Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byte av originalstereo isokablage??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Byte av originalstereo isokablage??

    Jag har en saab 95 aero -00 med originalstereo. (Med kasett och cdspelare)

    Jag har köpt mig en blåtandsstereo och kopplat in.

    Isokablaget som sitter original har "3" kontakter med med mitt kablage är de bara 2. Allt funkar förutom styrningen på ratten.

    Nån som vet vart jag kan köpa iso med 3 kontakter? Antar att den 3dje har med rattstyrning o göra.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...005/index.html

    Läs där
    Finns länk om adapter, och så behöver du en för just din stereo

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Zumo Visa inlägg
    Jag har en saab 95 aero -00 med originalstereo. (Med kasett och cdspelare)

    Jag har köpt mig en blåtandsstereo och kopplat in.

    Isokablaget som sitter original har "3" kontakter med med mitt kablage är de bara 2. Allt funkar förutom styrningen på ratten.

    Nån som vet vart jag kan köpa iso med 3 kontakter? Antar att den 3dje har med rattstyrning o göra.
    Det som är "strulet" är att rattknappar ligger på fordonets I-BUS, men det kan säkert funka med en adapter från känd tillverkare.

    Jag har provat andra "mindre" kända bilstereoleverantörer med flertal olika canbus-adaptrar. Ingen har fungerat.

    Jag skulle kunna utreda närmare då jag kan spela in exakta telegram på bussen men jag är för gammal/orkar inte.

    Hoppas dock att din adapter funkar!

    /Lufto

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Vad använder du för utrustning för att lyssna på bussen och spela in? Går det att avkoda och förstå vad som händer? Mest nyfiken, har inget behov just nu men det skulle kanske vara användbart vid felsökning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Det går att tillverka en egen rattknappstyrning också. Vilket jag föredrar då kan man få fler funktioner mm.
    Är det Alpine eller JVC så har du info i min blogg för att bygga det.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Angående rattstyrning så klara många av att passivt lyssna på den analoga signalen från ratten, så man kan hoppa över CAN-bussadaptrar. Man är dock tvungen att fiska upp sladden på något ostandard ställe, och lista ut från stereotillverkarens beskrivning hur man får den att lyssna passivt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Jag använder följande diagnosverktyg i följande bus-system:

    (Ej SAAB) Ethernet/Profinet (kräver ingen adapter...nätverkssnöre): Wireshark (halvdant men gratis.....(nästan det bästa på marknaden just nu) ---------> Ethernet är full duplex. (Profinet använder s.k. V-LAN tag för att prioritera telegrammen i en full-duplex-buss för prioritera telegram på bussen)

    (Ej SAAB) = Profibus (kräver en USB-adapter): Profitrace (av Procentec). Dyr som fan men ruggigt kraftfullt verktyg. ----------> Profibus är halv duplex med Master <--> slav avfrågning.

    (SAAB) Canbus (kräver USB-adapter, gärna den konventionella CAN-USB-adaptern): "CANdo" --------> Återigen full duplex. Här finns ingen V-LAN-tag som i Profinet. Canbus är nästan standard i fordons-bussar i fordonens nätverk.

    I SAAB har vi ju P-bus (Powertrain) och I-bus (Instrumental) . Skillnaden är med vilken hastighet bussen jobbar. Klockfrekvens i Master innebär att P-bussen är snabbare och I-bussen långsammare.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-08-23 klockan 18:38.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Använder själv Wireshark i andra syften och då är det riktigt vasst men det kräver att man lagt tid på filterfunktioner samt att man har stöd för de protokoll man vill läsa samt självklart att man i slutändan vet vad man är ute efter och begriper informationen. D.v.s allt är lätt när man kan det och regelbundet använder det!
    Summasummarum med det Lufto skriver ovan så är detta inget för den som är "mest nyfiken" för det kräver utöver utrustningen en massiv insats i tid.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Då sket sig det med tiden.....

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Byte av originalstereo till Navsystem 9-5
    Av Phonixen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-01-15, 21:15
  2. Lågnivåutgång originalstereo?
    Av MangeBoras i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 20:10
  3. Få ur cd ur originalstereo, urmonterad?
    Av Red Devil i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •