Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hjälp med felsökning på 9-5 2,0 -98

  1. #1

    Hjälp med felsökning på 9-5 2,0 -98

    Hej alla proffs!

    Jag har en Saab 9-5 2,0 Nordic steg 2 som strular. Rätt vad det var så lägger motorn av. Jag får igång den igen men den går som en påse nötter. Efter en massa googlande visar det sig att det är bränslepumpen som är boven i dramat. Bytte den men felet kvarstod. Den sotar, ryker går på tre cylindrar. Ingen tomgång klarar inte av någon som helst belastning. Rätt vad det är går den som den ska lagom länge för att man ska få upp hoppet. Sen går den som skit igen. Provat att byta tk utan resultat. Alla slangar är vad jag kan se och känna hela. Någon som har en idé?

    Tack på förhand, Mårten

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Börja med att kolla lagrade felkoder.
    Lyser eller blinkar CE?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Har lite problem med att läsa av felkoderna då ingen jag känner har någon apparat som kan läsa min bil. Får fram att det ligger 65 felkoder i den men inte på vad för något. Inga lampor lyser eller blinkar mer än vad de ska.

    Funderar på lmm, men den är lite väl dyr att köpa bara på prov.

    Bilen har gått strax över 18k mil och trimmad sedan begynnelsen 1998 (från 150 till 200). Automat. Sedan. Blå. Karlstad.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-08-16 klockan 22:50.

  4. #4
    Har precis provat att rycka ur sladden till lmm och då går motorn så att man kan köra bilen. Check engine lyser och den är otroligt långsam. Får inget laddtryck alls. Det enda som märks är att det visslar när man gasar. Beror detta på att jag dragit ut kontakten till lmm eller är något annat trasigt? Wastegate?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Det kommer förmodligen bli dyrare att byta delar på måfå än att betala de hundralappar en verkstad tar för att läsa ut felkoderna med Tech2. Det finns numer en del hobbymeckare som har tech2 och kan hjälpa dig, bl.a. här på forumet.

    Lysande CE-lampa betyder att det finns minst en felkod lagrad. Samtidigt finns det en uppsjö med med felkoder som tänder lampan så det är svårt att gissa vilken/vilka det kan vara.

  6. #6
    Jo, så är det ju. Men hade hoppats på ett "standardfel". Bilen är i ganska dåligt skick i övrigt så troligtvis får den över gå till reservdelsbil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    46
    OBD tuning i Karlstad har Tech2 och andra möjligheter att läsa ur felkoderna får några hundralappar,
    Om du vill prova en hel LMM så har jag en till salu eller för att prova, bor typ 2 mil utanför karlstad,PMa mig isåfall.
    Ifrån Karlstad
    SAAB 9-5 2.0T 1999
    JR filter, 3" DP utan Kat, Hirsch steg 1.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Tja, varför inte köpa en egen för ca dryga 2000kr?

    Borde alla med SAAB göra.

    Sagt det förut,....kommer säga det igen.

    /Lufto

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Få rätt koder utläst på en verkstad/eller någon medlem i närområde.
    Det kostar väl runt femhundringen, men då får du ju väldigt mycket klarare riktlinjer mot felet. Visst om bilen är i dåligt skick, men det kan ju visa sig vara något "billigt" åtgärdat?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Få rätt koder utläst på en verkstad/eller någon medlem i närområde.
    Det kostar väl runt femhundringen, men då får du ju väldigt mycket klarare riktlinjer mot felet. Visst om bilen är i dåligt skick, men det kan ju visa sig vara något "billigt" åtgärdat?
    Fan...kunde ha varit närapå miljonär vid det här laget

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Måste fått nåt knas på mima aviseringar, trodde ingen hade svarat... hur som helst är problemet löst. Det var rent pinsamt enkelt. En slangklämma som håller slangen från turbo till inntercoolern på plats hade rostat av. Nu sitter det en syrafast klämma där och bilen går som den ska. Men det var väldigt kladdigt där omkring så jag antar att jag måste byta till den där turbon som jag köpte för något år sedan. Men det är ett annat bekymmer. Tack för all hjälp!

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Lufto hade rätt...igen.
    Sätter topic som [LÖST]
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Hjälp med felsökning av AC
    Av bananmannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 22:18
  2. Hjälp med felsökning
    Av keysersoze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 21:19
  3. TCS, hjälp med felsökning
    Av Pelle W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 17:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •