Sidan 1 av 14 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 273

Ämne: Resurrection av min första 9-5, "Silversaaben"

  1. #1
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    12120

    Resurrection av min första 9-5, "Silversaaben"

    2011 bodde jag och min sambo i en lägenhet på kungsholmen i stockholm, jag hade då en SAAB 9000 CDE 2.3t '96, en mycket trevlig bil, troligen den saaben jag haft jag gillat mest, i alla fall är den högt på topplistan

    Nåväl, 9000'ingen hade just failat besiktningen pga att avgassystemet var sönderrostat, ett sådant var dyrt och jag hade inte tilgång till någon meckplats alls, så att göra själv gick inte.

    Alltså skulle bilen säljas och en annan köpas, efter att ha tittat på diverse japanska bilar så blev det än en gång så att man insåg att saab gav mest för pengarna om man vill ha en stor rymlig bekväm och säker bil, och efterssom 9000 började bli till åren så tittade jag mest på 9-5.

    Jag tittade på rätt många exemplar, bland annat en orangemetallic 2.3t (175hk) som ägdes av nån tjej som påstod att den var nordictrimmad till 250hk och "helt rostfri", men redan när jag svängde in på parkeringen så såg jag rost vid hundbenen redan innan jag gått ur min bil, suck.. Jag provkörde bilen och när jag kom upp på motorvägen trampade jag plattan i mattan och bilen sa "BÖÖÖÖH" och stanande nästan, uh ? jag släppte gasen och den gick igen.. visade sej att om man smög med gasen så accelererade bilen, men gasade man för fort så böhade den.. luktar vedbodstrim för mej tänkte jag, och körde tillbaka och berättade om vad som hände, och tjejen sa "Men det ska vara så, har man så mycket effekt så blir det alltid så!", jag upplyste om att jag kört ganska många bilar med effekter runt 250 och det ska INTE bli så, jag frågade om verkligen nordic hade trimmat den, och om det fanns papper på det, det fanns det förstås inte, utan hon pekade på en 1x3cm stor dekal med texten "Nordic" på bakluckan som "bevis".. ..droppen kom när jag öppnade huven för att kolla oljestickan, helt torrt, jag vsiade henne och hon sa "Ojdå, ja jag brukar fylla på nån liter när oljenivålampan börjar blinka".. jag upplyste om att oljelampan i fråga inte betyder att du har för låg oljenivå utan att du saknar oljetryck, och ville bara därifrån och sa att bilen inte var intressant, på väg hem i bilen ringde hon och sänkte priset rejält, jag sa nej, och sen när vi kom hem ringde hon och försökte sänka priset igen, jag sa nej..

    Nåväl, nog om det, hittade en blåmetallic 2.3T på ekerö, och åkte dit och tittade, den ägdes av en ung kille som bodde hemma och hade sin uppenbarliga saabtokiga(?) pappa med sej, den bilen var iofs fin, men ägaren hade lyckats köra in i en stolpe samma dag (det var halt som fanken) och hade krossat hela fronten, han erbjöd sej att sänka priset, men jag ville inte ha en bil som behövde repareras, dessutom var priset rätt högt från början tyckte jag, men han sa att det var så mycket bytt på bilen att han inte ville släppa den billigare.

    Vi åkte hem igen och beställde pizza, precis när jag lägger på så ringer det igen, det är killens farsa, "Joo, ni var ju och kollade på bilen idag, och det är ju jag som är pappan, jag kom på en grej, jag har ju också en 9-5, lite äldre och bara 2.0, men jag tänkte att jag kan ju köpa min sons bil, och så säljer jag min till er istället ?", jag frågade lite om skick osv, och han sa att den inte avr lika fin, men helt okej, och den kördes dagligen. Jag sa att vi skulle äta, mens en kunde vi komma och kolla, så efter pizzan var det iväg till ekerö ännu en gång. Den bilen var en silverfärgad 2.0t (150hk) som var riktigt fin, de enda skönhetsfel jag hittade var att det var rost på tankluckan och repor runt takräckesfästena, som var taffligt ifyllda med lackstift, dessutom hängde bromsljuset på trekvart i bakrutan och knapparna var fula på stereon.. dock var bilen fullservad fast den hade gått 23k (om jag minns rätt), kanonfin grå plychinredning (såg typ ny ut) och det fanns en stor bunt papper med vad som var gjort, det satt ferrita rostfritt system på, gula koni bak, SID'en var precis bytt mot en ny, tändkasetten var bytt för ett tag sen, turbon var bytt för nåt år sedan osv. Han sa ett pris och eftersom jag då hade järnkoll på prisläget så visste jag att det fanns INGEN billigare besiktigad fungerande 9-5 på blocket, så jag prutade inte ens (mot mina principer). Det medföljde även sommardäck som dock låg på förvaring just då.

    Efter det fick jag snabbsälja min 9000CDE för ett svidande lågt pris, till nån skum kille som frågade "Ööhm, har polisen span på bilen ?", jag frågade "vaa ?" och han sa "jaa, är det en bil dom brukar spana på ?", kanske en normal fråga i förorten han kom från, men knappast i mina kretsar Men han betalade och skrev på och saken var ur välden.

    Denna bil tjänade oss väl, min sambo började jobba som konditor och pendlade ganska långt med den, sedan köpte vi hus och flyttade mängder med prylar i den, och den fick även tjänstgöra som transport hem från BB när vi fick vårat första barn januari 2013.

    När vi fått dottern insåg vi att vi nog behövde en kombi, i vanlig ordning visade det sej att en saab nog var det vettigaste, så vi köpte en lågmilad röd 9-5 kombi 2.3t '01 (185hk), den var riktigt fin och den hade gått som tjänstebil på SAAB(!) i tre år och sedan hade brukaren köpt loss den till sin son, som bodde inne i stockholm och knappt körde med den, varvid jag köpte den.

    Silversaaben måste ha blivit ledsen att den blev ersatt, så bara några veckor efter köpet så kör jag iväg med den och när jag bromsar vid utfarten känner jag att bromsen är knasig, vänder och ser att det rinner vätska från framför höger bakhjul.. bromsvätska.. SUCK..

    Med nyköpt bil och bebis i huset så ställer jag bara av den och parkerar den på infarten (praktiskt med hus, får plats med fyra bilar på infarten, i lägenheten var det ju katastrof att ha fler bilar, dyrt och jobbigt med gatuparkering.) och tänker att "det där får jag fixa i sommar".

    Men.. tiden går, silversaaben står.. blir skitigare och skitigare, och en dag 2014 behöver jag flytta den, det går inte så bra, bakhjulen sitter BERGFAST, och då menar jag det, jag körde alltså i typ 40-50 med stillastående bakhjul och tvärnitade och backade och jag evt inte allt, dom satt som svetsade. Med hjälp av vänner, garagedomkraft och bilen själv så baxas den in så långt in på parkeringen som går, och där har den stått sedan dess.

    Min sambo har stört sej MYCKET på bilen, den är ivägen, den är skitig, den är ful, ska den bara stå där ? ..förra somamren tvättade jag av den med högtrycken och vilken skillnad! ..men hon gillade den inte ändå, i vintras så sa hon nåt i stil med "du får bestämma dej, ska du laga den eller ska vi skrota den ? eller går den att sälja ?", varvid jag tog en rejäl funderare..

    Det är ju en fin bil, visst, lite rost i hundbenen, men i allmänhet är karossen fin, dörrarna är bra, finns iofs hål i reservhjulsbaljan, ser ut som nån hällt ut ett bilbatteri där eller nåt (det såg vi inte vid köpet men ganska snabbt efter det.), den gick snålt och fint i motorn, den har mycket bytta delar, rostfritt avgassystem och jättefin invändigt.. jag VILL verkligen inte skrota den, vilket jag säger, och då vill hon att jag fixar den I ÅR.. jag säger att "Ja, på semestern så.."

    Till saken hör också att vår fina röda 9-5 kombi, den förstördes delvis i tyskland och försäkringsbolaget valde att lösa in den, vilket gjorde att jag plockade loss de skivorna jag monterat på innan hollandsresan, som då gått ~300 mil, jag flyttade även över lite annat småplock som backspegelmotorer och klimatenheten i bilen (som saknade segment, vilket funkade på den röda), dessutom behöll jag dom utärkta dubbdäcken på plåtfälg och 16" originalfälgarna med bra sommardäck på från den, istället skickar jag den till sista vilan på silversaabens 15" originalfälgar med hylanddäck på.. (den kombin ersätts då med en svart 9-5 aero kombi , som jag fortfarande har.)

    Sen kom semestern, och det är där berättelsens nutid börjar.

    --------- NUTID --------

    Jag kände att prio ett var att få loss bakhjulen, jag försökte först pressa tillbaka bromskolvarna, men det var uppenbart att rpoblemet var handbromsen, eller möjligen lagret, för jag plockade bort oken och allt satt precis lika fast.. Jag rådfrågade en bilmekkompis som snackade om mässingsdorn genom hålen i fälgarna, jag kände väl att det skulle aldrig gå, så jag rev loss hjulen och satte bilen på pallbockar, och sen bankade jag på trummor/skivor med storsläggan medans jag bröt med bräckjärn, det var jävligt jobbigt men tillslut fick jag loss först vänster bakhjul, och sedan höger, hela handbromsmekanismen blev dock helt mosad, backarna var paj och även monteringsgrejerna, skivorna klarade sej bättre än väntat, men dom var riktigt rostiga.

    Men bilen var på rull! ..Jag satte dit skivor och hjul (utan handbromsbackar osv) och skulle flytta den till en mer meckvänlig plats, första starten på två år, men den startade lätt, fick nöta kanske 10s men sen startade det och gick rent och fint. SID'en gnölade om trasigt framlyse och tid för service, en annars såg allt bra ut, jag bakcade försiktigt bilen och flyttade den till platsen framfrör stora garaget, det var då jag märkte att det stank bensin, hottade ur och ser hur det kissar bensin framför höger bakhjul, där jag vet att bränslefiltret sitter, SUCK.. fort av med tändningen och det var slutmeckat för den dagen.

    Såhär såg vänster bakbroms ut efter att jag hade bankat loss skivan, ser ju lite rostigt ut..



    Statusen på bilen i det läget är alltså:

    obesiktigad
    trasiga bromsrör
    läcker besnsin
    sönderrostade skivor fram
    sönderbankade skivor bak
    obefintlig handbroms bak (sönderslagna)


    Jag bestämmer mej dock för att göra nåt åt saken, och återuppliva silversaaben!

    Här är en bild på hur den ser ut nu, efter att jag flyttat den från platsen den stått på i tre år, inte SÅ illa ändå.



    ..Detta inlägg kommer att forsätta med mina vedermödor att få bilen på rull och besiktigad igen.. ska även försöka fixa lite (fler) bilder.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2016-08-18 klockan 23:15. Anledning: -stavfel +bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    1 829
    Oh! Jag är inte ensam att ta mig an till synes hopplösa bilar Ska bli kul att följa

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #3
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 993
    Medlem#
    3183
    Härligt - det blir bra det här, och listan på saker att åtgärda ser inte så farlig ut
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  4. #4
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 104
    Medlem#
    10350
    Lycka till!
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #5
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    12120
    När bilen i alla fall var på rull så hade jag ju bestämt mej för att den skulle igång, och jag inser ju att jag behöver MINST:

    - nya skivor bak
    - nya belägg bak
    nya skivor fram (har jag redan)
    nya belägg fram (har jag redan)
    - nya handbromsbackar
    - nytt monteringskit för handbroms
    - nytt bränslefilter
    bromsrör (har jag redan)
    bromsnipplar (har jag redan)
    bromsvätska (har jag redan)
    - skarvkoppling för bromsrör
    lagliga däck (har jag redan)

    Efterssom jag ändå skulle beställa prylar från tyskland (autodoc) så passade jag på att beställa de sakerna ovan jag inte redan hade hemma, det blev ungefär halva priset mot i sverige, det blir 870:-, vilket väl får sägas vara mycket billigt, dyrast är bromsskivorna som kostar 440:- för två.

    Tyskarna är som vanligt snabba och levererar efter tre(!) dagar till ytterdörren.

    Med en kartong delar i garaget och semester så sätter jag igång att riva i bilen, fram med den höglyftande garagedomkraften.. men vänta lite, varför droppar det olja ? ..försöker lyfta, och den kissar hydraulolja.. SUCK SUCK SUCK, det är en tjinesdomkraft iofs, köpt på julas rea för 999 för tre år sen, men den kostar 1795 ny (säljs fortfarande), får mecka domkraft istället, isär med allt och konstaterar att det verkar vara en O-ring som gått av, självklart av en dimension som inte finns i mitt stora O-ringssortiment heller.. blä.. men jag testar att ringa julas support och förklara problemet.. knappknapp.. "Jaa, jag ser att vi har två reservdelar till den, en fjäder, och en komplett packningssats, det kanske vore nåt för dej ? JAA.. kostar 145:-, och kan levereras till mitt lokala julavaruhus om tre dagar.. dessutom får jag en PDF med en dåligt scannad sprängskiss på domkraften.

    Men nu har jag ju ingen domkraft, min gamla lilla 199:- "standarddomkraft" är spårlöst försvunnen, och den japanska ganska fina domkraft som förra ägaren av huset lämnade i garaget har tappat trycket den med.. plötsligt minns jag att när dom invigde lokala biltema för ett par år sen så var ett öppningserbjudande en garagedomkraft för 99:-, kunde ju inte säga nej till det så jag köpte en, men var är den ? ..hittade den i ett skåp, ouppackad, så den packades upp och nu kunde jag lyfta bilen, i steg efterssom den lyfte så lågt, typ lyfta max, in med pallbock, ner med domkraften, palla med plankor, lyfta, höja pallbocken, mer plankor, höja osv.. på båda sidor.


    Det första jag gör med bilen uppe är att klippa loss plasten till bränslefiltret och titta hur det ser ut under.. ojoj, det var inte roligt, så bort med det, var lite rädd att banjobultarna skulle gå av eller sitta fast, men det var inga problem, det enda problemet var att filtret var så rostigt att det inte gick att hålla mot med nyckel, men en stor polygrip löste det, filtret skulle ju ändå kasseras..

    Gissa vilket som är nytt och vilket som är gammalt ? :/



    Jag stoppar sen in varje banjobult med resp slang i var sin liten påse och drar ett buntband runt för att slippa få in skit.

    Sen med filtret borta klipper jag resolut av det högra bromsröret mitt under bilen (där det är friskt) och börjar lossa det framåt, går sådär, förutom att div plastfästen går av så är själva röret löjligt kexigt, det går av i flera bitar när jag försöker lossa det! ..jag ser även det vänstra röret som är i samma skick, nu tänkte jag ju byta det oavsett (ser bilprovningen ett nytt rör och att det andra är så rostigt är det ju ett garanterat nedslag) men det var riktigt riktigt risigt..

    Efter lite pillande är jag framme vid nippeln mot inre bromsslangen, vis av erfarenhet så klipper jag av bromsröret så nära nippeln jag kan och trycker på en sexkantshylsa över nippeln, håller i slangen med rörtång och drar, känns fint, precis som att den lossar, men den släpper det helt, vid närmare kontroll så har nippeln gått helt av jämnsmed slangen, SUCK.. pillar iaf bort bromsröret i fråga.

    Går då över till andra sidan, efterssom denna kret inte är punkterad (som höger var) så tänker jag öppna luftnippeln för att släppa ut trycket, det ser rostigt ut så jag kör med det klasiska knepet att klippa till luftnippeln med hammare hårt en gång, sen på med en hylsa och lossar.. tror jag, pang, så går nippeln av.. SUCK..

    Nu får jag skita i att släppa ut trycket så jag klipper bromsröret (som ser fräscht ut i denna ändan) varvid det kommer lite bromsvätska, sen på med en sexkantshylsa och.. ja, denan nippeln drar jag inte av, jag runddrar den, trots sexkant.. är dom gjorda av choklad eller ? suck..

    Nu lessnar jag riktigt mycket, jag sparkar till och med på bilen till dotterns stora förskräckelse, och sen åker vi iväg och gör annat hela familjen, när jag kommer hem på eftermiddagen vill jag inte ens tänka på bilen så den får stå, jag orkar inte ens bli upprörd över att det plötsligt är en stor pöl med oidentifierad vätska under bilen, jag är för less.

    Så resultatet efter den dagens meck är att bilen nu saknar bränslefilter, och har två fastrostade och sönderdragna bromsrörsnipplar, och en avdragen luftnippel.. kunde ha varit bättre

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack allihopa för glada tillrop, men konrad, SÅ hopplöst är väl inte detta projektet ?

    jag har fyllt på första inlägget med ett par bilder, men jag är usel på att fota medans jag meckar..

    jag ligger lite efter i "loggningen", så det jag skriver nu hände i själva verket för några dagar sen, men jag ska försöka skriva ifatt så att det snart är i realtid.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av GlennB den 2016-08-12 klockan 00:28.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 060
    Medlem#
    9973
    Känner igen mig gällandes bromsrören, å andra sidan så gör nog alla det när jag bytte bromsrören på min Saab så byttes alla rör samt alla bromsslangar, var enklast

    Keep up the good work och uppdatera ofta!

  7. #7
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 993
    Medlem#
    3183
    Kapa bromsrören där de är friska och skarva sen på nytt mha rörskarv som finns att köpa på biltema - fungerar utmärkt.
    Så slipper man jävlas med de hoprostade kopplingarna som finns i systemet.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-2000022799/
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 692
    Medlem#
    6935
    Så skönt att se någon annan som är lite väl sentimental och vill ge gamla bilar en andra chans, inte bara jag som låter känslor gå före sunt förnuft ibland.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    1 829
    Nej, inte är det hopplöst inte, men många "Svenssons" skulle nog sälja eller köra till skroten, när det börjar bli bromsrör, bromsar, bränsleläck, körförbud och dylikt

  10. #10
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    12120
    Ja, vad gör man åt fastnade nipplar då ? ..brukar vara lönlöst att använda svinpitt eller liknande, och att köpa nytt ok lät ju inte så skoj..

    Jag använde alltså svetsmetoden, jag började med den enklaste, den runddragna nipplen, lossade den och beväpnade mej med migsvets, sprutflaska med vatten och förstås en brandsläckare (brukar jag alltid ha när jag svetsar iofs)

    På med en stor mutter runt nipplen och sen svetsa fast den, snabbt kyla ner slangkopplingen så att inte gummit tar skada (med vattenflaskan), på med en fast nyckel och hålla i slangen med svetstång, knäck, där lossnade min svetsning, efter ett par nya försök så lossade äntligen nippeln.

    Dags för luftnipplen, den hade gått av ca 1mm ovanför godset, så jag valde en M6-bricka, och sen samma metod, fast rörtång runt brickan istället för fast nyckel. Det blöev många svetsningar och tillslut släppte nippeln och jag kunde gänga ur den.

    Den tredje avdragna var avdragen så den var nån millimeter ner från hålet, svårast möjligt.. jag försökte ändå med brickor och rörtång, men fick tillslut ge upp, delvis efterssom gasen i svetsen tog slut.. Då försökte jag lossa på andra ändan (det var alltså inre bromssalngen höger bak) och det var lite trångt och en öppen 11-nyckel snurrade..

    Efterssom vi skulle storhandla den dagen så övertalade jag sambon till att vi skulle slinka förbi ett visst blått bildelsföretag, och där köpte jag en uppsättning bromsrörsnycklar, en ny bromsslang, och insåg att luftnipplarna både var dyra och slut, så jag övertalade sambon om att vi nog behövde passera bildelsfirma gul också ..där köpte jag en nippel, men insåg att den bara kostade 19 och köpte en extra, efterssom den höger bak var rätt risig med, även om den lossnade.. jag passade även på att köpa 2000 våtslippapper som jag ska använda för att få xenonlysena på aeron blanka igen.

    Väl hemma så lyckades jag med visst knöl lossa bromsslangen med bromsrörsnyckeln, yes! ..och bromsslangen passade också.

    Helt plötsligt så var alla nödvändiga nipplar loss för att kunna byta bromsrör.

    Bromsrör ja, jag hade ingen lust att dra dom ända fram eftersom det bara var bak dom var risiga, men bromsrörsskarvarna som biltema och mekonomen säljer får INTE användas för att skarva mellan koppar och stål, jag vet att folk gör det ändå, men det känns inte bra när det står så, bromsar är ändå rätt viktiga, men jag fick tips om att autoexperten hade skarvkopplingar som uttryckligen får användas mellan koppar/kopparnickel/stål helt fritt, så jag piper även förbi dom och köper två sådana för 65:- styck.



    Nu inser jag ju att fältet är fritt, och börjar därmed stålborsta bort synlig rost runt bormsarna, och förstås oken, okållarna tas bort och jag kör med stålborste på min trogna makita vinkelslip, okhållarna torkas med sprit och lackeras med mattsvart skyddslack (orkade inte få bort exakt all rost, ville bara inte att det skulle se förjävligt ut direkt.) Jag brostar som sagt även av oken och målar dessa med värmebeständig zinkbaserad silverfärg, inget toppjobb, men det är ingen utställningsbil.

    Sen har jag ju mina helt nya skivor, alla vet hur snabbt nya skivor rostar, och det är trist, så jag brukar måla allt utom slitytan innan jag monterar, så jag byggde en tattig wellpappmask och målade på med värmebeständig mattsvart färg, självklart gjorde jag rent från fett innan (hela skivan inkl trumman innanför) först med sprit, sen bräkleen.

    Medans grejerna torkade så plockade jag fram expandern till handbromsarna, detta är ju en ganska puckad konstruktion, jag har haft tre 9-5'or under många år, antalet besiktningar jag INTE fått plocka isär och antingen göra rent expandern och smörja, eller i alla fall justera handbromsen är få.. samma sak gällde ju även 9000, men den konstruktionen var faktiskt bättre (utom när plupparna till insexorna trillat bort och dom rostat fast..) ..Nåväl, expandrarna på den här bilen var det värsta jag sett, dom satt STENHÅRT, den som monterade dom kan inte ha fettat över huvud taget.. jag fick spänna fast dom i skruvstädet och banka med mejsel och slägga för att få isär, och sen slipa bort massor av rost för att ens få ihop dom, självklart smorde jag tunnt med alufett och satte dit dom igen när dom gick fritt och mjukt. justeringsskruven rengjordes och smordes också, men dom var rätt okej, tror dom var smorda innan.

    När det var klart och färgen hade torkat så packade jag upp mina nya bromsbackar och det nya monteringskitet, efterssom jag inte ville lossa navet kunde jag ju inte byta "pinnarna" men bytte fjädrar och clips, alla som gjrot det här vet vilket helvete det är, men jag har gjort det fyra eller fem gånger innan så man vet ju att det går ..efter en hel del svordomar och pillande och ganska lång tid så satt backarna på plats, med expander, justering och fjädrar.. självklart smorde jag även upp anliggningsytan mellan backar och navet, detta verkar många glömma, det är inte bra på dessa bromsar. ..Sen på med skivan och okhållaren, och tillslut oket, som även fick den nya luftningsnippeln.

    Samma procedur på den andra sidan, bytte dne luftnippeln också för att slippa problem, jag smorde även gängorna på båda luftnipplarna med väldigt lite alupasta, råder delade meningar om det är bra, men fastnar gör dom iaf inte..

    Nu var det ju bara glassjobbet kvar, jag skruvade fast okhållaren, la på alupasta på glidytorna och monterade de nya klossarna, sen på med oket och dra fast glidpinnarna.

    Då kallade jag det kväll, men det kändes bra att ha fått dit grejerna, och det ser väldigt snyggt ut när det är nytt och nymålat.. fast nu ser ju den andra rosten värre ut

    Här är en före och efterbild på hur det blev..

    före:



    efter:



    ..Och om någon undrar varför jag köpte nya belägg (som man ju iofs alltid vill göra med nya skivor..) så såg de gamla ut såhär..



    ..Ja, det är beläggsidan som ligger uppåt

    - - - Uppdaterad - - -

    adam93: Mjo, hade det varit en bik med högre värde så hade jag nog gjort så, men det ökar på kostnaden ganska mycket, och målet är att detta ska bli så bra som möjligt med låg budget.

    johanh: Se ovan, och det står uttryckligen att man inte får skarva koppar/stål med dessa, fråga mej inte varför..

    rcy: Mj, ska man räkna sin arbetstid går dte ju aldrig att räkna hem, men det är ju nåt tillfredsställande med att faktiskt laga saker

    konrad: Ja helt korrekt, men man är ju som man är, och när man har kunskapen och möjligehterna så.. ja.. det är ju mest tiden som är problemet.


    ..Men om bilprovningen slår ner på nåt annat dumt svårfixat när jag har lagt ner allt detta jobbet blir jag arg på riktigt
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2016-08-13 klockan 22:12.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 993
    Medlem#
    3183
    Bra jobbat!!
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  12. #12
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    12120
    Nu börjar vi närma oss realtid här.

    Jag begav mej än en gång till den blå bildelsfirman för att köpa två pallbockar och en påse med gummituttar, alltså bromsluftnippelskydden, det saknades på ett av bakoken och jag vet att det saknas på nån av mina andra bilar med. Pallbockarna var mest för att jag bara har två, och nu ville jag helst ha alla fyra hjulen i luften.

    Nu började ju krånglet med att dra bromsrören, börjar med höger sida men inser ganska fort att man borde börja med vänster så jag övergår till det. Saabarna ska ju ha s.k bubbelkona, och mitt kinesiska bromskoningsverktyg kan ju förstås bara göra enkelkona (ej tillåtet för bromsrör) och dubbelkona (tillåtet, men passar inte med saabens slangar osv), hur gör man då ? ..jo, den lilla mojutten som man använder för att göra bubbelkona finns som reservdel på det blå bildelsföretaget, så man köper den för en tia eller nåt (den lilla svarta saken på bilden) och så har man allt som behövs, det är bara ett problem, själva "tvingen" (den röda på bilden) är för kort och mojutten får inte plats.. men alla som konat mycket bromsrör vet ju att man gärna slipper den ändå, det är ju mer om man ligger under bilen man måste ha den, står man vid skruvstädet så spänner man ju fast hållaren (längst till vänster i bilden nedan) i skruvstädet, monterar röret, lägger i mojutten och bankar på den med hammare så har man en fin kona snabbt och enkelt.



    Så jag drar på en nippel (ny förstås, de gamla hade ju gjort sitt som bekant) och spänner fast röret och slår en kona, sen rätar jag ut hela röret och tejpar lite i den andra ändan (för det inte ska komma in skit, säkert överdrivet) och pillar in den längsmed det gamla som går över bakaxeln, det är lite pilligt, speciellt emd ett 5m styvt rör men det går, sen bockar jag ner ändan så den passar i anslutningen mot bromsslangen.

    ..Sen kommer ju det knöliga, att få fast röret.. redan när jag plockade loss det första röret där det var av i "bränslefilterhålet" så gick ju alla plastclips i bitar, samma sak över bakaxlen, grr.. jag byter då metod, jag hittar en gammal gasslang (syrgas) som är rejäl och klipper dne i typ 2cm bitar som jag sen trär på bromsröret bakvägen, sedan klamrar jag fast det nya röret i det gamla med slangen som skydd mellan, blir ju sådär snyggt kanske men det sitter fast..

    Sen blir det rätt knixigt att rören ska sitta "över" tanken, hur mycket jag än bråkar får jag inte in rören där, så jag drar det lite alternativt bakom tanken, sen ner och upp i bränslefilterhålet och sen ner igen och under bilen, där kapar jag det med en viss marginal och sedan sätter jag igång med det andra röret, det ska ju böjas lite tvärare, men är mycket kortare, där rören går paralellt så sätter jag slang på båda och buntar ihop. Väl i bränslefiltgerhålet finns det ju inga plastclips kvar så jag får köra lite alternativt där med, och sen under bilen till de längsgående undertill.

    ..Bilderna på detta blev så usla så jag vill inte posta dom, närsta gång jag är ute ska jag försöka ta bilder med systemkameran istället för mobilen och posta dessa.. inte för jag är stolt över dragningen men..

    Väl undertill sätter jag rörkapen i originalrören under bilen och kapar dom på rostfritt ställe, nu ska jag ju montera skarvkopplingarna, men dessa måste ju ha helt plåtrena rör, och färgen på originalrören sitter som f-n.. jag över lite på ett losstaget rör och försöker skrapa, går dåligt, stålborsta, ännu värre, aceton, inte en chans.. tillslut testar jag att värma röret med gasolen tills färgen börjar glöda, såja! efteråt kan man i princip borsta bort färgen, och nåt lätt drag med smärgelduk räcker för att rören ska bli kanon! ..så in med agsolen under bilen, där bränsleledningen hänger öppet.. kul, men det går bra.. och i värsta fall hade jag brandsläckare på armlängds avstånd.

    På med skarvkopplingarna från autoexperten, kapa in kopparrören till rätt längd (givetvis bryter man av sista biten för att dom ska hålla formen) smärgla bort graderna och in med dom i kopplingarna och dra åt ordentligt.

    Nu är båda bromsrören hela, dock är inte bromsledningarna fastsatta slutgiltigt överallt, vill inte göra det innan jag vet att allt är läckfritt osv.

    Nu tänkte jag ge mej på framhjulen, dom ser ju nästan ännu jävligare ut än bak.. suck.. upp med bilen (med hjälp av plankbitar osv pga att min stora domkraft inte funkar) och in med pallbockar.. såhär ser det ut..



    Som kanske syns (njae?) så är den lilla skruven som håller i skivorna helt runddragen på båda sidorna, okänt varför, det var så när jag köpte bilen, och när jag försökte borra bort dessa konstaterade jag att borrarna var mjukare än skruvhelvetet, och lät det vara.. nu har jag två planer för dessa, dels har jag köpt en speciell typ av skruvlossare (tar bilder när jag använder dom sen) som kanske kan funka, och funkar det inte, ja då rä det ju bara fram med svetsen igen, för jag passade även på att byta gasflaskan häromdagen, jäklar vad dyrt det är numera, 710:- ! jag minns när det kostade under 300..

    Ungefär här började jag störa mej på att jag fick vifta bort en massa flygfän, och när jag tittar på bilens tak och huv får jag i det närmaste en chock, tusentals flygmyror verkar ha förälskat sig i bilen ??



    Det roliga är att det inte är en enda på aeron som står bakom, den är dock svart.

    Nu lessnade jag iaf och plockade ihop och gick in, men först häller min sambo myrr på bilen, vilket jag inte är så förtjust i, man vet ju inte hur det reagerar med lack osv, men en sak är säker, morgonen efter kan man SOPA bort högar av myror runt bilen..

    Nu är vi i nutid exakt, och i morgon ska jag försöka få jobba mer på bilen (det är dock nåt möte på dagis om inskolning och sambon snackade om att handla..), planen är att få loss skruvarna till skivorna fram, sen demontera okhållare, ok, och givetvis belägg, sen kontrollera att luftnipplarna går att lossa, borsta rent allt, måla på lite färg, montera de "nya" skivorna med belägg (skivor och belägg har ju bara gått sthlm-amsterdam ToR och sen legat i mitt garage)

    Såhär ser dom "nya" skivorna från min gamla skrotade bil ut idag..



    ..Efterssom dom fått en del ytrost så ska jag stålborsta rent dom och måla centrumet svart som med dom bakre.. jag ångrar BITTERT att jag inte målade dessa vid montergen, men jag hade riktigt bråttom, ville inte köra till holland (inkl en bra bit autobahn där man höll typ 160-170) med de gamla dåliga skivorna och bytte skivor+belägg typ kvällen innan vi åkte, det fanns helt enkelt inte tid.

    Efter det ska hela bromssystemet (plus koppling) luftas, och sen är det dags för ett annat sorgebarn.. hålet i bagaget.. dessutom måste en del smågrejer fixas, sedan är det dags för besiktning.. men jag tar inte ut nåt i förskott, frambromsarna kan ju jäklas med mej dom med, vi får se.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2016-08-14 klockan 22:06.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    229
    Kul projekt! Ska följas!

    Har själv en i liknande skick som håller på att få lite kärlek! Alltid kul med massa motivation!


    Har samma problem med mina bromsrör, fast fram då på bägge sidorna :/

  14. #14
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    12120
    Jag hade ärligt talat inte mycket motivation från början, men allteftersom det går frammåt kommer mer och mer "det SKA GÅ"

    Skumt med rost fram på rören dock, det är ju inte alls lika vanligt, tror aldrig jag bytt fram på en modern bil, har bytt på nån uråldrig men då var ju dragningen plättlätt, hål genom skärmen, öppet clipsad i motorrummet och direkt till huvudcylindern typ.


    Idag skulle jag ju försöka lossa skruvarna till bromsskivorna med mina inköpta skruvurdragare:



    Delen högst upp är alltså typ en vänstergängad borr, så helst ska skruven lossa medans man använder den, om den inte gör det vänder man på steken och använder den andra ändan som är typ svinpitt.

    det gick helt åt helvete, mest för att skruvarna av nån anledning är extremt hårda, trots att jag smög med borrmaskinen så slöade den ner borrdelen direkt, och hålet var för grunt för urdragardelen :/

    Såhär såg skruven ut innan..



    Fick ju ge upp för tillfället..

    Sen skulle jag försöka dra loss luftnippeln vänster fram, jag kände hur metallen flexade när jag drog i den och sen lossnade det med en smäll, trodde den gick av men den hade faktiskt lossnat.. men så illa den ser ut så måste den bytas iaf, irriterande att jag inte köpta två till när jag ändå var och köpte nipplar bak :/

    Nu tänkte jag ta ut svetsen för att försöka få loss skruven, men precis då bröjade det regna, så jag gick in igen..

    Hittade tyvärr ett annat "fel" också, när jag svängde hjulen med spindlarna i luften hörde jag att det tickade, nånting kärvar väl, kanske inte hela världen, och om det glappar är det nog en led, och de brukar ju vara ganska enkla att byta..
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 993
    Medlem#
    3183
    Det krävs en hel del tålamod när det ser ut så där från början - men när väl bilden före/efter dyker upp - då känns det bra!

    Kämpa på med svetsen
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  16. #16
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    12120
    Ja, det är ju frö kicken när allt funkar och ser fint ut man gör det typ
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    463
    Medlem#
    8887
    Tips är vinkelslip och göra ett spår och sen knacka runt den...funkat förr.
    Jäkla material dom e gjorda i asså, om det e nån skruv man drar runt e det alltid den.

    Tycker också av någon lustig anledning dessa projekt e roligare att följa än trim projekten med 1000 hästar å fyrhjulsdrift☺


    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 470
    Medlem#
    2555
    Huggmejsel så lossar den direkt.
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Nu oxå en svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Såklart MapTunade.

  19. #19
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    åh jag älskar detta.

    igenkänningsfaktorn är STOR.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Borås
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Härligt projekt med mycket sköna formuleringar, detta ska följas!
    Saab 9-3 SS 1,8t -04 21000mil

Liknande ämnen

  1. 3m Dinoc "kolfiber"-tejp, första försöket.
    Av cactuz i forum Utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 14:41
  2. [LÖST] Går inte att klicka på "Gå till det första olästa inlägget"
    Av Travis i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 20:15
  3. Passar "första" lamdan från 9-5 till 900 turbo -95?
    Av NisseT16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 10:22
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 20:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •