Detta inlägg förklara hur. Fast det är nog ändrat lite inne i PayPal numera.
https://www.paypal-community.com/t5/...language=en-gb
Jag kör med engelska i min PayPal
Kugghjul / Payments / Pre-approved payments / Set Available Funding Sources / Conversion Options (detta görs per kort) / Bill me in the currency listed on the seller's invoice / Submit
Conversion Options PayPal offers two ways to convert currency when you purchase from a seller who uses a different currency than yours.
- The PayPal currency conversion process
- The MasterCard and Visa currency conversion process
Please select your option below:
Use PayPal's conversion process to complete my transaction using my card's currency.
Both the original transaction currency and the converted amount that I will be charged are disclosed for my convenience. I understand that MasterCard and Visa have a currency conversion process. I have chosen not to use the MasterCard and Visa currency conversion process, and I will have no recourse against MasterCard and Visa with respect to any matter related to this conversion.Bill me in the currency listed on the seller's invoice.
I will not know which foreign exchange rate has been applied to this transaction until I receive my card statement from my card issuer. I acknowledge that by choosing this option, my card issuer will determine the foreign exchange rate to apply to this transaction, and that I will not be informed of the foreign exchange rate or any additional foreign exchange fees applied until I am billed by my card issuer.
Select an option above, then click Submit to complete the currency conversion process.
- - - Uppdaterad - - -
Sen så använder jag denna MasterCard Currency Conversion Tool för att hålla koll på MC-växelkurserna
https://www.mastercard.com/global/currencyconversion/
Tack för tipset! Jag använder Supremecard som har 1% valutapåslag, så antagligen blir det klart billigare att köra på detta istället för att PayPal konverterar. Inte tänkt på det tidigare.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Jag tackar oxå för tipset - inte en susning om det fram till nu - men nu är det ändrat i Paypal!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Om jag har fattat er rätt om Paypal.
Har Valutor SEK som förval. Rätt?
Mitt Mastercard på Swedbank har 1.5% i valuta påslag.
Sen kan jag handla direkt via Swedbank.
Vad välja?
Ha ett annat kort?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Du ska ha "Bill me in the currency listed on the seller's invoice." som standardval för ditt kort. Då används din kortutfärdares växelkurs när du handlar i annan valuta. Annars blir det PayPals växelkurs & den är riktigt uruselt dålig, för det är ett sätt för PayPal att tjäna pengar.
Man kan även byta vid själva köpet. Brukar finnas sen pytteliten text att klicka på för att kunna ändra vid köptillfället.
Lite gammal tråd men nu har även jag beställt från Basba - var inte billigast men eftersom de verkade bra tog jag dem, och ändå betydligt billigare än i Sverige...
Beställde söndag e.m. och fick leverans på onsdag (hade kört hem om jag varit hemma men styrde om till utlämningsställe) - mycket nöjd med köpet!
/U
Ja med tanke på vad som finns i ett bilbatteri i form av syra mm, kan säkert transporten bli så dyr att man får räkna med att det inte är lönsamt att returnera. Isåfall har man ju ingen garanti alls i praktiken... När sedan Biltema (som enda? leverantör) har 4års garanti på sina batterier ser jag inte riktigt varför man skall beställa från utlandet.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Ja så kanske det är, själv var man lat & köpte ett AGM batteri från biltema..
http://www.biltema.se/bil---mc/bilre...-ah-2000029872
9-3 SS 1,8t -04
Medtanke på att det är hemleverans från Basba så är man nog latast när det görs en sådan webborder Att åka till B-team & köpa ett blybatteri, är ju ett ryggknäckande träningspass i sammanhanget.
Jag kanske har haft tur, men inget av de fyra Exide batterierna jag köpt av Basba vid två tillfällen har krånglat. ca halva pengen mot här hemma. Såklart en chanstagning.
Jag säljer ju Tudor och Exide är ju samma batteri och har faktiskt aldrig haft en reklamation. Däremot byter man ganska ofta ut relativt nya Biltema batterier. Säkert inget fel på dem när de är nya och såklart frikostiga garantier men hela affärsiden bygger nog på att få sparar kvittot...........Alla batterier brukar funka kanon när de är nya och har man en bil som alltid startar så märker man sällan av nå problem. Det är först när den inte startar när det är 30 minus kvaliteten visar sig..........
Håller med, Exide framför Biltema alla dagar i veckan. Jag köpte mitt senaste från Basba och funkar hittills fint två år efter i alla fall
Jag köper mina batterier hos http://www.goransons.com/ som ligger i Götene där jag bor.
Priset blir alltid likvärdigt med biltema för Exide/Tudor, varför köpa biltema då?
I och för sig får jag lyfta i batteriet i bilen själv
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Bor man på parkeringsplatsen/i garaget är det ju bra. Fast parkerar man nära dörren på Biltema blir det inte mycket till träningspass... Att lämna in det gamla batteriet till leverantören blir nog tom enklare än i fallet med "postorder"
Nja, jag tror nog även Tudor/Exide har bra batterier. Köper man fabriksnytt (i motsats till något som "följer med" beg-bilen) blir det skillnad.
Intressant, fast det säger väl inte så mycket. De som är missnöjda och inte har kvar kvittot kommer knappast tillbaka. Hur lång garanti ger du, skulle vara intressant att veta? Det är väl samma där. Är man missnöjd med Biltema komer man nog hellre till dig! Innan jag började med AGM har jag testat att reklammera på Biltema. Två gånger. Nej, man behöver inte kvittot för att reklamera. Jag har testat. Det gick utmärkt. Men det är såklart alltid smartast att spara kvittot. Ta en kopia och tejpa fast på batteriet är ett tips.
Ja, batterier mår inte bra av att lagras utan underhållsladdning. Du har helt säkert rätt i att det spelar roll att köpa nyast möjliga. Så det är smart att köpa hos en leverantör med hög omsättning där batterierna inte blir stående på hyllan för länge. På Biltema kan man gå och mäta polspänningen och välja det bästa samt skippa ett gammalt halvurladdadt om det skulle ha blivit kvar.
Ja... Alltså både Exide och Biltema har olika typer och modeller av batterier. Det är nog mera avgörande än "Märket". Biltema tillverkar ju inte själva, troligen köper de in från flera tillverkare. Så där blir det ännu knepigare att generalisera. Bara för att deras batterier med 4års garanti är bra, behöver ju inte alla de andra vara lika bra. Det finns nog en förklaring till de olika garantitiderna. Tudor/Exide är väl oxo lite så att det finns ganska varierande batterityper... Ju större tillverkare, ju fler skulle jag tro. Men om man tycker det är bra att ett batteri håller i 2 år, är det säkert smart att köpa det billigaste man kan hitta, för något som regelmässigt inte håller 2år finns väl knappast.
Jag har kört med Biltemas gula AGM sedan de kom. Har ännu inte haft anledning att använda garantin på dom. Främsta skälet till att jag väljer dem är kvaliteten. Nu vet jag ju ännu inte hur länge de håller. Ingen i bekantskapskretsen har ännu slitit ut något. Jag skulle gissa garantin är satt med marginal, så att de med den längsta håller längst. Hittills har jag inte sett något som talar emot det.
Om Basba levererat monterat och klart direkt från Tyskland hade det ju varit bekvämt. Men även om det är en bra leverantör, så tror jag det är att hoppas på lite väl mycket!
Lyfta behöver man ju inte göra så ofta om man kör med långlivade batterier.
Är priset viktigast finns det ju såklart billigare än Biltemas AGM. Men billigast är inte alltid prisvärdast.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jag har haft ett Varta som gått sönder (efter 18 månader, kortslutning i en cell) och ett Biltema som gått sönder (efter 4 år, slutade plötsligt ta laddning från en dag till en annan, troligen en cell som utgick), övriga har falnat bort mer eller mindre långsamt. Och då har jag haft många gånger fler Biltema än andra batterier, upplever att det inte är någon större skillnad på dem och märkesbatterier. Det är dock viktigt att inte köpa ett som stått med vätska en månad i butiken och väntat på köpare (och börjat sulfatera) - man ska bara köpa färska, dvs. modeller och ställen med omsättning.
Godtyckligt standardbatteri som man regelbundet urladdar till under 60% regelbundet avlider ganska snabbt, eller i allmänhet låter de stå och laddas ur ett längre tag, jag skulle säga att det nog är den vanligaste orsaken till att de avlider. Oavsett märke. Med moderna bilar där läckströmmen kan ladda ur uppåt 1Ah/dygn behöver man inte stå mer än en vecka på vintern innan det börjar bli riskabelt.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Batteriet i dom flesta saab modeller mår inte så bra tack vare att dom är placerade för nära motorn vilket gör att dom blir för varma.
Värsta saaben jag har är 9-3sc v6:an där turbon i prinicip ligger kloss mot batteriet.
Långmilare har helt rätt i att batteriet förstörs fort när batteriet når under en viss gräns, jag brukar säga att under 12v så ökar sulfateringsprocessen väldigt snabbt.
Det dom flesta inte förstår är att batteriets mest jobbiga tid är under sommaren då det blir extremt varmt vid batteriet, det dödar batteriet väldigt snabbt.
Under sommarperioderna så märker man inte problemet genom att det behövs så lite ström för att starta bilen men när sedan första riktiga kylan kommer så står man där utan ström.
Ang. inköp så skiljer extremt lite mellan lokal leverantör och import och då väljer jag lokalt.
Lite snabb beräkning så tar min lokala handlare 1285:- för varta silver 77 och från basba ca 1300:- med frakt, möjligtvis 100:- under om man väljer exide men,men,hmm.
Basba har jag personligen stannat utanför berlin med husbilen och hämtat ett batteri hos och har inget negativt att säga om.
Ett batteri har en jobbig tillvaro i en saab, kör man korta sträckor så hinner det inte ladda upp ordentligt och kör man långa sträckor så dör det av värmen.
AGM är bättre men tyvärr så är dom bästa varianterna av AGM(spiralcell) inte storleksmässigt kompatibla med saabarna.
Laddningsregulatorerna i dom moderna bilarna justerar laddströmmen(spännning) med värme och tid som faktorer.
En till faktor som är precis i motsats till det jag diskuterat är att ett batteri ger mycket högre ström när det är varmt än när det är t.ex -30 grader.
Ett batteri är som en lite bebis aldrig riktig nöjd, ska aldrig utsättas för för hög temperatur men ger samtigt mest effekt när det inte är som kallast.
Tekniken är föråldrad och använd inte i dom riktigt moderna bilarna.
Då måste dealen ha inkluderat något mer (det du förlorar på gungorna tar du igen på karusellen) eller rundat lagar och regler. 800:- monterat och klart i bil kan du inte få ihop i Sverige.
Tänjt på lagar & regler.
9-3 SS 1,8t -04
Art. 80-700 BATTERI AGM 70 AH 1649:-
Under halva listpriset är klart prisvärt.
Så länge de är lagligt är nog flera intresserade. Om inte hör det inte hemma i denna tråd eller på detta forum.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2