Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Irriterande pling ljud på Saab 9-3 1.9tid -08 när man öpnnar dörr med nyckel kvar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    vasa, finland
    Inlägg
    39

    Irriterande pling ljud på Saab 9-3 1.9tid -08 när man öpnnar dörr med nyckel kvar

    Har just skaffat mig en Saab 9-3 1.9tid -08, hellt nöjd med bilen men blir tokig på pling ljudet varje gång man öppnar förardörren med nyckel i strömlåset,inget pling när nyckeln är ur. Plingar säkert 7-8 ggr.
    Finns det något att göra åt? Och vad betyder signalen?
    Bältes varningen är bort kopplad.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    strömlåset ? va ?

    rent allmänt ska man aldrig öppna dörrarna med nyckel i låset, anant än i nödfall, original sitter det till coh med ett plastlock för låset.

    Öppnar du dörren ändå utan att använda fjärren är den ju larmad, och du har X antal sekunder på att identifiera dej med transpondern, fast då tror jag larmet ska g snarare än pling ? ..å andra sidan har jag aldrig haft en 9-3.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    vasa, finland
    Inlägg
    39
    Nyckeln i strömlåset JA. Och varför ska man inte ha i nyckeln? Jag tar då inte nyckeln ur strömlåset då jag är hemma omkring. Frågan var varför det plingar och går det att få bort? Har prövat med tech2 men hittade inget med den.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Det är nyckelvarningen, så man inte skall glömma nyckeln i tändningslåset.
    Om du inte tar ur nyckeln ur låset så kommer batteriet att dö efter en stund, för så länge nyckeln sitter i tändningslåset så är alla styrboxar aktiva, de stänger inte av förrän nyckeln är ur låset och det har gått någon minut.
    Om du nu inte vill ta med dig nyckeln ur bilen så är det väl bara att dra upp den och släppa den så ligger den där tills nästa gång.

    5 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    vasa, finland
    Inlägg
    39
    Ok tack, då vet jag vadet är, tror dock inte batteriet dör för att boxarna är aktiva någon minut eller.. men går det då att programmera bort eller åtminstone få ned volymen ??

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    så vitt jag vet så går det inte o programmera om/bort ljudet.
    däremot så vet jag att man dränerar batteriet om man inte tar ur nyckeln ur tändlåset.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Nej, det dränerar såklart inte batteriet på en minut eller så. Men bilen har ju ingen som helst aning om hur länge du tänker vara borta utan påminner dig oavsett. Gör som det äär sagt. Dra ur nyckeln och låt den ligga om det är så störande...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Irriterande ljud i kupén i 9-3 SC
    Av A.Chr i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-12-22, 19:57
  2. irriterande ljud från saab 9-5
    Av jocke186 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 22:37
  3. Saab 9-3 -04 Irriterande vibrations ljud!
    Av phr34k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 23:20
  4. Irriterande ljud
    Av SF i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •