Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Kraftbortfall och felkod P1125 på 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Kraftbortfall och felkod P1125 på 1,9TiD

    hej
    Jag har en 9-5 -06, 1,9 TID och fått problem med felkoden P1125 som enligt OBD Auto Doctor betyder "Additive Adaption, Bank 2, Min. Value" (Tillsats Anpassning , Bank 2 , Min . Värde) vilket ingen bilverkstad tycks förstå vad den innebär ("blir så när man startar och stänger av ofta i stadstrafik" sa aukt. SAABverkstad, bilen rullar 4000mil om året,90% landsväg). Har till exempel på stark inrådan bytt insugsrör på min motor vilket inte hjälpte särskilt länge, inte heller rengöring av spjälhuset hjälpte.
    Beskrivning av fenomenet: Om jag nollat felkoden så kör jag dryga fem mil till jobbet med full kraft på motorn, när jag sedan ska hem återkommer felkoden efter 2,5 mil eller om jag stannar innan dess och motorn nästan är varm. nu har inte brytt mig om felkoden på ett tag och märkt att motoreffekten varierar från full kraft till turbobortfall. lagom roligt när man kör med släp.
    Jag vore mycket tacksam om någon kunde leda mig på rätt håll i jakten på en lösning.
    /Jan

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Hur läser du ut felkoden? Får du inte 2 siffror till, typ 08 eller liknande? Såvitt jag vet har P1125 med ställdonet för spjällhuset att göra.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jag använder mig av bilens diagnosuttag och programmet OBD Auto Doctor i telefon eller dator. Får bara en felkod som är uppbyggd på en bokstav + fyra siffror. Jag har också för mig att felkoden handlar om spjällhuset på ngt sätt. Det gäller för mig att kolla upp spjällhuset ordentligt då. Några idéer?
    .

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Hej

    Ställdonet till virvelspjället bör alltid bytas samtidigt som insuget.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165

    Placering vevaxelgivare 1.9 TiD

    Vart sitter vevaxelgivaren på motorn ? gäller en 9-3 1.9 tid -06 .
    Bilen ifråga började igår att hacka till, två gånger på väg till jobbet , och på hemvägen också +lite längre att den som ska stanna . Ingen motorlampa .
    Bränslefiltret är ca 2000 mil sen det byttes , så borde va ok .
    Tänkte byta givaren idag.

    Hittade givaren , letade först under , men den satt ju kanonfint till uppe mot kamdrev .
    Senast redigerat av janka den 2017-11-22 klockan 09:20.
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    den du hittat är isåfall lägesgivaren för kamaxeln. Vevaxelgivaren ser ut att sitta på baksidan vid startmotorn nånstans. Men jag tror ingen påverkar ryckningarna iallafall, sådana på en diesel brukar nästan uteslutande bero på bränslefel. Vanligt fel på dessa Fiatdieslar rent generellt är ju dålig kabelstam till spridarna.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Ok , så byta bränslefilter och kolla över kontakter till spridarna i första hand .
    Men det finns väl bara en tändlägesgivare att byta? den mot kamdrev , det var det som fanns på mekonomen .
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Såg nu på orios hemsida att det finns, en impulsgivare vevaxel , och en positionssensor vevaxel ( tändlägesgivare mekonomen) den som sitter vid kamaxeldrev
    Men kabelstammen låter lite jobbigt, den dör ju helt , så kan isf inte bara vara vid en spridare , nån ide vart man ska söka ?
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Du kan inte utgå ifrån att mekonomen har rätt i allt eller har samtliga delar som behövs. De listar de vanligaste delarna och som de säljer. Sen finns det säkerligen trettielva miljoner saker de inte har.
    Vad felet sitter nånstans kan man ju bara sia om. Ev felkoder borde vara steg ett och skulle givarna fuska så borde det rimligen sättas felkoder.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    nej , mekonomen har inte allt långt därifrån . men var lite akut igår behöver komma till jobbet 7 mil enkel , och mekonomen ligger med vägen .
    Givaren vid kamdrevet är bytt , och den var det inte .
    Tänker att bilen gått 37000 mil så skadar inte byta dom givarna i alla fall , den andra är beställd . Nu ska jag byta bränslefiltret .
    Har ryckt i kabelstamen från spridarna och vidare.
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    man kan ju inte hålla på och byta saker bara för att, då är det ju läge att byta spridare och högtryckspump också på de milen (om man har otur) Bättre att felsöka och bilda sig en uppfattning om varför den rycker. En flaska spridarrengöring kan ju ge indikationer om det är nåt den vägen.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    håller helt med , men dom två givarna går på 1400:- tillsammans ock kan båda göra så att bilen inte går att köra med . Då kan jag tycka att det att det inte är fel att byta dom hur som ,
    med dom milen.
    På E4 an vill man gärna att bilen rullar på
    Sen pratar vi pump / spridare så är det ju andra pengar.
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Har läst av felkoder ( Skulle man väl gjort först ) och verkstan fick fram , P1125 Gasspjälldon permanent , P0638 Gasspjällpotentiometer, avbrott permanent.
    Har haft loss spjällhuset och gjort rent , och lossat plastkåpan undertill som döljer elektroniken kugghjul , och gjort rent där ( var geggigt där )
    Själva spjället rör sej fint och fjädrar tillbaka efter rengöring.
    Har satt till baka det men är osäker på funktionen .
    Spjället står öppet i viloläget ska väl va så ?, när man vrider på tändningen ändras inget , det står fortfarande helt öppet . Testat och starta och ingen större förändring, har sett att den rör de sej lite .
    Någon som vet , verkstan här menade på att spjället skulle stänga sej när man vred på tändningen .
    Kan också vara kablage dit kan tänka .
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Hittade till slut impulsgivaren vevaxel och är bytt . Den sitter i höjd med oljefiltret, mot kopplingskåpan, strax ovanför en annan givare (tror det är oljenivå ) inte lätt att se en liten spegel är bra hjälpmedel.

    Nu vet jag inte om det hjälpte.
    För samtidigt byttes virvelspjäll och kontrollventil , hade ett liggandes och det var dags. Sen satt det inte någon kil vid högtryckspumpen och muttern satt inte hårt. ( spåren var 180 grader förskjutna ) vet att läget inte spelar någon roll.
    Gasspjälldon blev rengjort . Blev bättre knuff med fräscht insug så det var nice . Men vad som gjorde att det blev bra vet jag inte säkert.
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Uppdatera . Bilen började hacka igen efter ett tag . Bytte spjällhuset , släckte felkoderna , så blev det bra. Rengöring under plastkåpan på spjällhuset hjälpte tydligen , men inte så länge .Trodde inte att den kunde dö så pga. spjällhuset, men så var det.
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 1.9 TiD 2006 - tapper kraft

    Hej!

    Ny på forumet. Bilen "tappar kraften" utan att jag märker att det är något annat fel. Inget felmeddelande i displayet. Bilen kan gå bra länge, och så kommer problemet tillbaka. Har fått hjälp med diagnostik, men koderna säger mig inte mycket. Någon som vet?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  17. #17
    Välkommen till STCS Forum Björnv
    Flyttade din tråga till denna tråd där samma felkod förekommer och således uppslag till felsökning om du läser tråden från början.
    Mer läsning du finner intressant kan vara denna tråd Problem relaterade till 1,9TiD

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    P0380-08 har att göra med glödstiften. Kan vara trasiga glödstift eller trasigt styrdon
    P1125-61 och 62 indikerar trasigt spjällhus, "mekanisk felfunktion"
    B1019-36 är internt fel i SID (kan vara att den haft låg batterispänning någon gång)
    B1023-09 hittar jag inte, B1023-63 är att en knapp fastnat på SID
    B3057-48 indikerar att motorstyrdonet inte är tillagt till bilen. Kan den ha fått det utbytt utan att det blivit korrekt inprogrammerat?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tusen tack!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    spjällhus ??

    Hej alla jag har fått problem med min saab 9-3 1,9 tid -06 som jag hoppas någon kan vägleda mig i.började att motorlampan tändes och bilen vart väldigt orkeslös,känns som en gammal trött turbolös bil,jag var och läste ut felkoder där dom hitta 1 som var motorstyrning,felkoden är : P1125,gensvarssignal gasspjäll,efter vad jag läst brukar det även vara 2 siffror till efter felkoden men det är bara P1125,någon som har en hint om det kan vara spjällhuset som sagt uppsig ?? för övrigt har bilen gått 36 tusen mil nu,Tacksam för svar från er som är "proffs" Mvh Ragge06

Liknande ämnen

  1. Återkommande felkod om läckage i insugsystemet NG9-3 1,9TiD
    Av Bloaja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-09-12, 07:10
  2. Felkod P1901 NG9-3 1,9TiD
    Av MarkusF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-03-27, 08:46
  3. [LÖST] Går dåligt, CE ger felkod P1109 NG9-3 1,9TiD
    Av frostyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •