Sidan 12 av 18 FörstaFörsta ... 21011121314 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 350

Ämne: Resurrection av min första 9-5, "Silversaaben"

  1. #221
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jo, från stora distributörer ska väl vara ganska säkert, men på ebay och liknande är det väldigt tveksamt, de falska kretsarna identifierar sig ju som FTDI men funkar inte alltid som dom ska. ..En av anledningarna att jag har så många 5/3.3V-adapters är just för att jag försökt få saker att fungera och köpt in olika och testat.

    Lär ju inte löda ihop något under dagen, det blir ikväll när jag kommit hem och efter att barnen är nattade
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #222
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Vilken Kines köpte du ifrån? Hur betalade du? Har du provat om CANdi boxen fungerar? Ingick TIS2000 SW?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #223
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jag köpte denna: https://www.aliexpress.com/item/Top-...798599748.html

    Den var inte billigast, men dom som var billigare verkade inte lika seriösa så därför valde jag denna.

    Betalade via visakort, har inte testat candiboxen för jag har ingen bil som behöver CANdi

    TIS ingick inte, eller jag tror inte det iaf, det ingick två bosch-märkta CD's men jag tror det var dokumentation eller nåt, har inte tittat på dom alls.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #224
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag köpte denna: https://www.aliexpress.com/item/Top-...798599748.html

    Den var inte billigast, men dom som var billigare verkade inte lika seriösa så därför valde jag denna.

    Betalade via visakort, har inte testat candiboxen för jag har ingen bil som behöver CANdi

    TIS ingick inte, eller jag tror inte det iaf, det ingick två bosch-märkta CD's men jag tror det var dokumentation eller nåt, har inte tittat på dom alls.
    Köpte samma men för 1500kr funkat finfint i ett år nu

  5. #225
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Tack! Nu är det beställt. Det är mycket lättare att få tummen ur och handla från en som man vet har skött sig tidigare.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #226
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Färdiga USB till RS-232 (9p D-Sub) finns det massor av och många fungerar inte, Keyspan använder FTDI chip i många och de brukar funka utan problem, ATEN UC-232 funkar inte.
    Hmm, finns tydligen olika eller så hade du fel drivrutin. Jag körde igång en ATEN UC-232A idag. Inga problem att köra via den mot Tech2 från en Windows XP Professional SP3 på VirtualBox på en Windows 7 Enterprise 64-bit.

    Edit: ÄhumÄhumÄhum. Man ska hålla igen den glappa tills man har provat ordentligt. Inte f-n funkar den ordentligt.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2017-08-02 klockan 21:41.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #227
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Stort tack för tipset om den Kinesen. Det tog 5 dygn inklusive helgen från beställning till leverans. DHL Express är bra! En av de två medlevererade CD'na är märkt TIS2000. Den saknar dock säkerhetsaccess och är därmed ganska oanvändbar. TIS2000 med säkerhetsaccess får man ordna på annat sätt.

    Efter att ha läst alla gamla trådar om problem med dåliga Tech2 kloner så är jag väldigt nöjd med att allt nu såvitt jag förstår fungerar här. CANdi fungerar och diverse lås och larmfunktioner är justerade på min ng9-3. Höjde tomgången med 50 rpm och torrkörde varvräknaren som krånglat tidigare men den verkar ha självläkt. Misstänker att massagen av kontaktdonet som skedde när jag demonterade MIU hade en läkande effekt som så ofta.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #228
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ja jag blev seriöst förvånad när jag fick min på typ 5 dagar också, kändes seriöst och bra.

    Har ju dock inte hunnit fixa så mycket med min, har bara läst ut felkoden för AC'n i silversaaben, och försökt debugga krånglande backsensor och elspegelminne i aeron.

    Dessutom ställde jag in hjulstorlek och plockade bort deadband på tempmätaren förstås.. föredrar ofiltrerad information
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #229
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    vad är deadband?
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  10. #230
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Att den filtrerar tempinformationen och visar horisontellt för alla temperaturer mellan 98-112 grader (lite osäker på gradtalen), jag föredrar att den är linjär mot temperaturen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #231
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dessutom ställde jag in hjulstorlek och plockade bort deadband på tempmätaren förstås.. föredrar ofiltrerad information
    Fast hjulstorleken går inte att ställa in på OG9-5, Visst finns möjligheten men den biter inte. Kika igen och se om du lyckats vilket vore trevligt

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-07-21 klockan 17:40. Anledning: Fixat trasigt citat
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #232
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    jag ändrade bara, det tog väl antagligen inte då, lite märkligt att optionen för hjulstorlek finns med i listan, när man faktiskt specifikt väljer årsmodell.

    Nåja.

    Idag tänkte jag försöka fixa ACC'n, felkoden sa ju att det var trycksensorn som bråkade, och när jag googlade på felkoden hittade jag flera poster på andra forum där folk hade just den felkoden OCH fel 22 i självtestet/kalibreringen, vilket hade visat sig bero på antingen att kontakten till trycksensorn hade hoppat ur (hur den nu kan göra det, ganska bastant kontakt) eller att kablarna till den hade gått av. När dom fixade det felet försvann både felkoden i tech2 OCH fel 22 i ACC-kalibreringen!

    Jag rev grillen, höger framblinkers, höger framlyse och hittade ju enkelt sensorn, kollade kablaget och såg..



    Vad sjutton ? ser ju riktigt märkligt ut, en bit av kabelns hölje saknas och ledarna är helt borta.. verkar nästan ha skavts sönder mot nåt ?

    Fick klippa en bra bit för att hitta koppar, gjorde rent, skarvade på en bit kabel och monterade krympslang över allt, sen fotade jag, men den bilden verkar min telefon kastat bort, för den finns inte att finna.. nåja, ni får tänka er bilden ovan med krympslang..

    Öppnade även locket till serviceporten och duttade på schräderventilen, det fanns gas kvar.

    Nu hittade Tech2'an inga felkoder alls längre, yay!!

    Kunde inte hålla mej utan startade bilen, och satte full spätta på kylan ("LO"), men nä.. ingen kyla

    Gjorde felsökningsrutinen i WIS, och kom till "töm systemet, utför läcktest och återfyll med rätt mängd köldmedium", vilket jag ju förstås inte kunde göra själv..

    Letade runt och hittade iofs detta med tech2..



    jag gissar att det är trycket i systemet ? låter alldeles för lågt, så det behöver nog återfyllas antar jag..

    Dessutom gjorde jag kalibreringen av ACC'n och fick inte längre felkod 22 (yay) ,men däremot 08 och 12 lite varierande när man gjorde kalibreringen flera gånger, det är väl de berömda stegmotorerna med dessa armar..


    Sen behövde jag iväg och köpa lite grejer till middagen och tog då silversaaben, faktum är att jag tyckte det kylde lite, men det kan ha varit önsketänkande också..
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #233
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Om du har möjlighet så skaffa en slang och en burk frosty cool å nys i så ska du se att kylan kommer igång


  14. #234
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jo, jag har några burkar jag importerade från kina för länge sen, men jag har ingen passande slang, har beställt ett manometerset nu så vi får väl se om det passar..

    Annars kan man ju ibland hitta företag som ahr nån drive på AC-service, nu verkar ju resten funka så.. (utom spällen då kanske, men dom har ju inte med kylan att göra)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #235
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Kan ju skriva här med att jag nu bytt luftfilter, och bilen går bättre (marginellt iofs), kollade när det var bytt senast, 2010 :P

    Eftersom aeron står nu (håller på att fixa med den) så går silversaaben rätt mycket, med hela familjen, funkar bra förutom när det är varmt, då sakanr man AC..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #236
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Men hade du kollat om det är tryck kvar i acn?


  17. #237
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag hade A/C Pressure 14 bar när jag lekte med Tech2 i förra veckan.

    http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/tumregler.html

    Du har ingen gas kvar så det finns en stor läcka. Det är dumt att fylla utan att hitta och reparera läckan först. Köp även en vakuumpump och läs på ordentligt så slipper du betala dyrt till en kylfirma.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #238
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det är ju tryck i systemet, men bara lite, dels säger tech2 0.2 bar, och dels pyser det ju när man duttar på schräderventilen.

    Men det är väldigt lite tryck i sammanhanget, speciellt då det ju var fullt för typ sex år sedan..

    Enligt tabellen ovan borde jag haft ca 4.5bar då motorn var avstängd.

    Jag har för övrigt även en fin vakuumpump modell dyr++, dock har jag ingen slang till den, men det går väl att meckla ihop, jag har fixat en KF-koppling till den. (vakuumkopplingar är dyra upptäckte jag..)

    Min vakuumpump fick jag för övrigt på en tidigare arbetsplats, den satt i en mycket dyr utrustning och skulle enligt timmätaren renoveras och då ansåg man att det var bättre att köpa en ny då den renoverats en gång redan, den fungerade dock perfekt fortfarande men i dyr utrustning tillämpar man ju gärna förebyggande underhåll, så jag frågade vad som skulle hända med den, "den ska ställas ner i förrådet som reserv bland dom andra, hur så ?" jag sa att om den skulle ha skrotats så skulle jag vilja ha den, och då fick jag den ..mycket trevlig modell som inte behöver olja och krångel också.

    - - - Uppdaterad - - -

    Just ja, min sambo har klagat på att det luktar om bilen när man stannar den, och nu när jag kört den har jag också noterat att det luktar svagt av bensin precis när man stannar, framförallt när man stänger av motorn, men även vid rödlysen, det lustiga är att det framförallt luktar inne i bilen, mycket svårare att känna nån lukt utanför ?

    Jag kikade på bränslefiltret fall om det läckte där men såg inget läckage, och det droppar inget under bilen heller.

    Nån som har nån ide ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #239
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg

    Just ja, min sambo har klagat på att det luktar om bilen när man stannar den, och nu när jag kört den har jag också noterat att det luktar svagt av bensin precis när man stannar, framförallt när man stänger av motorn, men även vid rödlysen, det lustiga är att det framförallt luktar inne i bilen, mycket svårare att känna nån lukt utanför ?

    Nån som har nån ide ?
    Inte ovanligt att det är läcka i vevhusventilationen, t.ex. att pluggen i ventilkåpan inte håller tätt och då kommer odören in i friskluftsintagen under torkarna.
    Väldigt vanligt på NG900/OG9-3 så det är inte orimligt på OG9-5 heller
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #240
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Står ju på todolistan att byta ut den mot senaste modellen förvisso, har ju diskuterat det tidigare men den skulle ju vara åtgärdad enligt tidigare ägare, men tydligen är det inte till senaste, så troligen har den en tidigare fix, och dom tidiga fixarna gjorde väl mer skada än nytta vad jag förstått.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •