Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: HOW-TO: Låna "signal" från bilens orgnialslutsteg 9-5 2002

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931

    HOW-TO: Låna "signal" från bilens orgnialslutsteg 9-5 2002

    Hej! Tänkte berätta lite kort hur man lånar signal från bilens original slutsteg så man får signal till sitt eftermarknads slutsteg.

    Lite background story:

    Jag köpte en Iso till Iso adapter till min bil så jag kunde börja använda en eftermarknad stereo, Beställde hem grejerna och stereon funkade utan problem.
    Helgen kom och jag hade tid att dra kablar och koppla in baslådan. Då när allt var draget, inkopplat så var det dags att testa om allt fungerade.
    Vilket det ej gjorde, kollade så alla kablar var korrekt och mätte med en multimeter men funkade ändå inte efter alla tester om något är fel på slutsteget eller baslådan.
    Slutsteget hoppade igång men baslådan fick väldigt liten effekt vilket knappt märktes av.

    Googlade runt lite och fick reda på att det redan sitter ett slutsteg i bilen redan vilket stör ut andra slutsteg. Så har du samma problem som jag hade så kan detta lösa till problem.

    Så i denna guide så ska jag visa/lära dig hur man "lånar" signal från bilens existerande slutsteg.


    Kort fakta om min bil:
    Saab 9-5 Aero Kombi
    Årsmodell - 2002
    Ljudsystem - AS3


    Inköpslista:
    Iso Till Iso Adapter
    RCA hona
    Monteringsram

    Även en stereo av ditt urval.

    OBS: Vill du skippa lödningen köp DENNA istället för iso till iso adapter & RCA honor

    Verktyg som behövs:

    Lödkolv
    Lödtenn
    Eltejp
    Kabelskalare


    Steg 1: Skala kablar & löda ihop

    Värm upp lödtången och var redo på att löda!

    Du kan börja att klippa LR(LILA), RR(GRÖN) + och - från ISO till ISO adaptern på mitten. Skala fram koppartråden från alla fyra.
    Klipp ifrån hanen från RCA adaptern då du endast behöver de två honorna för detta ska fungera.

    Du kan även skala RCA honorna, inuti dessa så är det två kablar.
    Första du ser är MINUS och ligger runt PLUS som ligger inuti ett gummiskal.

    Dra ner koppartråden så du kan skala gummit, låt ej dessa röra varandra så få bort varenda tråd så du inte riskerar kortslutning när du kopplar in det i bilen.

    Skala fram plus ifrån RCA honan och löd ihop GRÖN plus med RCA kabelns plus kontakt.
    Löd även ihop GRÖN minus med RCA kabelns minus kontakt

    Gör samma procedur med andra honan till LILA sladden, precis likadant här.

    Tejpa ihop allt så att inget av lödningar rör varandra.

    Steg 2: Koppla in det i bilen

    När lödningen är okay och isolerat så koppla in ISO adaptern till bilens orginalkablage.
    Sätt ditt slutstegs RCA hane till honorna du nyss lött ihop istället för direkt på stereon RCA ingång(Om du nu inte har orginalstereo ofc)

    Steg 3: Testa


    Nu är det bara att testa och se ifall din baslåda nu hoppar igång, gör den det så grattis, enkel & billig lösning.


    Hoppas detta hjälpte någon då jag själv hade det väldigt klurigt att lösa detta men efter många google sökningar så förstod jag att RR & LR högtalare är även signalkablar till bilens orginal slutsteg.

    Ska även försöka lägga upp lite bilder imorgon när jag kommer hem från jobbet så ni får en bättre blick på hur det ska gå till.

    Förslag på förbättringar uppskattas!

    Tack för att du läste och hoppas att det löste ditt problem!

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Det där är endast korrekt om ditt slutsteg har balanserad ingång, i vanliga fall så tar du skärmen på rca kontakten och drar den till jord.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    177
    Medlem#
    12931
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Det där är endast korrekt om ditt slutsteg har balanserad ingång, i vanliga fall så tar du skärmen på rca kontakten och drar den till jord.
    Ah okay, detta funkade för mig och mitt slutsteg. Får tillägga det i tråden

Liknande ämnen

  1. signal beskrivning LH 2.2? "LÖST"
    Av sqr-micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •