Sidan 13 av 18 FörstaFörsta ... 31112131415 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 350

Ämne: Resurrection av min första 9-5, "Silversaaben"

  1. #241
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bara för man har senaste versionen betyder det inte att den är tät eller att äldre versioner är dåliga.
    Det viktigaste av allt är att de fungerar och håller tätt.
    Men jag ser ingen nackdel i både senaste version OCH tätt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #242
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Idag fixade jag ju med aeron (se separat tråd), men då det blir en del vämntetid på att spackel och färg ska torka så pillade jag även med silversaaben.

    När jag bytte luftfilter såg jag av en slump att krängningshämmarne var lös från skrikstaget, och att det såg ut som att hämmaren var problemet.. just då kunde jag inte fixa men nu idag tänkte jag ta tag i det.

    Detta var vad som mötte mej när jag fick av hjulet..



    Inte så kul, och lite udda, krängningshämmaren har alltså gått av mitt över hålet, och biten satt kvar i skrikstaget..

    Skrikstaget var f.ö fullt fungerande, glappade inte, men båda damaskerna var sopslut med en massa sprickor.

    Eter lite funderande beslutade jag mej för att staget var skit ändå, så jag kunde lika gärna svetsa ihop allt på plats, och sen eventuellt beställa nytt stag och då bygga upp "hålet" på hämmaren igen, eller ännu bättre byta krängningshämmaren, men silversaaben ska ju rulla till lägsta budget så det skulle vara om man springer på en beggad eller så, är det svåt att byta ? den såg ut att sitta bultad ovanpå subframen ?

    Iaf lindade jag våta trasor runt båda damaskerna och spände ner hämmaren med en tving, sen bankade jag in staget i hämmaren så det passade ungefär som det skulle, sen slipade jag med en fingerslip, kopplade in jorden på svetsen och brände på med full styrka..



    ..Svetsade lite, sprutade vatten på damasken, svetsade lite till osv..

    Verkar hålla bra, plockade bort trasor, sprutade på rostskyddsfärg och body (målade även på body på sidan av subframen där det syns att allt är borta) och skruvade fast hjulet igen, får se hur det blir, funktionen är bra, men frågan är om mina små svetsningar håller.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #243
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Det där var ett udda fel! Aldrig sett något liknande förut... nya krängningshämmare finns att köpa på Speedparts för en billig peng

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/l.../12761909.html

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #244
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Nej den var ju inte så dyr ny, frågan är hur lättbytt den är.

    Men jo, aldrig sett det problemet på nån bil faktiskt, stagen är ju standard att dom pajar dock.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #245
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ...frågan är hur lättbytt den är.
    Det är de i regel inte, skruvarna till överfallen i subframe brukar ha rostat fast och din verkar ha gott om den varan så om din lagning funkar skulle jag nog stanna där för att inte skapa mer jobb.
    Ett stag hittar man nog väldigt billigt på skroten annars.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #246
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Det går att byta den medans subframen är på plats. Jag har gjort detta. Skruvarna till överfallen kommer att gå av så ta en huggmejsel och slå bort de fastsvetsade muttrarna. Dit med nya bultar,brickor och muttrar

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  7. #247
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Låter det nog vara tills vidare i alla fall, får se om det håller.

    Jag frågade sambon (som inte vet vad en krängningshämmare gör) om bilen kändes annorlunda nu, hon sa att den "känns inte lika mycket som en båt längre", jag tar det som att det gjorde skillnad ..men det bör det ju göra också.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #248
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Tog mej en kik i helgen, krängningshämmaren håller fortfarande, och nu kör min sambo ca 35mil/vecka, så kanske dryga 100mil senare nu.

    Gjorde även lite annat småfix, men jag tänkte posta det när jag fört över bilderna.

    Kollade förstås oljan också (gör man ju varje gång man öppnar huven typ) och den hade i vanlig ordning inte druckit nån olja alls, nivån var precis unde rmax, och den borde ha gått drygt 500mil sen oljebytet.

    Det "stör" mej att denna bilen inte drar olja medans aeron sörplar som en oljeholist.. eller ja, egentligen är det väl tvärt om, att jag stör mej på att aeron dricker olja, medans denna bilen bevisar att en T7 inte behöver dricka olja, ens efter 29k eller vad den gått nu.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #249
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Tog mej en kik i helgen, krängningshämmaren håller fortfarande, och nu kör min sambo ca 35mil/vecka, så kanske dryga 100mil senare nu.

    Gjorde även lite annat småfix, men jag tänkte posta det när jag fört över bilderna.

    Kollade förstås oljan också (gör man ju varje gång man öppnar huven typ) och den hade i vanlig ordning inte druckit nån olja alls, nivån var precis unde rmax, och den borde ha gått drygt 500mil sen oljebytet.

    Det "stör" mej att denna bilen inte drar olja medans aeron sörplar som en oljeholist.. eller ja, egentligen är det väl tvärt om, att jag stör mej på att aeron dricker olja, medans denna bilen bevisar att en T7 inte behöver dricka olja, ens efter 29k eller vad den gått nu.
    Kolla turbon på aeron, de är en vanlig felkälla när de börjar dricka olja

  10. #250
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Även aero med mitsubishisnurra ? dom brukar väl vara nästan skottsäkra ?

    har bara kännt på turbinaxeln en gång och det var ett par år sen, men den kändes bra, det säger ju dock inte allt.

    Dessutom brukar dom ju puffa vid start när turbon går, och det gör den inte.. min gamla 2.3t däremot, den lade grannfastigheterna i dimma på morgonen
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #251
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Även aero med mitsubishisnurra ? dom brukar väl vara nästan skottsäkra ?

    har bara kännt på turbinaxeln en gång och det var ett par år sen, men den kändes bra, det säger ju dock inte allt.

    Dessutom brukar dom ju puffa vid start när turbon går, och det gör den inte.. min gamla 2.3t däremot, den lade grannfastigheterna i dimma på morgonen
    Jo de är "nästan" skottsäkra men de börjar läcka olja först innan de börjar puffa polaren td04 läckte runt 1l olja per månad från turbon utan nån blårök. Fixade sig efter vi byte den

  12. #252
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jag ska byta till vinterhjul på denna i helgen, och då passa på att inspektera min lagning, sambon som kör bilen säger att det "knäpper" i hjulupphängningen när man kör hmm

    Nästa vecka ska hon till hbg och tar då Aeron ner, så då får jag pendla till jobbet med silversaaben igen, det enda egentliga problemet med det är att stereon är så kass..

    Nu när hon pendlat med den så är förbrukningen på färddatorn nere på 0.74, inte illa för en gammal häst, jag är glad att jag fått ner förbrukningen på Aeron till 0.83 (men jag har mycket tyngre gasfot..)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #253
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jag bytte ju till vinterhjul, det är hjulen jag fick med min 2.3t '01 som sen skrotades, så dom är sex år gamla men har knappt gått nånting, dessutom nokian hakkapelitta. ..När jag bytte så kollade jag krängsningshämmaren, den var fortfarande hel så min lagning håller.

    En vecka senare så är jag gräsänkling och Marie har snott Aeron när hon åkt till sin mamam med barnen, och har jag fyra fierohjul i bilen (tre i bagaget och ett i baksätet) och kör motorväg hem.. hmm.. bilen drar åt höger ? ..får nog stanna och kolla vid tillfälle.. hmm.. vad det låter skumt, och rycker lite i ratten, jag får nog stanna NU på motorvägen.. kör ut högersidan i vägrenen och slår på varningsblinkers, går ut och kollar, höger framdäck är tomt :P

    Då jag inte riktigt hade lust att byta hjul själv på motorvägrenen med bilar susande förbi i 110+, dessutom står ju högersidan av bilen i den fuktiga vägrenen som inte är nåt ultimat underlag för originaldomkraften så ringer jag efter assistans, tecknade saab-assistans i somras när sambon började använda bilen dagligen för pendling i tre månader..

    Kommer fram efter 10min telefonkö.. "jag lämnar över ärendet till din lokala falck.. dom ringer tillbaka".. efter 30min ringer dom tillbaka "jag måste ha en skyddsbil.. jag återkommer när jag hittat en", ytterligare 30min senare så "nu har jag hittat en skyddsbil, den kör nu, och jag med, ytterligare 30min senare kommer skyddsbilen, och 10min senare även falck som byter mitt däck till det oanvända reservhjulet.. ..jag hade ju lastat ur alla fierohjulen medans jag väntade, och tagit ut reservhjulet.. 10mins enare så är det klart och jag kan köra därifrån, efetr 2h i en mörk kall bil vid sidan av motorvägen..

    Jag kanske borde ha bytt själv istället men vad fan.. inte så kul på motorvägen, dessutom så visade sej reservhjulet innehålla 1.2bar, det skulle vara 4bar tydligen.


    Väl hemkommen var jag så less att jag bara gick in och fixade nåt att äta, dagen efter bytte jag till två mycket mer slitna dubbdäck jag hade liggandes (på fälg) så bilen blir mer körbar.

    Nu måste jag hitta två fräscha nokian (helst) dubbdäck..

    ..Min förbrukning till och från jobbet den veckan när jag hade bilen nu blev 0.81.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #254
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ...dessutom så visade sej reservhjulet innehålla 1.2bar, det skulle vara 4bar tydligen.
    Tråkigt

    Just detta är ju en bra påminnelse för alla andra att regelbundet se över vissa viktiga detaljer som lätt glöms bort.
    - Rätt tryck i reservhjulet!
    - Ligger domkraft, varningstriangel, fälgkors och ev. nyckel till hjullås i bilen?
    - Handskar, varselväst och en nödblinkfyr
    - Finns det ficklampa med batterier i bilen?
    (- Kniv bak i skuffen)
    En laddad powerbank med kabel för att kunna ladda mobilen är också smutt att ha.
    Har man barn är ett par chokladkakor bra att ha i bilen som humörhöjare (bak i prylfack skuffen så de inte smälter)

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #255
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Har du det där i varje bil hemma på gården Herman?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #256
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ja, min privata mobiltelefon dog efter 10min eller nåt, lyckligtvis var min jobbtelefon fulladdad, hade ju varit lagom kul om man hade fått batteritorsk när dom skulle rinag tillbaka..

    Jag hade iofs en cigtändarladdare, men ingen kabel.. suck..

    Annars hade jag ju det mesta, varningstriangel (jag kom till och med ihåg att ta med den hem), fälgkors, reservhjul, arbetshandskar, domkraft.. men som sagt, det var lite lite luft i hjulet, jag pumpade det ändå för nåt år sedan när jag svetsade ihop reservhjulsbaljan, troligen inte 4 bar dock, utan mer troligt 2.5 eller nåt.

    Däremot ingen varselväst (det har jag nog i aeron dock), ficklampa har jag oftast i fickan då jag bor på landet och det blir rejält svart när det blir mörkt..

    Det blir dock rejält kallt i en bil som inte är igång, det var +3 ute och snart är det ju +3 i bilen med, jag hade dock en rejäl jacka så jag frös inte speciellt mycket, dock ville jag inte dra ur batteriet så jag satt där i mörkret.

    Är det -25 eller bara -15 så är det ju dock ingen lek att sitta i bilen i 2 timmar, då gäller det att ha rätt kläder, förr brukade jag ha en skoteroverall i skuffen på vintern, men nu när jag är pappa så hänger den inne i huset då jag brukar ha den på mej när jag är ute i snön och leker med barnen

    ..Ska dock kolla trycket i reservhjulet i aeron, nog för att jag har assistans på den med men..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #257
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Sådär, i helgen fick bilen äntligen tillbaka sina framhjul.

    Däckskillen lyckades leta fram ett identiskt däck (hakka 4) som dom jag hade, fabriksnytt, och eftersom dom gamla iofs var fem år gamla men i nyskick (ALLA dubbar kvar också, tack nokian) så bedömde han att det skulle fungera fint med ett nytt däck.

    Sambon var inte så glad över att köra med två bra dubbdäck bak, och två slitna med obefintliga dubb fram, lite spännande isegenskaper.. men nu så är det löst.

    Dock så ville hon att jag skulle köra bilen idag, dels tyckte hon den "kändes annorlunda att köra", dels luktar den bränt när man köer, speciellt efter mycket krypkörning ?

    Körde till jobbet idag, dock inte mycket krypkörning och kunde kostatera att jag tycker inte den går konstigt, möjligen har den LITE svårare än aeron att "självcentrera" alltså hålla sej på rak kurs utan att röra ratten, men det hade jag nog inte tänkt på om jag inte hade letat, om det nu är ett problem vilket jag tvivlar på så borde det antingen vara hjulinställning eller nåt som kärvar.

    Lukten då, ja, jag kände att det luktade smält plast när jag kom fram (ca 5 mil), öppnade huven och försökte lukta mej fram till var det luktade, gick inte, ingen rök heller, och inget som ser bränt ut, det enda skulle MÖJLIGEN vara att det ju läcker i "fördelarproppen" och rinner olja ner på grenröret, men det borde inte vara problemet för det luktar inte bränd olja, och den drar ju ingen olja så läckaget måste vara minimalt.

    Nån som har nån ide ? ..det luktar ju även bensin lite svagt ibland när man stannar bilen.

    Sen tickade det ganska kraftigt om turbon, men det ska väl vara normalt, brukar inte lyssna på den direkt efter start men avgashuset blir ju väldigt varmt på en turbo.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #258
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    När jag körde bakom sambon för nån vecka sedan så såg jag att nåt hängde under bilen, "shit, nu har det andra tankbandet gått" tänkte jag och började våndas över fastrostade skruvar och krångel..

    När vi stannade så kollade jag under bilen och konstaterade att det snarare var värmeskyddet för kat/avgasrör som hängde..

    Då bilen skulle besiktigas 27/2 så var det ju bara till att fixa, men då det avr ett par decimeter snö på uppfarten så körde jag resten av familjen till en större icaaffär för storhandling medans jag svängde in till OK's gör-det-själv lyft tillsammans med arbetskläder och verktyg.

    Först var den enda kvarvarande lyften redan upptagen av en kille som, gissa vad.. lagade samma fel på en volkswagen ..Han blev dock klar efter 10min och då snodde jag lyften.

    Ser ju inte SÅÅ kul ut..



    Lossnat efter hela vänstersidan.. dessutom..



    På högersidan så är det inte långt ifrån heller..

    Jag brukar vanligen klippa till "brickor" av aluminiumplåt, men i detta fallet hade jag ingen sådan med mej, så jag körde den enkla vägen med spikband, hade med mej en rulle och en plåtsax, och det var ju bra för det blev några stycken,,



    Där plåtarna överlappar blev det till och med ett längre band för att där var hålet så stort.



    Där ser man dessutom mina fina skarvar av bromsrör förra sommaren

    Ner med bilen, betala i kassan, tvätta sej och sen till familjen och storhandla på ica.

    Idag var det besiktninsgdags, hade bokat en tid 15.40 så jag gick tidigare från jobbet och körde dit, hade självklart oturen att få en besiktningsman med lärling, dom skulle kolla ALLT.. och han skulle fråga om ALLT.. det tog säkert dubbelt så lång tid som vanligt bara för det, och jag som hade bråttom för att hinna hämta barnen på dagis. (Hann med ett nödrop)

    Det gick ganska bra iaf, dom konstaterade att bromsarna var i väldigt fint skick, fattas bara annat då jag bytte i princip allt ..däremot så hittade lärlingen att det var lite oljigt under motorn, så det skulle dom förstås slå ner på, trots att det i mitt tycke var väldigt lite.. nåja, hade ändå tänkt byta ventilkåpspackningen och fördelarpluggen vid tillfälle.

    Båda lysena stod högt också, men det justerades på plats så dom blev perfekta.

    Glad att den gick igenom i alla fall, även om den tekniskt sett är underkänd pga oljan, men det fixar jag i sommar.

    Det var ju helt klart rätt beslut jag tog när jag fixade bilen istället för skrot, den har fungerat troget hela tiden med bara nångra småfel (tankbandet var väl värst) och funkar väl förhoppningsvis ett år till.

    Vi hoppas dock på att hitta en vettigt prissatt 05+ att ersätta den med, dels för att få en nyare, men mycket för att sambon vill ha ESP och lite annat.. elstolar med minnen som på Aeron vore nice också.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av GlennB den 2018-02-27 klockan 23:23.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #259
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Nu la jag på sommarhjulen i helgen, tyvärr var två av däcken i princip olagliga, eller är alldeles snart, måste fixa nya fram iaf, helst runtom, även om bak var "ok".

    Tyvärr uppenbarade sig två andra problem.

    För det första hade min lagning av krängningshämmaren pajat, jag gjorde ju en svetsning uppe och en nere, den nere hade släppt, den uppe höll, men den hade gått av brevid min svets, suck.

    Släpade ut svetsen och skulle fixa, bara för att upptäcka att kabeln till jordklämman hade släppt, suck, fick improvisationslaga den först, sen slipa rent, banka ihop och svetsa en gång till

    Till saken hör ju att får lokala grusväg har haft EXTREMT stora gropar denna vintern, så det sliter ju en del..

    Nästa sak jag noterade var att bromsskölden höger fram hade rostat loss, dessa var risiga redan när jag renoverade bromsarna innan, men satt ihop i alla fall, det gjorde INTE denna nu.. tänkte att jag byter loss den
    och kör utan tills jag hunnit köpa ny, men vad sjutton, den verkar ha utgått hos saab, och jag hittar den ingen annanstans.

    Annars gick det bra, och bilen rullar nu på sommarostarna, precis som Aeron.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #260
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Yngling som snart förmodligen köper saab, familjen har även Saab. Super kul läsning detta!

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •