Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hög vattenkonsumtion

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Hög vattenkonsumtion

    Jag har en 9-5 2,3t -99 (35000 mil) som sedan en tid tillbaka dricker otroliga mängder vatten. Sambon använder till jobbet ca 5km och jag kan fylla på 1-1,5 liter varje morgon i kall motor. Varningsmeddelandet om låg kylvätska kommer vanligtvis när hon är på väg till jobbet. En längre resa på 8 mil resulterade i stigande temperatur och påfyllnad av ca 5 liter.
    Var tar allt vatten vägen?
    Ingen noterbar skillnad i prestanda. Ingen vit rök alls. Inget vatten i oljan. Inget vatten inne i kupén och heller inga synliga läckage på någon slang vid torpedväggen.
    Det droppar aldrig under motorn och den är helt torr när man än inspekterar.
    Var tar allt vatten vägen? Hur mycket vatten kan läcka ut och förångas utan att det syns? Motorn hinner ju inte ens bli varm innan varningen kommer.

    Tips?
    Fredrik J

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Försvinner kylarvätska även om den står på tomgång från kallstart till varm motor? Om ja lägg en stor pappskiva under motorn och se om/var det kommer vatten? Så mycket vatten försvinner bara inte ut i tomma luften, det lämnar spår efter sig. Nästa steg är att göra ett kompprov. Om du inte redan har efterdragit toppen så är det värt att göra även det. Locket till expansionskärlet kan även ge med sig, men det brukar märkas först när bilen stängts av efter att ha blivit genomvarm.
    /Johan

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Min värmeventil förbrukade de mängderna vatten när den gick sönder. Rann rätt ner på byxröret och förångades under färd, syntes aldrig någonstans utom om man lyfte på huven när bilen var varm. Om du är osäker är det väl bara att göra ett läcktest med trycksatt system? Du kan ju ändå inte köra med en bil som förbrukar de mängderna vatten, det blir dyrt om du ska fylla på 50/50 glykol, annars riskerar du korrosionsproblem, skurna vattenpumpar och annat om du bara kör rent vatten (bortsett från frysning när många glömmer rätt blandning inför vintern).
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Det började strax före semestern. I början hällde jag på glykolblandat men nu kör vi bara vatten. Bilen används som andrabil men jag inser ju att jag behöver göra något åt det här innan vintern. Så här kan vi ju inte hålla på. Ett alternativ är ju att dra den till skrot men är det något som relativt enkelt går att åtgärda kunde den få vara med något år till även om sambon helst vill köra något annat.
    Det rinner inget från bilen varken varm eller kall. Den går bra, det är ju det som är lite märkligt tycker jag om vi har ett internt läckage i den här storleksordningen.

    Värmeventilen och allt annat som hör till kylsystemet har granskats noga. Helt torrt.

    Antar att nästa steg (om inte skroten) är verkstad och trycktestning.

    Undrar om det kan vara locket till expansionstanken? Att vattnet helt enkelt dunstar ut i luften. Men jag tycker det borde märkas men kanske absorberas dimman i varma luften runt motorn. Att nivån sjunker så fort efter påfyllning i kall motor kan ju bero på lufti systemet också kan jag tänka mig.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    https://www.amazon.com/ACDelco-10-50.../dp/B008I2VKNI

    Sedan är det bara att leta med UV lampa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •