Det ingick i en deal som jag skrev vilket i slutet innebar att jag hade batteriet i ~800:-.
Det ingick i en deal som jag skrev vilket i slutet innebar att jag hade batteriet i ~800:-.
9-3 SS 1,8t -04
Ja en bra deal, behöver ju inte innebära att det är olagligt. Det beror ju på sammanhanget.
Såg att Bauhaus hade batterier! T.ex https://www.bauhaus.se/bilbatteri-12v-70ah Prisvärt?
Saab 9-5 Aero 2005. https://www.youtube.com/@TechCars
Jag köpte ett Biltema 80-2624 (62Ah 620CCA) för 799:- och 4 års garanti förra året till min 9-5:a i signaturen.
Jag skulle säga att risken för problem är betydligt högre på Bauhaus.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
2 st Exide EA770 Premium Carbon Boost 77Ah beställda - 219 € inkl frakt till dörren depn BaSBa
Har köpt tidigare utan problem,
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Jag noterar att det verkar vanligt att köpa 2 (två) batterier från Basba. Det är säkert fördelaktigt ur fraktprissynpunkt. Men det får mig att fundera på varför någon skulle vilja köpa mer än ett batteri åt gången.
Inte kan det vara så att man konsekvent köper så dålig kvalitet att man konstant har dåliga batterier? Eller att man kör batterierna så hårt att de inte håller?
Hur länge håller era batterier? Efter att ha gått över till Biltemas AGM har det inte behövts köpa igen. Lite som att byta till PowerFlex Och inte köper jag dubbla uppsättningar bussningar om jag tidigare bytt till PowerFlex...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jag har handlat vid två tillfällen med två batterier vid varje. Visst är det fördelaktigt rent fraktmässigt att beställa mer än ett. I mina fall beror det dock på att det tajmat ihop så väl att jag behövt byta ut gamla batterier (original GM eller Biltema) som antingen havererat eller varit trötta. De fyra Exide EA770 & EA852 Premium Boost jag beställt från Basba har inte krånglat eller behövt bytas ut. Så ej heller de motsvarande två Tudor TA770 jag köpt i Sverige 2012.
Jag bytte på båda bilarna samtidigt. Inte svårare än så
Hoppas att jag inte behöver byta på många år nu.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jo, jag var nog ganska säker på att det låg till så för er.
Andra batteriet blir ju väldigt liten extrakostnad "när man ändå beställer"
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Köpte oxå 2st Exide EA770 Premium 77Ah 12V 760A Carbon Boost Autobatterie
från Basba förra sommaren, fungerade riktigt bra. Leverans ända till bilen...
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Våren 2012 sambeställde jag och mina föräldrar varsitt Exide TA från Basba (ett 770 till min saab ett 720 till föräldrarna).
Nu, drygt 7 år senare har jag tagit över föräldrarnas S70 och äger därför båda bilarna som vi då köpte batterier till.
Medan jag försökt underhållsladda saab-batteriet någon gång eller två per år har föräldrarna bara "kört" bilen. Båda bilarna har kvar sina 7 år gamla batterier, men det börjar märkas att batteriet i S70n är trött nu när det börjar bli kallt ute.
Slutsats: Basbas Exide EA batterier håller utmärkt (7+ år får anses klart godkänt), men lite underhålldladdning här och där är inte fel.
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Dax för batterinköp. 3st denna blir det denna gång då 2st Tudor TA770 från 2011 börjar ge sig (+ ett till en icke SAAB, min veteran merca som har ett 'Varta BlueDynamic Calcium-Silver' vilket är mer än 20 år gammalt).
Funderar på om man ska ge sig på AGM i.s.f. våtcell? AGM: Exide EK700 eller Varta E39. Våtcell: Exide EA770 eller Varta E44.
AGM vill väl oftast ha något lite annorlunda nivå på laddspänning, vilket jag antar vi inte kan justera med Tech2?
Någon med relevant kunskap/erfaranhet gällande Exide vs. Varta? Är merkostnaden för Varta värd sina pengar? Eller är det bara för varumärket man betalar lite mer?
Har både exide ea770 och Varta E44 och har inte märkt någon skillnad än, batterierna är inte så gamla.
Betalar 1385:- lokalt för E44 och exide köpte jag på plats utanför berlin (basba) för ca 800:-.
Har köpt fler varta lokalt och kommer i framtiden att fortsätta med det, tycker man jagar småpengar men visst alla kronor räknas.
Det blev 2st Varta AGM denna gången. Måste testa då cyklingståligheten ska vara x3. Frakten från Basba för våtcell var nu 50€ och icke våtcell 40€.
Ett Varta Silver Dynamic AGM 70Ah E39 (760CCA(EN)) som jag monterade i vår SAAB 9-3 SC Griffin Aero Hirsch-Performance -2012. Efter att det anlände i veckan så fick det stå på laddning för att mättnadsladdas. Levererade 900CCA(EN) med Ctek Battery Analyzer.
https://basba.de/varta-ultra-dynamic...olt-70-ah.html
Det utbytta Tudor High Tech TA770 760CCA(EN) var monterat 2013-03-31 och levererade 650CCA(EN) och Ctek Battery Analyzer gav uppmaningen "Replace Battey". Ja det var inte bra då larmet utlöste mest hela tiden.
Det ca 20år gamla Varta batteriet till veteranmercan levererade 50CCA(EN), så det var verkligen sopslut. Det nya Varta SilverDynamic AGM 60Ah D52 680CCA(EN) levererade 800CCA(EN).
Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2020-06-19 klockan 18:21.
Sådana här jämförelser mellan olika batterier kan göra privat, men eftersom det blir mycket variationer kan man inte dra några säkra slutsatser. Även om man har flera lika bilar kör man ju knappast båda samtidigt. Så vilket batteri som är bäst i praktiken är svårt att säga, som privat testare. Så länge man köper kända märken av kända leverantörer med vettig garanti lär man ju få bra grejer. Det blir säkert jättebra!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Visst e det så, jämförelser av privat karraktär är ofta bara på "känsla", det är för många olika variabler involverade för att kunna få ett jämförbart resultat. AGM ska ju vara en "tåligare konstruktion", så förhoppningsvis får man någon fördel av det även om bilens laddsystem inte skulle vara AGM-anpassat.
Jag hänger med på frågan om du menar det med "utnyttja funktionen" i AGM, vilka speciella egenskaper krävs förutom att AGM batterier bör laddas med lite högre spänning än GEL batterier?
Scrolla ner till sektion 7.
https://www.watski.se/world/Tips-och...batteriladdare
9-3 SS 1,8t -04