Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Trasiga gängor hjulnav

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Trasiga gängor hjulnav

    Hej!

    Skulle ta bort bromsskivan bak på min 9-5 2.3t från 03/04 och drog runt denna skruv art. nr 8055998. Lång historia kort; nu är gängorna till denna i hjulnavet trasiga och hålet en aningen större. Detta borde ju gå att lösa på något sätt utan att för den sakens skull behöva byta hela hjulnavet.

    Alternativ jag kommit på:

    1. Slå in en mutter eller liknande och fästa med någon massa

    Den kemiska metallen och epoxyn jag tittat på verkar bara hålla upp till 160 grader och eventuellt blir väl navet varmare än detta.

    1. Dra nya gängor.

    Problemet är att jag inte alls vet vad som är lämpligt och rimligt för det här jobbet. Några förslag?

    1. Skita i skruven helt.

    Det är ju en riktigt mesig skruv så rimligen har den bara en stabiliserande funktion för bromsskivan. Lyckas man krångla på allt och fästa med hjulbultarna är kanske allt frid och fröjd. Är dock osäker på om det inte finns risk att det blir snett någonstans när bromsskivan inte sitter rakt från början.

    Tack på förhand.
    SAAB 9-5 Arc Sedan 2.3t 03/04

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Den där skruven är bara "lyx" för att inte bromsskivan skall trilla av när du tar av hjulet. Du kan lugnt skita i den så länge, den har ingen säkerhetsmässig funktion, skivan sitter stenhårt när hjulet är på plats.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Du kan ju också sätta fast skivan med en annan skruv eller gänga om till större eller vad som, om du vill slippa pilla dit skivan igen varje gång du byter hjul

  4. #4
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    På min 9000 satt inga skruvar i bakre skivorna då jag bytte dem. Otaliga byten av hjul var gjorda innan det utan problem med att skivan hängde o slängde
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038
    Om man tar bort hjulet och okhållare/klossar så skulle skivan i teorin kunna "trilla av" i de allra flesta fall har ju skivan rostat fast till förbannelse så jag tror att skruven har en marginell betydelse.
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Vilka dumheter att skivan ens kommer röra sig och att den är där för skivan inte ska lossna när du byter däck...
    Bromsoket håller fast den med beläggen...

    Den är där för att underlätta vid montering av nya belägg etc...

    Många bilmärken har inte ens den..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för svar. Sågade till nån typ av blindmutter och pressade in med polygrip samt smetade på lite epoxy. Sen fick jag såga till en skruv så den passade. Blev bra. Men nu i efterhand skulle jag nog ha struntat i det helt.
    SAAB 9-5 Arc Sedan 2.3t 03/04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av favoritstolen Visa inlägg
    Tack för svar. Sågade till nån typ av blindmutter och pressade in med polygrip samt smetade på lite epoxy. Sen fick jag såga till en skruv så den passade. Blev bra. Men nu i efterhand skulle jag nog ha struntat i det helt.
    Ja Gud de lät jobbigt..
    När jag bytte på fara Hyundai förra året va dem sletna, ena fick jag faktiskt bort, andra gick av... Satte inte dit den andra sen heller

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Har hela tiden kört utan dessa framtill märkte jag för några månader sedan vid byte av klossar o skivor. Fick ändå lämna den till verkstad så de fick kapa skivan mitt på med vinkelslip för den skulle lossna. Efter det förstår jag att dom inte behövs
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Hjulnav 900 NG 97-98
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 21:28
  2. Gängor på oljefilter? 9k aero -96
    Av MrLila i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 17:25
  3. Är det M-gängor eller annat?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •