Resultat 1 till 20 av 350

Ämne: Resurrection av min första 9-5, "Silversaaben"

Trådad visning

  1. #1
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120

    Resurrection av min första 9-5, "Silversaaben"

    2011 bodde jag och min sambo i en lägenhet på kungsholmen i stockholm, jag hade då en SAAB 9000 CDE 2.3t '96, en mycket trevlig bil, troligen den saaben jag haft jag gillat mest, i alla fall är den högt på topplistan

    Nåväl, 9000'ingen hade just failat besiktningen pga att avgassystemet var sönderrostat, ett sådant var dyrt och jag hade inte tilgång till någon meckplats alls, så att göra själv gick inte.

    Alltså skulle bilen säljas och en annan köpas, efter att ha tittat på diverse japanska bilar så blev det än en gång så att man insåg att saab gav mest för pengarna om man vill ha en stor rymlig bekväm och säker bil, och efterssom 9000 började bli till åren så tittade jag mest på 9-5.

    Jag tittade på rätt många exemplar, bland annat en orangemetallic 2.3t (175hk) som ägdes av nån tjej som påstod att den var nordictrimmad till 250hk och "helt rostfri", men redan när jag svängde in på parkeringen så såg jag rost vid hundbenen redan innan jag gått ur min bil, suck.. Jag provkörde bilen och när jag kom upp på motorvägen trampade jag plattan i mattan och bilen sa "BÖÖÖÖH" och stanande nästan, uh ? jag släppte gasen och den gick igen.. visade sej att om man smög med gasen så accelererade bilen, men gasade man för fort så böhade den.. luktar vedbodstrim för mej tänkte jag, och körde tillbaka och berättade om vad som hände, och tjejen sa "Men det ska vara så, har man så mycket effekt så blir det alltid så!", jag upplyste om att jag kört ganska många bilar med effekter runt 250 och det ska INTE bli så, jag frågade om verkligen nordic hade trimmat den, och om det fanns papper på det, det fanns det förstås inte, utan hon pekade på en 1x3cm stor dekal med texten "Nordic" på bakluckan som "bevis".. ..droppen kom när jag öppnade huven för att kolla oljestickan, helt torrt, jag vsiade henne och hon sa "Ojdå, ja jag brukar fylla på nån liter när oljenivålampan börjar blinka".. jag upplyste om att oljelampan i fråga inte betyder att du har för låg oljenivå utan att du saknar oljetryck, och ville bara därifrån och sa att bilen inte var intressant, på väg hem i bilen ringde hon och sänkte priset rejält, jag sa nej, och sen när vi kom hem ringde hon och försökte sänka priset igen, jag sa nej..

    Nåväl, nog om det, hittade en blåmetallic 2.3T på ekerö, och åkte dit och tittade, den ägdes av en ung kille som bodde hemma och hade sin uppenbarliga saabtokiga(?) pappa med sej, den bilen var iofs fin, men ägaren hade lyckats köra in i en stolpe samma dag (det var halt som fanken) och hade krossat hela fronten, han erbjöd sej att sänka priset, men jag ville inte ha en bil som behövde repareras, dessutom var priset rätt högt från början tyckte jag, men han sa att det var så mycket bytt på bilen att han inte ville släppa den billigare.

    Vi åkte hem igen och beställde pizza, precis när jag lägger på så ringer det igen, det är killens farsa, "Joo, ni var ju och kollade på bilen idag, och det är ju jag som är pappan, jag kom på en grej, jag har ju också en 9-5, lite äldre och bara 2.0, men jag tänkte att jag kan ju köpa min sons bil, och så säljer jag min till er istället ?", jag frågade lite om skick osv, och han sa att den inte avr lika fin, men helt okej, och den kördes dagligen. Jag sa att vi skulle äta, mens en kunde vi komma och kolla, så efter pizzan var det iväg till ekerö ännu en gång. Den bilen var en silverfärgad 2.0t (150hk) som var riktigt fin, de enda skönhetsfel jag hittade var att det var rost på tankluckan och repor runt takräckesfästena, som var taffligt ifyllda med lackstift, dessutom hängde bromsljuset på trekvart i bakrutan och knapparna var fula på stereon.. dock var bilen fullservad fast den hade gått 23k (om jag minns rätt), kanonfin grå plychinredning (såg typ ny ut) och det fanns en stor bunt papper med vad som var gjort, det satt ferrita rostfritt system på, gula koni bak, SID'en var precis bytt mot en ny, tändkasetten var bytt för ett tag sen, turbon var bytt för nåt år sedan osv. Han sa ett pris och eftersom jag då hade järnkoll på prisläget så visste jag att det fanns INGEN billigare besiktigad fungerande 9-5 på blocket, så jag prutade inte ens (mot mina principer). Det medföljde även sommardäck som dock låg på förvaring just då.

    Efter det fick jag snabbsälja min 9000CDE för ett svidande lågt pris, till nån skum kille som frågade "Ööhm, har polisen span på bilen ?", jag frågade "vaa ?" och han sa "jaa, är det en bil dom brukar spana på ?", kanske en normal fråga i förorten han kom från, men knappast i mina kretsar Men han betalade och skrev på och saken var ur välden.

    Denna bil tjänade oss väl, min sambo började jobba som konditor och pendlade ganska långt med den, sedan köpte vi hus och flyttade mängder med prylar i den, och den fick även tjänstgöra som transport hem från BB när vi fick vårat första barn januari 2013.

    När vi fått dottern insåg vi att vi nog behövde en kombi, i vanlig ordning visade det sej att en saab nog var det vettigaste, så vi köpte en lågmilad röd 9-5 kombi 2.3t '01 (185hk), den var riktigt fin och den hade gått som tjänstebil på SAAB(!) i tre år och sedan hade brukaren köpt loss den till sin son, som bodde inne i stockholm och knappt körde med den, varvid jag köpte den.

    Silversaaben måste ha blivit ledsen att den blev ersatt, så bara några veckor efter köpet så kör jag iväg med den och när jag bromsar vid utfarten känner jag att bromsen är knasig, vänder och ser att det rinner vätska från framför höger bakhjul.. bromsvätska.. SUCK..

    Med nyköpt bil och bebis i huset så ställer jag bara av den och parkerar den på infarten (praktiskt med hus, får plats med fyra bilar på infarten, i lägenheten var det ju katastrof att ha fler bilar, dyrt och jobbigt med gatuparkering.) och tänker att "det där får jag fixa i sommar".

    Men.. tiden går, silversaaben står.. blir skitigare och skitigare, och en dag 2014 behöver jag flytta den, det går inte så bra, bakhjulen sitter BERGFAST, och då menar jag det, jag körde alltså i typ 40-50 med stillastående bakhjul och tvärnitade och backade och jag evt inte allt, dom satt som svetsade. Med hjälp av vänner, garagedomkraft och bilen själv så baxas den in så långt in på parkeringen som går, och där har den stått sedan dess.

    Min sambo har stört sej MYCKET på bilen, den är ivägen, den är skitig, den är ful, ska den bara stå där ? ..förra somamren tvättade jag av den med högtrycken och vilken skillnad! ..men hon gillade den inte ändå, i vintras så sa hon nåt i stil med "du får bestämma dej, ska du laga den eller ska vi skrota den ? eller går den att sälja ?", varvid jag tog en rejäl funderare..

    Det är ju en fin bil, visst, lite rost i hundbenen, men i allmänhet är karossen fin, dörrarna är bra, finns iofs hål i reservhjulsbaljan, ser ut som nån hällt ut ett bilbatteri där eller nåt (det såg vi inte vid köpet men ganska snabbt efter det.), den gick snålt och fint i motorn, den har mycket bytta delar, rostfritt avgassystem och jättefin invändigt.. jag VILL verkligen inte skrota den, vilket jag säger, och då vill hon att jag fixar den I ÅR.. jag säger att "Ja, på semestern så.."

    Till saken hör också att vår fina röda 9-5 kombi, den förstördes delvis i tyskland och försäkringsbolaget valde att lösa in den, vilket gjorde att jag plockade loss de skivorna jag monterat på innan hollandsresan, som då gått ~300 mil, jag flyttade även över lite annat småplock som backspegelmotorer och klimatenheten i bilen (som saknade segment, vilket funkade på den röda), dessutom behöll jag dom utärkta dubbdäcken på plåtfälg och 16" originalfälgarna med bra sommardäck på från den, istället skickar jag den till sista vilan på silversaabens 15" originalfälgar med hylanddäck på.. (den kombin ersätts då med en svart 9-5 aero kombi , som jag fortfarande har.)

    Sen kom semestern, och det är där berättelsens nutid börjar.

    --------- NUTID --------

    Jag kände att prio ett var att få loss bakhjulen, jag försökte först pressa tillbaka bromskolvarna, men det var uppenbart att rpoblemet var handbromsen, eller möjligen lagret, för jag plockade bort oken och allt satt precis lika fast.. Jag rådfrågade en bilmekkompis som snackade om mässingsdorn genom hålen i fälgarna, jag kände väl att det skulle aldrig gå, så jag rev loss hjulen och satte bilen på pallbockar, och sen bankade jag på trummor/skivor med storsläggan medans jag bröt med bräckjärn, det var jävligt jobbigt men tillslut fick jag loss först vänster bakhjul, och sedan höger, hela handbromsmekanismen blev dock helt mosad, backarna var paj och även monteringsgrejerna, skivorna klarade sej bättre än väntat, men dom var riktigt rostiga.

    Men bilen var på rull! ..Jag satte dit skivor och hjul (utan handbromsbackar osv) och skulle flytta den till en mer meckvänlig plats, första starten på två år, men den startade lätt, fick nöta kanske 10s men sen startade det och gick rent och fint. SID'en gnölade om trasigt framlyse och tid för service, en annars såg allt bra ut, jag bakcade försiktigt bilen och flyttade den till platsen framfrör stora garaget, det var då jag märkte att det stank bensin, hottade ur och ser hur det kissar bensin framför höger bakhjul, där jag vet att bränslefiltret sitter, SUCK.. fort av med tändningen och det var slutmeckat för den dagen.

    Såhär såg vänster bakbroms ut efter att jag hade bankat loss skivan, ser ju lite rostigt ut..



    Statusen på bilen i det läget är alltså:

    obesiktigad
    trasiga bromsrör
    läcker besnsin
    sönderrostade skivor fram
    sönderbankade skivor bak
    obefintlig handbroms bak (sönderslagna)


    Jag bestämmer mej dock för att göra nåt åt saken, och återuppliva silversaaben!

    Här är en bild på hur den ser ut nu, efter att jag flyttat den från platsen den stått på i tre år, inte SÅ illa ändå.



    ..Detta inlägg kommer att forsätta med mina vedermödor att få bilen på rull och besiktigad igen.. ska även försöka fixa lite (fler) bilder.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2016-08-19 klockan 00:15. Anledning: -stavfel +bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •