Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Nya fjädrar, dämpare, bussningar 9-5 aero sc '05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49

    Nya fjädrar, dämpare, bussningar 9-5 aero sc '05

    Hej. Funderar på om det kanske är läge att byta lite chassidelar på kärran.

    Det som kanske inte behöver bytas nu är stötdämparna bak, då de byttes för 3-4000 mil sedan.

    Bussningar o fjädrar runt om aldrig bytta, ej heller dämpare fram.

    Jag undrar nu var jag hittar originallika delar till bäst pris. Jag har förstått att Bilstein B4 borde funka till aero med sportchassi, men vad mer? Helt ärligt hade jag köpt Biltema dämpare o fjädrar om de haft. Smärtar en del att lägga ut runt 2000kr/hörn, så noname är jag inte rädd för.

    Några tips på billiga (och helst bra) chassidelar?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Glöm inte att en Saab som kostade 400000:- är bygd av delar för den summan, börjar man tulla på det får man aldrig känslan i chassit som det är avsett...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Glöm inte att en Saab som kostade 400000:- är bygd av delar för den summan, börjar man tulla på det får man aldrig känslan i chassit som det är avsett...
    Minus summorna för alla inblandades omkostnader och vinst

    Men jag förstår vad du menar, HeRmAN, men noname / annat än original MÅSTE ju inte vara sämre. Om det nu finns...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Autodoc/Bildelaronline har Svenska Lesjöfors fjädrar till Aero fram + bak. Köpte ett par fjädrar och B4 bak dämpare till min har inte monterat ännu dok. Ett tips är att inte köpa för mycke småpill från Autodoc blir jäkla lång väntetid även om det står leverans klar inom 24h.
    Bussningar dämpare och småpill hade jag köpt från Maptun Speedparts eller Skruvat

    Sen att påstå att Saabs original dämpare och fjädrar skulle vara bra är nog att töja på sanningen. Inte många OG9-5:or utan nivåjustering som inte behövt byta fjädrar och dämpare bak eller ?
    Senast redigerat av TijY den 2016-08-20 klockan 00:16.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Tror inte Herman menar så mycket kvalitén på livslängd som kvalitén när man kör bilen. Skulle aldrig våga chansa med att köpa random junk på så viktiga delar av bilen. Jag bytte på våran 9-5 -08 runt och satsade då på Bilstein B8 och Maptun/Lesjöfors fjädrar. Bilen är riktigt hård, men vägkänslan och drivet i genom kurvorna är något annat än original/Aero chassi.

    1 användare gillar detta inlägg


    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Tror inte Herman menar så mycket kvalitén på livslängd som kvalitén när man kör bilen. Skulle aldrig våga chansa med att köpa random junk på så viktiga delar av bilen. Jag bytte på våran 9-5 -08 runt och satsade då på Bilstein B8 och Maptun/Lesjöfors fjädrar. Bilen är riktigt hård, men vägkänslan och drivet i genom kurvorna är något annat än original/Aero chassi.
    Det förstår jag, och håller i grunden med. Det jag vet är att det KAN finnas delar från andra/noname-tillverkare som gör riktigt bra grejor.

    Jag vill INTE ha hårdare eller lägre chassiinställning än original Aero, ej heller mjukare eller högre. Visst, då är alternativen kanske inte så många mer än originaldelar, men det är ju därför jag vänder mig till er i detta eminenta forum för tips, idéer och hjälp.

    Jag tycker inte det är coolt att behöva njurbälten vid körning på våra vanliga vägar, och bana kommer jag aldrig att köra med den bilen. Finns ingen anledning att göra bilen stötig eller hoppig, jag tycker den är fast nog som det är. Visst, l i t e fastare och/eller lägre gör ingenting, men det ska vara väldigt nära original.

    Jag var inne på bildelaronline och autodoc och kollade, men där står ju att mer eller mindre alla dämpare/fjädrar passar, men inget om de är för sportchassi eller ej.

    Ska jag utgå ifrån att det endast är de väldigt få delar som det uttryckligen står "för aero"/"för sportchassi" som är de enda som är jämförbara med original?

  7. #7
    När jag bytte på 9-5an (aero) 2005a för 2 år sen så blev det ett original Sportchassie. Ångrar det inte.. är en bra balans. Vill jag köra en bil med tajt chassie så tar jag Turbo X:n med Hirsch chassiet!

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Clabbefriberg Visa inlägg
    Ska jag utgå ifrån att det endast är de väldigt få delar som det uttryckligen står "för aero"/"för sportchassi" som är de enda som är jämförbara med original?
    Jag skulle svara ja på den frågan.

    Ser inte om fjädrarna bak det länkas till ovan är för sedan eller kombi.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Clabbefriberg Visa inlägg
    Jag tycker inte det är coolt att behöva njurbälten vid körning på våra vanliga vägar, och bana kommer jag aldrig att köra med den bilen. Finns ingen anledning att göra bilen stötig eller hoppig, jag tycker den är fast nog som det är. Visst, l i t e fastare och/eller lägre gör ingenting, men det ska vara väldigt nära original.
    Frugan har Bilstein B8/Maptuns sportsats och den är varken hård, stötig eller okomfortabel.
    Provkör en bil som har den eller liknade kombo om du får möjligheten och få din egen uppfattning, det är ju det som räknas.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Frugan har Bilstein B8/Maptuns sportsats och den är varken hård, stötig eller okomfortabel.
    Provkör en bil som har den eller liknade kombo om du får möjligheten och få din egen uppfattning, det är ju det som räknas.
    Ok, visst, finns det så kan jag testa för att vidga vyerna lite. En sak som dock är viktig är att den inte blir sänkt nämnvärt, då jag tycker toksänkta bilar med ovansidan av hjulen precis i hjulhuskanten är skitfula.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Citat Ursprungligen postat av Clabbefriberg Visa inlägg
    Jag var inne på bildelaronline och autodoc och kollade, men där står ju att mer eller mindre alla dämpare/fjädrar passar, men inget om de är för sportchassi eller ej.

    Ska jag utgå ifrån att det endast är de väldigt få delar som det uttryckligen står "för aero"/"för sportchassi" som är de enda som är jämförbara med original?
    Man får kolla artikelnummerna mot lesjöfors katalogen. Står uttryckligen AERO sportchassi där.
    De fjädrar jag länkade till är Aero sedan/combi fram och Aero combi fjädrar bak. Finns även till bilar med nivåjustering och sedanfjädrar bak.
    http://www.lesjofors-automotive.com/default.asp klicka på online catalouge

    Sen så är ju maptuns fjädrar antagligen billigaste alternativet om du vill ha nya fjädrar runt om. Även om du kanske sliter lite mer på dämparna då.

    Är numer monterat o klart på min SC med B4 dämpare och lesjöfors fjädrar.
    Jag har inte kört många saab bilar direkt. Men bilen har fortfarande vettig komfort och matchar bra med framvagnen som är original med 11.000mil. Kan eventuellt fixa bilder på höjden om du är intresserad

    Såg även att tidigare ägaren bytt de stora bussningarna bak till "lilablå" poly diton. Någon som vet vilken tillverkare det är ?
    Senast redigerat av TijY den 2016-08-28 klockan 16:37.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av TijY Visa inlägg
    Såg även att tidigare ägaren bytt de stora bussningarna bak till "lilablå" poly diton. Någon som vet vilken tillverkare det är ?
    Troligtvis PowerFlex
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...pfr66-110.html

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    När jag bytte på 9-5an (aero) 2005a för 2 år sen så blev det ett original Sportchassie. Ångrar det inte.. är en bra balans.
    Tycker du? Jag upplevde original Aero Sport chassiet som oroligt (ej något gammalt & slitet material, utan nära fabriksny bil). Mycket lastväxlingar när man hade högre fart, ca 100km/h och uppåt, när det svängde. Skulle kunna tänka mig att fastare dämpare med original fjädrarna möjligen hade mildrat detta fenomen. Men det provade jag aldrig. Bytte till G&M 40mm med Koni Sport, som sedan byttes till MapTun 35mm med Bilstein B8. Hur som så är og9-5 grundläggande lite "amerikanskt chassie slapp" & svår att få styrrespons tajt som en ng9-3.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Det vete fasiken Fredrik. Har nu PF bussningar i både bakvagn/framvagn samt hela subframen och till växellådan på våran OG 9-5. Inte mycket amerikanskt gung där inte...
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Har man bytt alla chassie bussningarna m.m. till PF, så är det ju ett/ett par/tre steg länge än de flesta går då det är "lite" pyssel med detta. Men får du verkligen en motsvarighet till den direkta styrresponsen i ng9-3? Nu avsåg jag inte det vertikala gunget, utan den horisontella responsen. Där av att jag skrev slapp.

  16. #16
    Ska väl tilläggas att den bilen går riktigt lugnt! Ska jag köra lite kurviga vägar så tar jag TurboX med Hirsch-chassiet. Den ligger riktigt bra.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Tycker du? Jag upplevde original Aero Sport chassiet som oroligt (ej något gammalt & slitet material, utan nära fabriksny bil). Mycket lastväxlingar när man hade högre fart, ca 100km/h och uppåt, när det svängde. Skulle kunna tänka mig att fastare dämpare med original fjädrarna möjligen hade mildrat detta fenomen. Men det provade jag aldrig. Bytte till G&M 40mm med Koni Sport, som sedan byttes till MapTun 35mm med Bilstein B8. Hur som så är og9-5 grundläggande lite "amerikanskt chassie slapp" & svår att få styrrespons tajt som en ng9-3.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Styrningen blir väldigt direkt och bilen svänger otroligt fort jämfört med original..men den behåller lugnet på motorväg med ett tydligare mittläge. Kort sagt så känns som om allt skruvats åt ett par extra varv. Dock har jag ju inte kört NG 9-3 på länge så någon jämförelse med den så vågar jag inte svara på.

    Folk på lokala Saab verkstaden tyckte redan innan jag bytte PF bussningarna i subframen att min bil var som en annan värld mot deras original Aeros.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Intressant. Kanske något att fundera vidare på. Har haft det i tankarna sedan jag köpte min 9-5. Men det har inte kommit till skott då det är ganska mycket jobb att byta dem. Men har såklart bytt bärarmsbussningarna i bakvagnen till PF. Hade alla PowerFlex & SuperFlex som fanns + lite egen snidat, på min 9000Aero.

Liknande ämnen

  1. skillnad på dämpare o fjädrar Aero vs 2.3T
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 14:47
  2. Byte av dämpare, fjädrar, bussningar - Vad byta samtidigt? OG9-3
    Av Bagarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 23:55
  3. Byter fjädrar/dämpare/bussningar, något mer?
    Av Frogfoot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 22:57
  4. og9-3 Aero-dämpare och fjädrar på en og9-3 SE?
    Av rjonsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 03:13
  5. Og9-3 fjädrar och dämpare från Aero på en diesel ok?
    Av gucpm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •