Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: P0035 - Magnetventil bypass NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    P0035 - Magnetventil bypass NG9-3

    Jag har sett att detta inte är något ovanligt problem då det diskuterats i flera trådar tidigare. Dock har jag bara hittat ganska gamla trådar så skapar en ny här.

    Jag har problem att turbon inte laddar fullt, strax över mitten på mätaren. Detta ger felkod P0035 - turbo bypass, magnetventil och tänd motorlampa. Felet är dock inte konstant utan den kan gå som vanligt emellanåt, främst när den är kall och nystartad i ca 15 min. Bilen uppvisar också en del andra problem (vill ej starta när den är varm och går ojämnt och svajigt) som jag börjat diskutera i en annan tråd, har fått tips på att det kan vara ett jordfel som även kan påverka detta. Men separerar tillsvidare detta problem från det andra då detta ger en specifik felkod.

    Jag började med att lämna in den på en "vanlig verkstad" som läste ut P0035 och bytte "turbons förbikopplingsventil". Jag har sett under huven att det är magnetventilen för laddtryck som de bytt (12787706). Se bild:

    20160818_163633.jpg

    Detta fungerade i en dag och sen kom problemet åter med samma felkod. Verkstaden fick tillbaka bilen och kollade alla slangar etc men kom inte vidare med det. Även jag har gått över alla slangar och kan inte se något konstigt.
    Bilen hamnade på en SAAB-verkstad och de har föreslagit byte av "turbons bypass magnetventil". Materialkostnad ca 2500:- + ca 1500 i arbetskostnad, för det var en hel sats som de sa. På maptun finns en "Magnetventil bypass" (5535415 för 239:-. Någon hel sats i prisklassen 2500:- hittar jag inte någonstans på nätet.

    Vidare så har jag försökt lokalisera denna magnetventil under huven. Enligt min verkstadsbok ska "magnetventil för övertrycksventil" sitta ovanför kylaren, fäst på undersidan av motorhuvfrontens överdel. Där sitter dock ingen ventil. Vet inte om det är den här ventilen till höger om oljestickan som menas:

    ATTACH=CONFIG]5040[/ATTACH]

    På bilden där syns också en till magnetventil till turbon som kallas "övertrycksventil" enligt min bok och sitter strax ovanför oljestickan i bild. Denna har samma nummer (12787706) som den nybytta ventilen för laddtrycket har jag sett. I den här tråden så läste jag att den var boven.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...b-9-3-04-P0035

    Så min rad med frågor som rör problemet ovan:
    -Är det troligt att det är en magnetventil som är problemet när felet inte är konstant? (fungerar oftast som vanligt när bilen är kall)

    -Vilken sats/reservdel är det SAAB-verkstaden menar ska bytas som kostar 2500:-? Jag kan bara se att det är relativt billiga magnetventiler plus slang som är ingående delar.

    -Om jag ska byta en magnetventil, vilken ska jag byta, den bredvid gasspjällhuset eller den jag inte hittar?

    -Har läst någonstans att magnetventilen "bredvid oljestickan" ska vara den med nummer 55354158 och inte 12787706 som nu är fallet. Någon som känner igen detta?


    Tacksam för lite vägledning i detta! /Daniel
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Detta är en bra tråd att läsa Lathund för inlägg om felsökning

    Är det samma NG9-3 2.0t -03 som du skrivit om tidigare?
    Du glömde berätta det inledningsvis i den tråden också
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Detta är en bra tråd att läsa Lathund för inlägg om felsökning

    Är det samma NG9-3 2.0t -03 som du skrivit om tidigare?
    Du glömde berätta det inledningsvis i den tråden också
    Ursäkta.

    - Bilmodell: SAAB 9-3 (II) 2,0t SS, 175 hk
    - Årsmodell: -03
    - Modifikationer på bilen: Inga.
    - Miltal: 26000 mil
    Resterande enligt information i inledande inlägg.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 -04 P0035
    Av jakeelee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 13:24
  2. 9-5, bypass magnetventil
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 16:22
  3. bypass ventil
    Av Bertilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 19:33
  4. Hur SKA en EVO 6 bypass låta?
    Av backhead i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •