Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Köpa 9-3 aero 01-02??

  1. #1

    Köpa 9-3 aero 01-02??

    Jag tänkte ta hjälp av er med erfarenhet om denna bil och fråga om lite saker som jag undrar.

    Har siktat in mig på en -02 som gått ca 7000 mil och den har förlängd motorgaranti.

    Vad kan man räkna med att bränsleförbrukningen ligger på?
    Några kända brister på dessa årmodeller?
    Något speciellt att tänka på?

    Jag har aldrig haft en Saab förut men 9-3 Aero känns liksom lite rätt då jag och fjällan ska köpa en lite roligare bil..

    Tacksam för svar!

    [/code]

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    458
    hej
    min aero 02 med 4235mil på mätaren drar ca 1,1 liter statskörning.
    0,63-0,69 vid lugn körning i 90km/h.0,69-0,73 vid lugn körning i 110km/h.

    dom brister som finns är väl enligt mitt tycke att den känns rätt så svampig i fjädringen och att tändkasseten och magnetventilen kan säga upp sej närsom helst...

    har i övrigt aldrig haft nåra problem med min bil inte ens ovannämda problem faktiskt men vet att mycket folk har haft dom problemen.


    lycka till med köpet


    mathias

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Ajaj!!
    Inte en 02a, med den årmodellen var det ju så mkt problem att de fick lägga ned hela den dåvarande 9-3 generationen. Om jag vore som du så skulle jag sikta in mig på en 01a ist.

    Typ min som för övrigt råkar vara till salu...
    Även den har gått strax över 7k mil och pedantiskt ompysslad efter konstens alla regler! PMa för pris!

    Annars så är og aerosarna mkt bra bilar enligt mig. Beroende på hjul mm så kan den dock vara lite ostabil vid gaspådrag men det är det värt anser jag.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    199
    Medlem#
    5523
    Hej

    Min Aero ligger på litern blandad körning
    0,7 lugn körning i 110 knyck.
    Steg 3 trimmad då visserligen.
    Har haft bilen sen ny aldrig några problem.
    Bilen kan dock som redan nämts åla sig på vägen vid omkörningar och liknande.

    Mvh Per
    Saab 9³ aero -02, MapTun biopower
    Saab 9³ se tid-99 (sambons)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Är väl inte så tokig bil. Har haft en del grejer med min - otur kanske men det verkar vara standardfel och inte så fasligt dyra att rätta till. De är inte heller så lätta att kolla innan köp. Reglerdonet till ACC havererade, SID såklart, gasspjället tackade för sig - eller snarare programvaran. Sist men inte minst lämnade DI-kassetten in lillejulafton...

    Förhoppningsvis kommer du inte att behöva motorgarantin men kolla trots detta så att service skötts - både avseende mil och tid - och lita inte helt på köparens ord
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Ajaj!!
    Inte en 02a, med den årmodellen var det ju så mkt problem att de fick lägga ned hela den dåvarande 9-3 generationen. Om jag vore som du så skulle jag sikta in mig på en 01a ist.

    .
    Var väl inga fler fel på 02 än 01, Eller ?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höör / Skåne
    Inlägg
    1 070
    Har själv haft en trimmad Aero -01 ca ett år och de enda jag kan klaga på att det som sagts tidigare, att den vill åla sig vid gaspådrag.

    Samt så strulade SID displayen på min, men det verkar ju vara mer eller minde standard på nyare saabar.

  8. #8
    Då är det igentligen inget att vara mer orolig för än vilken turbo bil som helst känns det som, eller??

    Bränsleförbrukning är väl till stor del relaterat till körsättet som vanligt, jag var mest orolig för att den kanske drog typ 1,2-1,3 milen och liknande.. med dagens bensinpris får det gärna finnas möjligheten att hålla ner lite :-)

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Larsa P
    Då är det igentligen inget att vara mer orolig för än vilken turbo bil som helst känns det som, eller??

    Bränsleförbrukning är väl till stor del relaterat till körsättet som vanligt, jag var mest orolig för att den kanske drog typ 1,2-1,3 milen och liknande.. med dagens bensinpris får det gärna finnas möjligheten att hålla ner lite :-)

    Med bara stadskörning så är inte 1.2-1.3 liter/mil omöjligt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Orust/henån
    Inlägg
    261
    Min aero drar aldrig under litern!
    men det är ju en aut...
    Mvh. Tobbe
    Ta gärna en titt på Saaben...
    http://www.garaget.org/show.php?car=2287

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Ajaj!!
    Inte en 02a, med den årmodellen var det ju så mkt problem att de fick lägga ned hela den dåvarande 9-3 generationen. Om jag vore som du så skulle jag sikta in mig på en 01a ist.
    Tror du har missförstått ett och annat.
    Man lägger inte ned sista årsmodellen pga. det är så mkt fel. Utan för att den nya modellen är klar för börja säljas...

    Skulle jag vara ute efter en og9-3 Aero skulle jag lika väl om inte mer titta på en -02:a.

    Mvh David
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Ajaj!!
    Inte en 02a, med den årmodellen var det ju så mkt problem att de fick lägga ned hela den dåvarande 9-3 generationen. Om jag vore som du så skulle jag sikta in mig på en 01a ist.
    Tror du har missförstått ett och annat.
    Man lägger inte ned sista årsmodellen pga. det är så mkt fel. Utan för att den nya modellen är klar för börja säljas...

    Skulle jag vara ute efter en og9-3 Aero skulle jag lika väl om inte mer titta på en -02:a.

    Mvh David
    Då är du pers nr 2 som missat min " "...
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    127
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Ajaj!!
    Inte en 02a, med den årmodellen var det ju så mkt problem att de fick lägga ned hela den dåvarande 9-3 generationen. Om jag vore som du så skulle jag sikta in mig på en 01a ist.
    Konstigt.... Eftersom modellen var så populär sista året att man fick tillverka den ett halvår extra på Valmet i Finland samtidigt som nya 9-3 byggdes i Trollhättan.
    1976 Saab 99 GL, 1982 Saab 99 GL,1986 Saab 900i 2.0i, 1988 Saab 9000 CD 2.0i, 1992 Saab 900S 2.0t, 1998 Saab 900 SE 2.0T Talladega, 2002 Saab 9-3 2.0T Aero, 2005 Saab 9-3 1.8t LinearPlus
    2007 Cadillac BLS 2.0t

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Men hallå liksom

    G-man var fruktansvärt ironisk när han skrev det inlägget om årsmodeller, inte så svårt att genomskåda va ?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    127
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Men hallå liksom

    G-man var fruktansvärt ironisk när han skrev det inlägget om årsmodeller, inte så svårt att genomskåda va ?
    Jag kan ju iofs skylla på att jag var alldeles för dum för att förstå....

    Men kan en som är helt oinvigd i Saabvärlden förstå ironin???
    1976 Saab 99 GL, 1982 Saab 99 GL,1986 Saab 900i 2.0i, 1988 Saab 9000 CD 2.0i, 1992 Saab 900S 2.0t, 1998 Saab 900 SE 2.0T Talladega, 2002 Saab 9-3 2.0T Aero, 2005 Saab 9-3 1.8t LinearPlus
    2007 Cadillac BLS 2.0t

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Japp, det kan man Aja, inget att bråka om, allt väl...

    G-man ville ju bara berätta att hans bil var till salu :lol Tyvärr är den bingolottoröd så den går bort för mig men jag vill ha hans 18" fälgar, dock ville han inte sälja dem till mig


    /R

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm/Kalmar
    Inlägg
    399
    Köp min!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Medlem#
    6215

    Re: Köpa 9-3 aero 01-02??

    Citat Ursprungligen postat av Larsa P
    Jag tänkte ta hjälp av er med erfarenhet om denna bil och fråga om lite saker som jag undrar.

    Har siktat in mig på en -02 som gått ca 7000 mil och den har förlängd motorgaranti.

    Vad kan man räkna med att bränsleförbrukningen ligger på?
    Några kända brister på dessa årmodeller?
    Något speciellt att tänka på?

    Jag har aldrig haft en Saab förut men 9-3 Aero känns liksom lite rätt då jag och fjällan ska köpa en lite roligare bil..

    Tacksam för svar!



    [/code]
    tjena, jag gick precis som du i tankarna på att köpa en saab. och det blev en 9-3 Aero -02 är riktigt nöjd.. härlig bil, man åker skönt, bilen drar inte så farligt som jag trodde.. det enda är väll att man läst hit o dit om fabriks fel vilket jag inte är ett dugg insatt i vet inte ens om man ska vara orolig? jag förstår ingenting men iaf mitt första intryck första gången i en saab.. ja är grymt nöjd!
    hoppas det gav nåt?
    Mvh Tommy
    Saab 9-3 Aero coupé -02
    min.. http://www.garaget.org/?car=8336

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Japp, det kan man Aja, inget att bråka om, allt väl...

    G-man ville ju bara berätta att hans bil var till salu :lol Tyvärr är den bingolottoröd så den går bort för mig men jag vill ha hans 18" fälgar, dock ville han inte sälja dem till mig
    /R
    Tack för att du tog dig vänligheten att förtydliga det hela!


    Men vaddå "bingolottoRÖD"
    Jag är ju inget stort fan av bingolotto men jag har för mig att lila/bkått var deras färg?

    Och vill du ha fälgarna så är det inget problem, 139´ sek så får du en jävligt fräsch bil som drar blickarna till sig på köpet!
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  20. #20

    Re: Köpa 9-3 aero 01-02??

    Citat Ursprungligen postat av Tommmy
    tjena, jag gick precis som du i tankarna på att köpa en saab. och det blev en 9-3 Aero -02 är riktigt nöjd.. härlig bil, man åker skönt, bilen drar inte så farligt som jag trodde.. det enda är väll att man läst hit o dit om fabriks fel vilket jag inte är ett dugg insatt i vet inte ens om man ska vara orolig? jag förstår ingenting men iaf mitt första intryck första gången i en saab.. ja är grymt nöjd!
    hoppas det gav nåt?
    Mvh Tommy
    Låter bra det, det här inte blivit något köp än men.. i mornkväll.. tror jag


    Och visst fattade jag G-man´s ironiska inlägg, synd bara att han hade en 01:a och att den var röd .. så alltså ingen skada skedd!

Liknande ämnen

  1. Köpa en Aero....
    Av TurboCab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 17:24
  2. köpa ss aero?
    Av Tooobee i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 15:27
  3. köpa 9-5 aero??
    Av marta_jag i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 08:05
  4. Köpa 95 aero?
    Av cse i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 13:04
  5. Köpa OG9-5 Aero Kombi eller OG9-3 Aero?
    Av Dyngrak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •