Sidan 15 av 16 FörstaFörsta ... 513141516 SistaSista
Resultat 281 till 300 av 301

Ämne: Resurrection av min första 9-5, "Silversaaben"

  1. #281
    Grundladd Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    499
    Medlem#
    11785
    Pratat med Meteorologer i sammanhang, väder är ren gissning, problemet är folk vill inte höra om sämsta scenario så de kryddar lite... Men ända vädret rapport du kan lita på är att stoppa ut huvudet och titta upp. 10 dagars rapporter är bara gissning. 8h kan de med 90% få till. Men små mängder av något är nyckfullt...

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 | Saab 9³ 2.0t Polar -02(Reservdelshögen) Nu med Tech2

  2. #282
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 515
    Medlem#
    12120
    F.ö var det en (svart) oljepöl under bilen när jag hissade den, inte stor men det droppar uppenbarligen, typ från höger fram, ungefär där drivaxlen går ut. såg inget uppenbart ställe det läckte och det var gott om olja i motorn.. hmm.. den brukar inte läcka så det droppar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #283
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 884
    jag vill inte verka som en dysterkvist, men det är fjäderstål i en krängare, finns en väldigt stor risk att din svetsning ryker av när det kränger som mest.

  4. #284
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 515
    Medlem#
    12120
    Ja, det är ju inte optimalt, men min fulsvetsning höll ju i flera år, och denna är mycket bättre.


    För övrigt, idag ballade stereon ur när jag skulle köra hem, på samma sätt som innan.. jag körde ett par kilometer och stanande för att handla, när jag startade bilen fungerade radion igen.. otroligt märkligt..

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2019-09-24 klockan 17:05. Anledning: tillägg
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #285
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 515
    Medlem#
    12120
    Jahaja, hasde tänkt fixa det här i morgon lördag, men nu påstod SMHI att det skulle regna då, och idag var det jättefint väder..

    Så jag slutade 45min tidigare och åkte hem och började mecka.

    Svårfotade grejer då dom sitter dumt till, men det gamla röret såg verkligen inte bra ut..



    Stålborstade nipplarna och sprayade rostlösning på dom ett antal gånger först, men kände direkt att en bromsrörsnyckel höll på att
    runddra nipplarna, så jag klippte av röret och knackade på en sexkant 11-hylsa istället.

    På främre slangen (alltså mellan längsgående bromsrör och det korta röret) gick det bra, nippeln lossnade snällt.

    På den "bakre" slangen, alltså mellan det korta röret och oket gick det sämre.. den drog jag rund med sexkantshylsan.

    Nu hade jag ju köpt nya slangar preventivt, och vilken tur, för nu var jag ju tvungen att byta bakre slangen.. det var bara en sak, den där jäklaa plåtbiten som håller fast slangen i hållaren går ju inte att få bort utan att få loss nippen.. SUCK..

    försökte såga med tigersåg, men det gick inte.. banka på mindre hylsa.. nä..

    Lyckligtvis finns det ju ett hål i bärarmen så man kom åt att borra..



    Fick borra stegvis, det där är nog 8mm.. efter att ha borrat 10mm så kunde jag knacka sönder nippeln och slangen med clips var loss.

    Detta tog absolut längst tid av allt jag gjorde.. grr..

    Sen konade jag ett rör i ungefär samma längd som det gamla med nya nipplar på:



    Och sen var det rätt bökigt att bocka till och få det på plats.. slangen är dessutom gängad direkt i oket också (ingen banjobult) så det krånglar till det,
    lyckligtvis lossade slangen lätt från oket, och likaså luftnippeln (fattas bara annat, bytte den ju för två år sen)

    Tillslut satt röret på plats.. svårfotat så..



    Fyllde på bromsvätska och försökte lufta själv.. kändes sådär, så jag fick ringa grannen och fråga om han kunde komma och trampa på bromsen
    det gjorde han gärna så det blev luftat "på riktigt".

    Nu var dte mörkt ute så jag plockade ihop grejerna och monterade hjulet och gick in och fixade mat..

    Tog ca 3.5h tror jag, ganska okej även om det jävlades och blev mörkt.

    Nu ska jag boka ombesiktning på tisdag om det finns tider.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2019-09-27 klockan 19:57.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #286
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 071
    Medlem#
    3183
    En sann vardagshjälte är du!
    Bra kämpat. Jag ska sluta klaga på att det är trångt i garaget ibland hehehe

    3 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  7. #287
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 515
    Medlem#
    12120
    Hehe, jag har ju garage, men det är ju fullt av prylar, en bil och tre motorcyklar

    Bilen som står där har stått still i 5 år nu.. ska väl ta tag i den också nån dag..

    Fick boka bes på måndag för silverssaben, enda dagen det fannas vettioga tider, hoppas bara att inte det jagf ska göra på jobbet på måndagen drar över tiden, för då missar jag bestiden ..det var därför jag siktade på tisdag.


    För övrigt regnar det idag, så det känns bra att jag gjorde jobbet igår.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #288
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 515
    Medlem#
    12120
    Idag hade jag ju bokat besiktning, så jag gick tidigare från jobbet och åkte och besiktigade.

    Mycket trevlig och bilintresserad tjej som utförde ombesiktningen f.ö, hon hade haft flera saabar, både 9-5 och 9000

    iaf så var det väl mer en formalitet, staget var ju bytt och satt fast, bromsröret var bytt, så det var ju okej.

    Som alltid när det har varit nedslag på bromsgrejer så gör dom ju ett nytt bromstest..



    Det översta pappret är den förra besiktningen, fullt godkänt men ganska ojämna bromsar.

    Den understa pappret är från idag, efter att jag rivit alla bromsar, gjort rent och smort upp med kopparpasta

    Det såg grymt bra ut vid bromsprovaren, visarna rörde sej helt parallellt, vackert att se.

    Hon påpekade dock att handbromsen tog lite högt och att jag borde spänna den.

    En udda sak är att innan jag rev och gjorde rent bakbromsarna så "slog" det lite när man bromsar, ni vet som om skivan är rostig eller skev, det försvann när jag gjorde rent och smorde.. mycket skumt.


    Silversaaben är iaf besiktigad till sista november 2020, wheee
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2019-09-30 klockan 18:44. Anledning: stavfel
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #289
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 515
    Medlem#
    12120
    Denna bilen drar ju lite mindre än Aeron, vilket nog mest beror på att den inte inbjuder till samma typ av körning.

    Men idag när jag tankade såg jag nåt jag aldrig lyckats få till på nån av mina 9-5'or innan..



    En D.T.E på över 1000km

    Förbrukningen är 0.76 enligt färdatorn så det är väl helt ok, speciellt på sommarsulor.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #290
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 515
    Medlem#
    12120
    Är tyvärr rädd att silversaaben sjunger på sista versen.

    Nån månad efter jag tog den i bruk där började den rassla/slammra från motorn, samtidigt med det så tog det väldigt lång tid att få upp oljetryck vid kallstart (men om man stannar och handlar när motorn är varm, och kommer ut om en timma så får man oljetryck direkt) och den bröjade dricka olja, denna motorn har aldrig druckit olja innan, jag har kört utan att fylla på mellan oljebytena.

    Redan när det där började så tänkte jag att "nu rasar den snart", men se på fan, den funkar än.. nu ca 3 månader och ca 5-600mil senare går den fortfarande hur bra som helst, den är lättstartad, varvar fint, och drar 0.69(!) till och från jobbet.. bilden ovan med över 1000km på DTE är numera vardagsmat, det blir så vid varje tankning.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det är ju nåt fel på den, men jag vet inte vad, och en 9-5SE 2.0 '99 är ju inte värd många spänn ens fungerande, än mindre med rasslande motor.

    Dessutom har någon(?) spräckt vänster framglas, så jag har tejpat ihop det.. jag hade parkerat bilen och när jag kom ut så var det spräckt.. irriterande. ..Bortsett från det och AC'n så fungerar nog allt på bilen, inredningen är väldigt fin och den går som sagt snålt och bra.. men slamarar och dricker olja..

    Eller ja, dricker och dricker, det är en oljefläck under bilen så jag tror snarare den läcker oljan, frågan är var..



    Så jag letar annan bil, skulle helst ha en till 9-5 men det verkar svårt :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #291
    Kolla gummidelen inne i ventilkåpan, den är nog stel och kan göra att det rasslar en del.
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  12. #292
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 515
    Medlem#
    12120
    Inne i ? alltså lyfta den först ?

    Jag har iofs en ventilkåpspackning jag köpte för att byta i min Aero, men sen pajade den ju så..

    Men det som oroar mej mest är att det tar så lång tid att få upp oljetryck, samtidigt så dippar det inte när den väl fått upp det, och är bilen körd nyligen så får den tryck direkt. Jag kan även stå på tomgång hur länge som helst utan problem med oljetrycket.

    Hade inte givaren suttit så jobbigt till hade jag chansbytt den..

    Ironiskt också att den går så bra trots att det slamrar (mest på tomgång) och har svårt att få upp trycket.

    En annan skum sak är att precis när man fyllt på olja så verkar det gå fortare att få upp oljetrycket, och då fyller jag ju alltid innan den är under MIN, så det är inte att den inte får tryck för det är för lite olja.
    Senast redigerat av GlennB den 2020-01-20 klockan 17:28. Anledning: tillägg
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #293
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 884
    Oljesilen som börjar sättas igen kanske?

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #294
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Inne i ? alltså lyfta den först ?

    Jag har iofs en ventilkåpspackning jag köpte för att byta i min Aero, men sen pajade den ju så..

    Men det som oroar mej mest är att det tar så lång tid att få upp oljetryck, samtidigt så dippar det inte när den väl fått upp det, och är bilen körd nyligen så får den tryck direkt. Jag kan även stå på tomgång hur länge som helst utan problem med oljetrycket.

    Hade inte givaren suttit så jobbigt till hade jag chansbytt den..

    Ironiskt också att den går så bra trots att det slamrar (mest på tomgång) och har svårt att få upp trycket.

    En annan skum sak är att precis när man fyllt på olja så verkar det gå fortare att få upp oljetrycket, och då fyller jag ju alltid innan den är under MIN, så det är inte att den inte får tryck för det är för lite olja.
    Ja på insidan av ventilkåpan så finns en gummiddämpare som är till för att minska ljudet från kedjan. Detta blir hård med tiden och får det att låta.


    Kan det inte vara så att oljesilen är täppt? Ta ner tråget ?
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  15. #295
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 515
    Medlem#
    12120
    Det kan det ju mycket väl vara, man hör ju det klassiska "tjutet" med kall motor, om än svagt.. men då brukar man väl få problem att hålla oljetrycket på tomgång med ?

    Drar mej för att ta ner tråget då det är halvmeckigt på 9-5 (om än inte lika bökigt som på min Aero då..) speciellt utomhus på vintern

    ..Sen måste jag klura ut var och varför den läcker olja, det är på motorns högersida iaf, det ser man på pölen, och det är jäkligt kladdigt, men svårt att se var oljan kommer från.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #296
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det kan det ju mycket väl vara, man hör ju det klassiska "tjutet" med kall motor, om än svagt.. men då brukar man väl få problem att hålla oljetrycket på tomgång med ?

    Drar mej för att ta ner tråget då det är halvmeckigt på 9-5 (om än inte lika bökigt som på min Aero då..) speciellt utomhus på vintern

    ..Sen måste jag klura ut var och varför den läcker olja, det är på motorns högersida iaf, det ser man på pölen, och det är jäkligt kladdigt, men svårt att se var oljan kommer från.
    Då är den nog det, hade samma ljud för några år sen tills jag bytte den...

    DH1034b.jpg

    Här har du en bild på den
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  17. #297
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg

    ..Sen måste jag klura ut var och varför den läcker olja, det är på motorns högersida iaf, det ser man på pölen, och det är jäkligt kladdigt, men svårt att se var oljan kommer från.
    Kamkedjespännarens o-ring? Vevaxeltätningen? Topplockspackningen vid kedjan? Annars har du o-ringen på vevhusventburken men det droppar mitt under.

  18. #298
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 025
    Medlem#
    ja
    Slamrar det OCH läcker olja är det ju inte helt fel att kolla kamkedjespännaren och dess o-ring.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #299
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 515
    Medlem#
    12120
    Hmm, låter sannolikt.. Hurpass bökigt är det då tro ? gissar att man pallar upp motorn och plockar älghornet för att komma åt ? hur mycket mer trubbel är det ?

    I förrgår fyllde jag f.ö olja igen, då var det på minstrecket och jag fyllde en liter, både till och från jobbet hann den få upp oljetryck innan det plingar..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #300
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 025
    Medlem#
    ja
    Med tanke på det dåliga mek-vädret: Kan det ju vara smart att placera pappertussar som suger upp olja på strategiska ställen för att räkna ut var det läcker istället för att gissa.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. 3m Dinoc "kolfiber"-tejp, första försöket.
    Av cactuz i forum Utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 14:41
  2. [LÖST] Går inte att klicka på "Gå till det första olästa inlägget"
    Av Travis i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 20:15
  3. Passar "första" lamdan från 9-5 till 900 turbo -95?
    Av NisseT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 10:22
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 20:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •