ng900 2,0i -94
Ng900 2,0i -95
Tack för infon :-) Känns som att jag får panikköpa ett gammalt vrak och ställa av Saaben för framtida reparationUrsprungligen postat av HenkeTIC
Oklart om det går att greja nipplarna på oken utan att de havererar totalt; i fram satt de som berget och risken finns att de går av.
Ang bromsrören: Hur dras de bakåt, frågar farsan. Alltså, hur ska de sitta placerade?
Ang vacuum: Går det inte att ta vacuum från insuget som jag har?
Det är min fasta övertygelse att vi en dag kommer att få se Torsten Flinck som landets statsminister.
Ang bromsrören ska dom dras diagonalt alltså om hb-cylinderns sitter monterad i bilen och man kollar i färdriktningen så ska vänster fram på hb-cylindern ska till vänster bakhjul och vänster bak på hb-cylindern ska till vänster framhjul, Höger fram på hb-cylindern ska till höger framhjul och höger bak på hb-cylindern ska till höger bakhjul.
Ang vaccumet så japp du har uttag på ditt insug till vaccumslang, sitter bak på insuget i "gummiringar".
Mvh Henke
Ng900 2,0i -94
Ng900 2,0i -95