Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: T5Suite och unknown ECU

  1. #1

    T5Suite och unknown ECU

    Hej,

    Testade en 9000 CS -97 2.0T via SFI kontakten och CANUSB.
    När jag laddar ur programvaran med T5 CAN Flasher så säger den Error: This type of ECU is unknown och kan inte heller hitta den i T5Suite's bibliotek.
    Den urlästa programvaran är 128 KB

    PartNummer är 4660841
    Software ID: 4901864
    Software version: A5JZV1KL.17B

    Försökte lägga till den i biblioteket men den ville inte.

    Hur gör jag bäst för att hantera detta?
    // Jocke

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Om du bara får ut 128kB så är ju ena flashchippet inte friskt, då får man bara ut hälften (ett helt program är 256kB).

    T5.2: 128kB
    T5.5: 256kB
    T7: 512kB
    T8: 1024kB

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 175
    Medlem#
    8758
    Det ser ut som att T5 CAN Flasher inte känner igen Flash-chiparna, det står Unknown på en av de sista raderna.

    En gissning är att det redan ligger trim i den, men att det är inpetat via BDM och Flash-chipparna är bytta i samband med detta vilket i så fall bör synas om man öppnar burken och tittar där man brukar löda in BDM-kontakten. Hur som helst så är det i så fall inte sannolikt att du kan flasha med T5 CAN Flasher, så om du ska göra något med burken så blir du säkert antingen tvungen att ta ut den och använda BDM eller att få in support för det inlödda flashet i T5 CAN Flasher (vilket troligen också betyder att öppna det för att se vad som sitter där).

    En annan möjlighet är att imobiliseringen inte är upplåst via VSS-larmet så att boxen inte vill sammarbeta, men jag vet inte om detta sker, jag har alltid låst upp innan jag gjort denna typ av övningar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Trodde också att VSS kunde spöka; dessutom eftersom bilen vägrar starta ibland.
    Testade att ladda ner FW från en annan bil som jag vet har funkat tidigare och där binären blir 256 KB. Den blev också 128 KB och med liknande info som på screenshot. Tror urläsningen inte funkar som den skall; mest troligen kombinationen med Windows 10 och drivern. Får nog fixa en Windows XP eller så...

    Dock är fortfarande bilen svår att starta men noterade om jag drar ur pluggen på ECU'n och sätter tillbaka så hörs bränslepumpen och bilen startar. Senare kommer den inte starta och pumpen hörs inte. Kan det vara VSS som spökar?

    Så det är minst 2 olika fel...
    // Jocke

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Har för mig att pumpens "låtande" har med tiden att göra. Rycker du boxen så "nollställer" du väl tiden och den surrar till och bygger bränsletryck. Måste grotta ner mig mer i verkstadshandboken för att vara riktigt 100.
    Och den bygger väl bränsletryck som den ska innan vss slår till, borde vara så.
    Och när vss slår till ska väl bilen ändå starta i några sekunder för att sedan dö?

    Jag kör xp på min burk och där funkar det galant, så skippa 10'an

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det ser ut som att T5 CAN Flasher inte känner igen Flash-chiparna, det står Unknown på en av de sista raderna.

    En gissning är att det redan ligger trim i den, men att det är inpetat via BDM och Flash-chipparna är bytta i samband med detta vilket i så fall bör synas om man öppnar burken och tittar där man brukar löda in BDM-kontakten. Hur som helst så är det i så fall inte sannolikt att du kan flasha med T5 CAN Flasher, så om du ska göra något med burken så blir du säkert antingen tvungen att ta ut den och använda BDM eller att få in support för det inlödda flashet i T5 CAN Flasher (vilket troligen också betyder att öppna det för att se vad som sitter där).

    En annan möjlighet är att imobiliseringen inte är upplåst via VSS-larmet så att boxen inte vill sammarbeta, men jag vet inte om detta sker, jag har alltid låst upp innan jag gjort denna typ av övningar.
    Brukar man löda om chippen o skriva via BDM? Och varför i så fall?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 175
    Medlem#
    8758
    Det som kan ha hänt är att man bytt till ett chip som inte supportas av T5 CAN Flasher. Eftersom BDM-anslutningen är standard för M68332 så går det att använda i stort sett godtyckligt chip om man kör den vägen, koden för som behöver laddas ner för att programmera är runt 100 bytes och går lätt att sno ihop.

    Fast erfarenheten med den andra burken pekar dock på något annat problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Fick tips av Mackan att lägga på power på pin 65 också. Trodde att det bara krävdes power vid programming/upload men så var det inte.
    Nu funkade det bara fint (tom med Win10 )

    Tack för era synpunkter
    // Jocke

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •