Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Motor utan balansaxelkedja som smårycker

  1. #1

    Motor utan balansaxelkedja som smårycker

    Hejsan har en undran om min 9-5 Aero 2003 som jag nyss gjort ett motorbyte på.
    Den är helrenoverad med T5 botten och utan balansaxelkedja och med steg 2.
    Nu när jag kör bilen, så kan bilen smårycka liiite när jag släpper upp kopplingen och gasar iväg, när jag gasar på och även släpper gasen.
    Det är inte mycket och jag undrade först om det kunde vara så att det var något med tjuvluft i någon vakumslang eller så.
    Men dom är alla bytta nu och motorn har kollats att allt sitter där det ska.
    Hörde att man kan få vibrationer av att inte ha balansaxelkedja och undrar om det kanske är det jag upplever som små ryckningar.
    Det är inte mycket men märkbart om jag jämför med hur det var med den gamla motorn.
    Annars går motorn mycket fint och ligger stadigt på tomgång osv.

    Tacksam för ideer

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Tycker det låter som motorstagsbussning? Den mellan motorn och växellådan?
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Wyrten Visa inlägg
    Tycker det låter som motorstagsbussning? Den mellan motorn och växellådan?
    Den är bytt i våras, så den är ok.
    Åkte 25 mil idag och jag känner av vibrationer som jag inte gjorde tidigare.
    Men jag tycker även att det smårycker ibland, men frågan är om vibrationer kan bli så det känns som småryckningar? :o

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Hur ser det ut vid spjällhuset? Rent och fint?

    Du har även bytt alla "blåa" backventiler? osv? Slangarna hade du bytt såg jag .
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Spjällhuset kollades igår och det såg fint ut. Vevhusventilationen är ny och den vita backventilen vid ventilkåpan byttes igår.
    "blåa" backventiler är inte bytt, vart sitter dom och hur många är det? Är det dom som är på bild 2 på länken som RZ lämnade?
    Där på bilden verkar det finnas två stycken. Jag är inte så superhaj på att mecka själv kan jag tillägga.
    Tyckte även att den småryckte liiite ibland vid körning då jag höll gasen still med.
    Jag ska beställa och byta soppafilter och soppapumpen är nyss bytt.
    Funderade på om det ev kunde ha något med soppan/spridarna eller nått att göra.

  7. #7
    För 4 dagar sen så dog mitt dåliga batteri i bilen och jag åkte och köpte ett nytt.
    Efter batteribytet så märkte jag direkt att dom där små ryckningarna jag skrev om här tidigare var borta .
    Har nog kört ca 30 mil till och det har inte kommit tillbaka, vilket känns jätteskönt så klart .
    Att batteriet kunde få bilen att bete sig så kunde jag aldrig gissa, eller finns det någon naturlig förklaring till varför bilen småhackade innan med det dåliga batteriet?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Eller så har bilen adapterat om sig efter batteri bytet?

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Wyrten Visa inlägg
    Eller så har bilen adapterat om sig efter batteri bytet?
    Hur menar du?

  10. #10
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Att bilens ECU har "massvis" med mappar kan man säga, och efter en tids körning hittar ECUn den "programvara" som passar bilen bäst.
    Vid batteribyte så nollställs den inställningen, och ECUn måste börja om från början att hitta rätt mapp.
    Tex så är bilen så smart, om luftmassemätaren är sönder så borde ju inte bilen fungera, men den går rätt bra ändå för det finns lite olika "mappar" för sånt om nåt går fel.
    Sen har bilen den förmågan att också kunna kalibrera sig lite inom vissa gränser, ex lufttryck och ute Temp, viss slitage som ändrar förutsättningar så försöker bilen att gå så bra som möjligt genom att kunna "realtidsmappa" sig själv.

    Sen om det är problemet vet jag inte, men det är vad han menar med "adaption"

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Purex den 2016-08-28 klockan 20:37.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Att bilens ECU har "massvis" med mappar kan man säga, och efter en tids körning hittar ECUn den "programvara" som passar bilen bäst.
    Vid batteribyte så nollställs den inställningen, och ECUn måste börja om från början att hitta rätt mapp.
    Tex så är bilen så smart, om luftmassemätaren är sönder så borde ju inte bilen fungera, men den går rätt bra ändå för det finns lite olika "mappar" för sånt om nåt går fel.
    Sen har bilen den förmågan att också kunna kalibrera sig lite inom vissa gränser, ex lufttryck och ute Temp, viss slitage som ändrar förutsättningar så försöker bilen att gå så bra som möjligt genom att kunna "realtidsmappa" sig själv.

    Sen om det är problemet vet jag inte, men det är vad han menar med "adaption"
    Aha tack för förklaringen

  12. #12
    Jag tror jag jublade för tidigt, dom små ryckningarna har kommit tillbaka
    Strax efter jag kört ca 30 mil på 4 dagar så har dom små ryckningarna kommit igen.
    Dom små rycken känns som mest när man kör på lägre hastigheter och man släpper gasen och även lite ibland precis när man gasar till lite.
    Jag har varit hos min meck som brukar hjälpa mig och som jobbat på Saab i många år.
    Han pluggade igen dom blå backventilerna men det blev ingen skillnad, kanske man måste åka runt med dom i flera dagar för att märka skillnad eller bör det visa sig direkt ifall det var dom som det var fel på?
    För nu igår när vi gjorde lite andra saker på bilen och även gjorde bilen strömlös ett tag, så har dom små rycken försvunnit igen, antagligen bara tillfälligt.
    Någon som kan ha något tips på hur jag går vidare? Alla vacumslangar är bytta.
    Jag själv är inte såå jättehaj på att mecka men tar gärna emot tips på vad det kan vara men skriv då gärna så att även en icke bilmeck kan förstå
    Senast redigerat av kallekula19 den 2016-09-10 klockan 16:33.

Liknande ämnen

  1. Motor som dör utan förvarning... El fel... Saab 900 -97
    Av Rickard93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 00:22
  2. Vad skiljer mellan 2.0T motor med kat mot en utan?
    Av Zebaztian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •