Sidan 14 av 18 FörstaFörsta ... 41213141516 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 350

Ämne: Resurrection av min första 9-5, "Silversaaben"

  1. #261
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Men vad fan..

    I måndags så skulle jag på tjänsteresa, och försov mej, det betydde att jag fick köra med slaka mustacher (plattan i mattan alltså) till arlanda, när jag stannar för "lämna företräde" ser jag oljetryckslampan tändas och "flämta", gaah, duttar på gasen och den slocknar omedelbart, saläpper och den blinkar till, då jag har EXTREMT bråttom så kör jag bara vidare men håller gas, när jag kommer till grinden och måste ut och dra min badge så tänds lampan på tomgång igen, jag stänger av, öppnar grinden, startar (oljetrycket kommer direkt) och kör in, sladdar in på närmsta parkering och SPRINGER sen för att hinna med flyget, det är på håret, dom boardar redan när jag kommer dit så direkt in på planet bara, pust.

    Jag pratar med sambon om det och hon säger "Men vet du vad, det är en stor oljefläck där bilen stod!"

    Kul kul, nu målar man ju upp en massa scenarion.. packboxen på höger sida ? O-ringen till oljepumpen ? har det läckt ut för mycket olja helt enkelt ? ..oljekylrören jag redan fått byta på min Aero ? ..eller kanske oljetrycksgivaren ?

    Går iaf min utbildning och flyger tillbaka till stockholm, går till bilen med onda aningar, kollar under.. helt torrt ? inte en oljedroppe.. öppnar huven och kollar oljestickan, ca 1mm under maxstrecket ?

    Startar motorn, den får oljetryck direkt, kör några minuter på tomgång och det är inga problem.. då börjar jag köra hemåt, först försiktigt men sen som vanligt, helt problemfritt. kollar oljelampan vid varje
    stopp (med tomgång), inga problem.. kör ända hem (ca 5 mil), låter bilen stå på tomgång kanske 5min, inga som helst problem.

    Lägger en vit skiva under bilen och går in.

    Nu i morse så kollar jag skivan.. inte en droppe olja.


    Vad fanken har hänt ? drömde jag allt ? protesterade bilen över min hårda körning ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #262
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Om inte parkeringsplatsen var Din egen privata så k a n det ju ha varit någon annan som stått där och läckt...

    Annars så hade jag ungefär samma problem med en oljetrycksgivare för ett antal år sedan.
    Det började med "viskningar" och blev senare "rop" allteftersom motorn gick riktigt varm.
    Till slut fick jag varva allt vad jag förmådde tills jag fick tag på en ny givare och problemet var borta.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #263
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jo det är min infart så den är privat

    Har kört med bilen ett antal gånger nu, INGA problem, har kollat efter droppar under, men nej, den droppar inte. För säkerhets skull kollade jag oljenivån, den var precis samma som innan (som väntat). (Däremot var oljan rusktigt svart trots att bilen bara gått drygt 600mil sen senaste bytet, ska nog byta den ändå snart pga mycket korta körningar.)

    Nåväl, sambon har klagat på att den indikerar "trasigt framlyse" rätt ofta, och jag noterade att kopplar man ur lampan och i den så funakr den, låter ju som det berömda orange "ljusreläet" (snarare kontrollenhet), jag har lödigt om sådana på alla saabar jag haft utom denna, så loss med det och lödde om alla lösningar, sen tillbaka med lite kontaktspray i kontakterna.

    Lite tidigt att ropa hej, men problemet har iaf inte uppstått efter det
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #264
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Häromdagen ringde min sambo med panik i rösten och sa att det "dunkar om bilen", det lät som "nån sitter och bankar under bilen, typ under bagaget när man kör", till saken hör att hon var typ 6-7 mil hemifrån också.

    Jag försökte supporta över telefon (fast jag satt på utbildning på jobbet), "är det luft i hjulet ?" ja, det hade hon kollat på en mack, "sitter hjulen fast ?", ja dom gick inte att vicka, fick henne att känna runt hjulen och se om det var typ en fjäder som gått av och spretade in i fälgen, men nä, det verkade lugnt.. hon fotade även lite med mobilen i hjulupphängningen, allt såg ok ut.

    Kollade med en bärgare, dom ville ha 2800 för att köra hem den, då med avdrag för det som ingår i vår saab/falck-assistansförsäkring.

    Jaja, bara att bita i det sura äpplet, när kursen var slut så körde jag hem, lastade i arbetskläder, domkraft, pallbock och diverse verktyg jag kunde tänkas behöva i aeron, sen till dagis och plocka upp barnen, och sen in i rusningstrafiken för att plocka upp sambon (som hade tagit tunnelbanan till mörby för att ha nåt att göra), sen rusningstrafiken till bilen..

    Ett bra tag senare är vi framme på parkeringen där sambon ställt bilen, jag hissar bilen och kan direkt konstatera att vänster bakhjul sitter löst, samtliga bultar har gängat ur sej en liten bit.

    Drar åt dessa och tar en provtur,inga problem.

    SUCK.

    Till saken hör att när jag monterade sommarhjulen så noterade jag att bromsen började kärva lite när jag drog åt just det hkjulet, varvid jag lossade det igen, och drog en gång till, varvid problemet upphörde, min teori är att det var/år skit mellan fälg och skiva som orsakade att den skevade när jag drog den, och som sen har pulvriserats och därmed orsakat att hjulet lossnade.

    Nåväl, ingen skadad och bilen är hel.. men det känns ju inte så kul, speciellt inte när jag drog dit det själv, förvisso vet jag att jag drog ordentligt men.. Sambon kände sej dum när varken hon eller den person som stannade och hjälpte henne upptäckte att hjulet satt lös..


    Nåväl, ska riva boirt hjulet och köra roterande stålborste på nav/skiva i helgen tror jag, ska även försöka återuppliva AC'n, hoppas jag har alla grejer och att jag är tillräckligt frisk.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #265
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Tråkig upplevelse! Men samtidigt en tankeställare att man inte kan vara nog försiktig. Och även om man är det så kan saker inträffa. Det var bra att hon hade sinnesnärvaro nog att verkligen stanna och inte bara skita i att det låter lite...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #266
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ja, hon frågade i telefon om jag tyckte hon skulle köra, jag sa att det är svårt att avgöra när man inte sett/kört bilen, och så frågade jag vad hennes magkänsla sa, och den sa att hon INTE skulle köra, vilket visade sej vara ett bra beslut.

    Nu skadades ju ingen, och det kostade inget annat än lite bensin och tid (och pizza med barnen), och bilen är körbar. Hade hon tappat hjulet på motorvägen hem hade det ju kunnat vara HELT annorlunda.

    Visst, man kan säga att det hade löst sig ännu bättre om hon hade dragit fast hjulet själv, men hon är inte direkt nån tekniker så jag tycker det blev ganska bra ändå.

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #267
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Du är inte ensam. Typ detta har hänt andra "experter". Tex Bosse bildoktorn och även mig.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #268
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Alltså, problemet jag fick på väg till flygplatsen där. Jag börjar fundera på om jag blivit knäpp.

    Bilen har ju nu använts dagligen (nästan) i tre veckor, mestadels av min sambo men lite av mej också.

    - Bilen tänder inte oljetryckslampan
    - Bilen drar inte olja
    - Bilen droppar inte olja, helt torrt på marken under.

    Vad fan hände ? varför var det en pöl under just den morgonen ? varför tände den oljetryckslampan ? varför försvann problemet bara sådär ? (..Att det saknades olja hängde ju förstås ihop med att det var en pöl under..)

    Jag har hört innan av en f.d saabmek (numera volvomek) att det förekommer problem med att det fastnar skit i överströmmningsventilen i oljepumpen, varvid den inte orkar hålla fullt oljetryck på tomgång/lågvarv men fungerar annars,
    det skulle möjligen kunna förklara oljetrycksproblemet, men knappast läckaget..

    Jag har faktiskt råkat ut för det där en gång på Aeron också, alltså att den inte höll oljetryck på tomgång, det var efter att oljerören till oljekylen pajade och jag inte vågade köra bilen från platsen, och alltså lät mekonomen byta oljerören, då bytte dom ju givetvis olja+filter också och när vi hämtade bilen och körde typ 10 mil direkt och skulle parkera uppstod detta, ringde verkstan och dom sa "kolla oljan", vilket jag redan gjort (fullt), prova att starta bilen igen, och då var problemet försvunnet för att aldrig återkomma igen, dom hade nån liknande förklaring, typ att det kunde bli så vid oljebyten ibland..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #269
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag fick ju punktering på aeron och var tvungen att köpa nya däck till den, då den hade goodyear eagle F1 bak (och en gång i tiden satt det även fram, sen när dom var nedlsitna monterade jag bridgestone potenza, och nu var dom nedslitna och sen punka på det..) så blev det även det fram nu, gillar dom, tysta och bra grepp.

    I alla fall så tänkte jag byta framdäcken på silversaaben också när jag ändå skulle till däckskillen, dels noterade jag att dom var slitna när jag bytte från vinterdäck, dels så satt det äckliga regummerade AGI-däck på den fram, när jag köpte min 2.3t så satt det fyra nya AGI regummerade däck på den, efter ett tag så delaminerade ett däck och orsakade en bubbla, som förstås slets ner blixtsnabbt och ja, punka.. SKITDÄCK.. men snål som man var bytte jag bara två däck.. sen skrotades den bilen och jag satte dom på silversaaben istället.

    Nu några tusen mil senare var dom ju på upphällningen, men de däcken jag bytte när det laminerade var förtfarande ok, så jag köpte två michelin och satte fram nu.

    MEN, kolla här.. lite svårt att se på bilder men..

    Såhär såg vänsterdäcket och större delen av högerdäcket ut:



    Slitet javisst, men fortfarande lagligt.

    Men på ett ställe på högerdäcket såg det ut såhär:



    INGET mönster kvar just där ?

    Troligen har däcket delaminerat just där, fast ett större område än sist.. och det såg INTE ut sådär när jag bytte från vinterdäck!

    Fan vad glad jag är att jag är av med de SKITDÄCKEN, tänker aldrig NÅGONSIN köpa regummerade däck, speciellt inte från AGI.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av GlennB den 2018-07-01 klockan 01:34.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #270
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Idag meckade jag fiero, men även silversaaben fick lite kärlek.

    Det finns flera stenskott på vänster bakskärm som bara blivit värre och värre, så jag testade punktbläster på dessa, och grundfärg förstås..

    Passade sen på att blästra "den lilla" rosten på bakluckan.. det var inte så lite när man väl blästrat bort färg och spackel.. suck.. det började med lite brunt i nederkant, nu är det hål..

    Får se om jag fixar med svetsen eller spacklar igen..

    duttade även i en massa repor och stenskott med lackstift, och var även så ful att jag målade över lite fula bruntoningar i dörrhörn osv.

    Det gjorde faktiskt ganska stor skillnad, på en meters håll ser bilen riktigt bra ut.

    Passade även på att fixa turbotrycksmätaren, sambon gnällde över att den lös för starkt, så nu har den en switch, full styrka, halv styrka och bakgrundsbelysning av. Jag skruvade även fast konsolen i A-stolpen, innan var den bara klämd och lossnade så man fick trycka dit den ibland.

    Kollade även oljan, hade inte dragit nåt synbart.. FATTAR inte avrför den drog olja ett tag förut och sen slutade ?

    Noterade även att jag dragit löver oljebytesintervallen, min egna på 1000mil då.. bilen har gått nästan 1100 sen förra bytet, måste åtgärda det ASAP.
    Senast redigerat av GlennB den 2018-08-18 klockan 19:38.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #271
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Nu hade bilen gått drygt 1200 sen senaste oljebytet, så jag hällde i en flush och sen hoppades jag att tickandet som återkommit skulle försvinna, det gjorde det INTE, lyssnade med stetoskåp och det låter helt klart mest från högra sidan på motorn (alltså vänstra när man står framför bilen), det låter inte så jättemycket men det är trots allt ett tickande som inte finns på min Aero.

    Oljan byttes, så även filter och oljeplugg/packning, pluggen beövde väl egentligen inte bytas men då jag tidigare noterat att nån tidigare ägare troligen lossat den med skiftnyckel och därmed var den lite rundad så beställde jag en ny när jag ändå beställde annat, det var inga problem att lossa med en sexkantshylsa, men better safe than sorry.

    Spacklade även igen hålet i bakluckan, men hann inte göra nåt mer.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #272
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Igår slipade jag spacklet, grundmålade och lackade sen, blev inte perfekt men ser mycket bättre ut än innan.

    Målade även det jag rostlagat på vänster bakskärm, samt lite i dörrnederkanterna.

    Nu ser bilen riktigt fin ut på nån meters håll

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #273
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Idag skulle sambon köra bilen, det var -16 grader vid tillfället och efter att ha krånglat in båda barnen genom samma dörr då höger bak hade frusit så startade inte bilen, hon sa att startmotorn gjorde två "Nuuh" sen dog den.. inte så kul.

    Nu har bilen stått ett par veckor när vi varit sjuka, sen körde hon den i måndags fram och tillbaka till affären, ca 20min enkel resa men då var det inga problem.. men då var det ju plusgrader också.

    Jag HOPPAS att batteriet bara är urladdat, satte en ctek på det nu ikväll så får den stå och ladda över natten iaf.

    Funderade på hur gammalt batteriet är, det är batteriet som satt i min 2.3t när den skrotades, och förra ägaren ahde precis bytt det när vi köpte den bilen, det var nog 2013, så sex år, det kan ju vara på upphällningen..

    Det är f.ö ett saab original-batteri, så det är ju lite kul

    - - - Uppdaterad - - -

    Just ja, hur gick det med starten ? ..jo bilen har ju såndär falck saab-assistans och dom dök upp efter nästan 1.5h och körde starthjälp.. dom hade fått starta många bilar i morse.. sen körde hon bilen till dagis, lät den gå på tomgång när hon lämnade barnen och körde sedan hem den och stängde av..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #274
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Silversaaben har stått avställd sen mitten av januari, så typ 9mån.. ..Det berodde på att jag/vi inte behövde två bilar så den ställdes av.

    Idag pajade ju Aeron så jag behövde en bil för att ta mej till jobbet, varvid jag tänkte att "jag besiktigar silversaaben!"

    Först startade den direkt, gick en sekund och dog.. fick gnida på starten typ två gånger 20s ionnan den startade och då gick den RIKTIGT illa, orkade knapt hålla tomgång,
    men några sekunder senare så var tomgången fin men ventillyftarna rasslade hårt.. ytterligare kanske en halv minut senare låt dom också fint och motorn gick som vanligt.

    Försökte köra iväg, och båda bakhjulen satt fast.. körde lite fram och tillbaka och vänster lossnade direkt, höger satt bergfast, körde bra mycket framåt och bakåt, men det satt..

    Upp med bilen, loss med hjulet och banka på trumman med hammare, i med två skruvar och en träregel och då lossade den nästan direkt.. drog runt den några varv, på med hjulet igen och snurrade vidare.

    Ut på provtur, det lät om alla bromsar och bromsarna tog riktigt dåligt, körde och bromsade en hel del och dom tog bättre och bättre.

    Då bokade jag en besiktningstid 40min senare, bytte om och åkte dit.

    Resultat:

    ett rostigt bromsrör höger bak (alltså det enda jag inte bytte, det korta "i" bärarmen.. suck.. varför bytte jag inte det ??

    Krängningshämmarstag höger fram löst..

    Krängningshämmarstaget är alltså det jag svetsat ihop innan.. tydligen har min svets gett sej, möjligen när jag försökte "gunga loss" bakbromsen..

    Han påpekade även att frambromsarna kärvar, vilket gjorde att dom blev varma.. dock så handlade jag lite och när jag sen körde hem (några mil) så
    var dom inte varma när jag kom hem, så frågan är hur mycket som varvärme från mina hårda inbromsningar och hur myckt som kärvade..

    Dessutom sitter dte dubbdäck på, måste byta till sommardäck, borde ta en titt på bromsarna när jag ändå har loss hjulen.


    Så GANSKA bra ändå, har en ide för en mer permanent lagning av krängaren (bara jag får loss det gamla skrikstaget), och bromsröret.. ja lossnar det gamla är det ju en bit av en kaka.. lossnar det INTE så har jag problem.. Mest imponerad att handbromsen faktiskt var godkänd, den var inte helt bra men godkänd iaf.

    Silversaaben IS ALIVE

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2019-09-03 klockan 14:33. Anledning: stavfel
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #275
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Pust och stånk, SAMTLIGA fälgar hade rostat fast, tre fick jag loss genom att banka, vänster fram fick jag dra åt löst och sen ge mej ut och göra banzaistarter, tillslut small det loss..

    Nu är frambromsarna isärtagna, rengjorda och infettade med CRC kopparfett.. ..varför satt dom ihop innan ? ..jo för att biltemas j**A alufett tydligen stelnar och blir till en hård mtallmassa, fungerar nog bra som lim..
    Efter rengöring och insmörjning med CRC kopparfett så verkar bromsarna fungera betydligt bättre.

    Borrade även bort skrikstaget som var trasigt, tyvärr är ju själva krängningshämmarne paj med men jag har en plan där, får se hur det går.

    Sen på med sommarsulor, nu kan man köra med bilem till jobbet i morgon, men jag måste ju fixa resten med.. oroar mej mest för bromsröret..

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #276
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Livet är hårt ibland som saabägare :P
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  17. #277
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Det är tur att man haft några saabar så man har koll på det mesta

    Bilen gick f.ö fint till och från jobbet igår, som vanligt känns den rejält trött när man är van vid Aeron, men det brukar gå över när man kört den ett tag ..jobbigt med trasig AC också men det funkar.

    En mycket märklig sak var att första dagen, både till och från besiktningen så var radion död.. CD fungerade fint med det gick inte att ta emot en enda radiokanal, bara brus på alla, jag tryckte ju förstås
    på snabbvalen men det var brus överallt, jag fattade ingenting.. det var likadant både på vägen dit och hem. Försökte jag söka hittade den stationer (den låste på frekvenser) men det var bara brus.

    Sen blev det ännu märkligare, när jag skulle till jobbet igår fungerade det hur perfekt som helst ?? alla snabbval var rätt stationer och jag kunde söka osv.. jag fattar ingenting ?

    ..Det är den sunkiga AS1-stereon f.ö.. saknar verkligen AS3'an i aeron..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #278
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jahaja, fick ju nedslag på krängningshämmaren och bromssnuttröret och tidne börjar ju gå ut.

    SMHI lovade 0mm regn hela dagen så trots att det var mörka moln så gick jag ut och hissade bilen och fixade fram alla verktyg osv.

    Vad hände då ? jo GIVETVIS började det ju regna.. SUCK, hur jävla INKOMPETENTA är man om man inte kan förutsäga vädret en halv dag i förväg ens ? för helvete, mina gissningar är fan bättre än dera sjävla vetenskapliga analyser.. jag blir så trött.

    Iaf duggade det ju bara och allt var framme, så jag spände upp en gammal vaxduk jag brukar ha som skydd när jag målar lite provisoriskt.. jättefint.. inte..



    Såhär såg det ut från början:



    Primärplanen var ju att att borra ett nytt 12mm hål innanför det gamla.. det sket sej ju totalt.. inte helt oväntat är det väl härdstål i krängningshämmaren.. jag slet sönder flera vanliga borrar och ett par svindyra koboltborrar med.. suck..

    Okej, reservplan B, bygga en ny "ögla".. jag skar bort den gamla biten och rensade bort rost och all gammal svets (jag fullagade ju innan) men i efterhand hade det nog varit enklare att skapa en helt ny bit..

    Svetsade fast den på plats:



    Observera aluminiumplåten jag lindat runt alla gummidetaljer, det är otroligt lätt att en svetsloppa hoppar mot gummit och sen är det hål, man måste alltid skydda damasker osv, oftast använder jag blöta trasor men nu blev det plåt..

    För säkerhets skull tar jag en extratjock M12 stålbricka, slipar rent den från galv och svetsar fast den ovanpå allting, lägger rätt mycket svets på den plana ytan (på krängaren) för att få mer "grepp"..



    ..Sen slipar jag det hela plant och målar med rostskyddsfärg.. (mest av princip..)

    Efter det kan jag montera det nya skrikstaget utan problem.. det gamla var ju tvärslut.. dessutom snurrade bara muttern så jag fick ändå borra bort skiten.



    Sådärja, helt och fungerande! SKa bli intressant om det märks nån större skillnad i morgon, det borde dte göra med fungerande krängningshämmare

    Egentligen hade jag tänkt fixa med bromsarna också men vid det laget ÖSREGNAR det och jag har fått skydda svetsen och elverktygen med diverse plastsäckar osv.. så jag plockar undan allt och hissar ner bilen.

    Hoppas jag kan fixa bromsröret nästa helg, jag har för säkerhets skull köpt båda slangarna rent preventivt ifall nån eller båda går sönder (kostade 75 resp 90:- så..)

    - - - Uppdaterad - - -

    Just ja stereohelvetet. får bilen stå en helg så återkommer radioproblemet.. men över natten så fungerar det.. otroligt märkligt..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #279
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Hemmapul när det är som bäst!
    Bra jobbat!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  20. #280
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Känns alltid bra när man fixar saker

    Synd att inte vädret tillät bromsfix också.. Jag har som sagt köpt båda slangarna "för säkerhets skull", och letade rätt på lådan med "diverse bromsgrejer", där låg fyra saabnipplar, två nya och två beg.. (alltså sådana som jag bytt fast dom gamla inte pajade.. då sparade jag dom gamla..)

    Så det BORDE inte vara några problem att kona på ett rör och byta skiten, jobbigare att lufta själv men det löser sej nog, eller så får jag knacka på hos grannen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •