Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Motorhaveri eller?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    590

    Motorhaveri eller?

    Tjena!

    Jag var ute och körde igår med min 9-3 Aero 01:a. Hade kört lungt ett bra tag så där... Hamnade bakom några långa bilköer så jag fick göra några kraftfulla omkörningar. Sen efter ett tag då jag kör lungt igen så börjar det skrammla utav helvete från motorrummet!! Jag slår av motorn, väntar ett tag och startar igen. Samma ojud återigen. Jag öpnnar motorhuven och konstaterar att generatorremmen är fnasig och trådarna står åt alla håll. Efter ett tag så tystnar det och jag konstaterar att jag kan nog fortsätta åka hemåt väldigt försiktigt. Det går bra i någon mil till, sen skrammlar det till för gått och remmen går av! Jag ser att värmen stiger väldigt snabbt så jag slår på full fläkt och full värme. Men ingen värme kommer! På några sekunder är tempmätaren i topp och jag rullar med motorn igång ca 400 meter innan jag kan komma av vägen.

    Jag stänger av och öppnar motorhuven. Fläkten går för fullt i en 15 minuter innan den stannar. Jag ser att det inte finns något vatten kvar i expansionskärlet, men att det är blött omkring locket. Den har förmodliggen tryckt ut det den vägen. Jag visste innan det hände, att jag behövde fylla på olja för det var på gränsen. Så nu lyser den lampan med på instrumentpanelen.

    Jag blir bogserad hem av min far och nu får jag vänta på att någon verkstad kan ta sig an ett byte av rem. Trist att de flesta har semester bara...

    Mina frågor: Kan bilen ha tagit skada av att jag rullade 400 meter med motorn igång och temperaturen i topp? Jag kom verkligen inte av vägen tidigare än så... Om bilen har gjort det, vad är det som går sönder då?
    Varför lyser "Check Engine"? Är det för att remmen gått av, att det är dåligt med olja eller att motorn har tagit allvarlig skada av att värmen steg? Något annat kanske?
    Vad kostar det att få en ny rem monterad på SAAB? Ska remhjulen bytas med? Kan man gör det själv?

    Jag pratade med en polare i mobilen som är bilmekaniker. (BMW) Han sa att jag ska nog inte oroa mig för mycket för att toppen eller packningen tagit stryk, men jag kunde ju inte vara helt säker heller på det...

    Tacksam för lite tips och råd!
    Så att jag kan sova igen på nätterna...
    Rattar diesel...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    445

    Re: Motorhaveri eller?

    Citat Ursprungligen postat av VikingAero
    Tjena!

    Jag var ute och körde igår med min 9-3 Aero 01:a. Hade kört lungt ett bra tag så där... Hamnade bakom några långa bilköer så jag fick göra några kraftfulla omkörningar. Sen efter ett tag då jag kör lungt igen så börjar det skrammla utav helvete från motorrummet!! Jag slår av motorn, väntar ett tag och startar igen. Samma ojud återigen. Jag öpnnar motorhuven och konstaterar att generatorremmen är fnasig och trådarna står åt alla håll. Efter ett tag så tystnar det och jag konstaterar att jag kan nog fortsätta åka hemåt väldigt försiktigt. Det går bra i någon mil till, sen skrammlar det till för gått och remmen går av! Jag ser att värmen stiger väldigt snabbt så jag slår på full fläkt och full värme. Men ingen värme kommer! På några sekunder är tempmätaren i topp och jag rullar med motorn igång ca 400 meter innan jag kan komma av vägen.

    Jag stänger av och öppnar motorhuven. Fläkten går för fullt i en 15 minuter innan den stannar. Jag ser att det inte finns något vatten kvar i expansionskärlet, men att det är blött omkring locket. Den har förmodliggen tryckt ut det den vägen. Jag visste innan det hände, att jag behövde fylla på olja för det var på gränsen. Så nu lyser den lampan med på instrumentpanelen.

    Jag blir bogserad hem av min far och nu får jag vänta på att någon verkstad kan ta sig an ett byte av rem. Trist att de flesta har semester bara...

    Mina frågor: Kan bilen ha tagit skada av att jag rullade 400 meter med motorn igång och temperaturen i topp? Jag kom verkligen inte av vägen tidigare än så... Om bilen har gjort det, vad är det som går sönder då?
    Varför lyser "Check Engine"? Är det för att remmen gått av, att det är dåligt med olja eller att motorn har tagit allvarlig skada av att värmen steg? Något annat kanske?
    Vad kostar det att få en ny rem monterad på SAAB? Ska remhjulen bytas med? Kan man gör det själv?

    Jag pratade med en polare i mobilen som är bilmekaniker. (BMW) Han sa att jag ska nog inte oroa mig för mycket för att toppen eller packningen tagit stryk, men jag kunde ju inte vara helt säker heller på det...

    Tacksam för lite tips och råd!
    Så att jag kan sova igen på nätterna...
    Tja. Tror nog att det din polare säger är sant. Tror inte heller att toppen/packningen tagit stryk. Har du bara stannat direkt när mätaren nådde max efter en mkt kort körning, e det nog ingen större risk.

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Tror snarare att toleransen för T7 och marginalerna är så små att när värmemätaren är i topp så är det redan försent.
    Kanske kunde man lossa pluggarna och lysa ner i cyl hålen ifall någon av kolvtopparna är blanka och saknar sot. Kanske går se så ifall vatten har trängt in.
    Tråkigt att det händer på en så ny bil men klart det är ju en saab med avsaknad av kvalite på många ställen.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    590
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Tror snarare att toleransen för T7 och marginalerna är så små att när värmemätaren är i topp så är det redan försent.
    Kanske kunde man lossa pluggarna och lysa ner i cyl hålen ifall någon av kolvtopparna är blanka och saknar sot. Kanske går se så ifall vatten har trängt in.
    Tråkigt att det händer på en så ny bil men klart det är ju en saab med avsaknad av kvalite på många ställen.

    Okej. Är det vad du tror eller är det mer åt det säkra hållet?
    Rattar diesel...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 281
    Citat Ursprungligen postat av VikingAero
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Tror snarare att toleransen för T7 och marginalerna är så små att när värmemätaren är i topp så är det redan försent.
    Kanske kunde man lossa pluggarna och lysa ner i cyl hålen ifall någon av kolvtopparna är blanka och saknar sot. Kanske går se så ifall vatten har trängt in.
    Tråkigt att det händer på en så ny bil men klart det är ju en saab med avsaknad av kvalite på många ställen.

    Okej. Är det vad du tror eller är det mer åt det säkra hållet?
    Så oljelampan lyser också? Låter ju inte alltför bra. Den remmen driver generatorn och vattenpumpen (och säkert något mer). När den går av så blir det ingen cirkulation av vatten och därav så blir det väldigt varmt just vid motorn, inte i kupen där fläkten tar värmen...

    Sen brukar väl dessa remmar inte hålla alltför många mil så det har väl nada med kvalité att göra enligt mig.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    590
    Ja den lyser med...

    Men jag antar för att det är att jag har dåligt med olja i maskinen.
    Rattar diesel...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    590
    Då har man fått tillbaka bilen från den lokale bilmekanikern.
    Det blev:

    Ny olja + filter.
    Ny generatorrem
    Påfyllning av glykol o vatten.
    Samt att jag fick beställa ett nytt dimljus höger fram pga stenskot.
    Jobbet.

    Summa summarum för detta kalas blev 1941:-

    Tycker faktiskt inte att det blev så blodigt om jag jämför med vad det hade kostat hos SAAB...
    De stollarna tog ju 1600:- för ett nytt dimjus + montering...

    Och bilen går bara bra nu igen! Fast jag skulle ha lite koll på remmen sa han ifall det var så att något remhjul var skadat. Och den trycker inte ur sig något vatten heller som jag var rädd att den skulle göra..

    Nu kan jag sova igen...
    Rattar diesel...

Liknande ämnen

  1. El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.
    Av Tokv41 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 20:09
  2. Motorhaveri eller
    Av Stefan Ärlsjö i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 11:04
  3. [LÖST] Motorhaveri? NG900 B258
    Av KvasiBogdan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 22:44
  4. Motorhaveri 9-5?
    Av patrick 373 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •