Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Luktar kattpiss i bilen OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    Luktar kattpiss i bilen OG9-5

    Hej!
    Köpte för ett tag sen en 9-5combi från -05.
    Bilen har stått några dagar i regn. I morse när jag skulle iväg så möttes jag av en härlig doft, som mest kan jämföras med kattpiss blandat med svett...
    Har läst mig till hur man kollar om dräneringen funkar, det gör den inte på förarsidan, det röret under stolen släpper inte ut nån luft ur alls, så hur rensar man det på enklast sätt?

    Kan tilläggas att AC:n går inte på denna bil, magnetkopplingen är paj, så kompressorn står stilla. Kan det ha nåt att göra med lukten också tro?

    Har ni några fler tips på hur man får bukt med denna odör? Byta kupéfilter kanske?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Kupéluftfiltret brukar kunna vara fullt med skräp & fukt så det blir surt, möglar & luktar disktrasa. Så ta ut filtret, dammsug & tvätta ur utrymmet, rengör dräneringen & i med ett nytt filter. Jag sprayade efter rengöring in bakteriedödande medel en gång & där efter har jag inte haft någon dålig doft. Men jag byter filter oftare än föreskrivet. ca en gång per år. Jag vill inte få mögelluft sprutandes i ansiktet.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    tack!
    antagligen är inte filtret bytt, får kolla på det!
    nåt tips på hur man gör rent dräneringen på enklast sätt?

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Tryckluft och/eller den klassiska "piprensaren".

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av blocks Visa inlägg
    Hej!
    Köpte för ett tag sen en 9-5combi från -05.
    Bilen har stått några dagar i regn. I morse när jag skulle iväg så möttes jag av en härlig doft, som mest kan jämföras med kattpiss blandat med svett...
    Har läst mig till hur man kollar om dräneringen funkar, det gör den inte på förarsidan, det röret under stolen släpper inte ut nån luft ur alls, så hur rensar man det på enklast sätt?

    Kan tilläggas att AC:n går inte på denna bil, magnetkopplingen är paj, så kompressorn står stilla. Kan det ha nåt att göra med lukten också tro?

    Har ni några fler tips på hur man får bukt med denna odör? Byta kupéfilter kanske?
    Jag misstänker att 9-5 har samma snorkel som 9-3 från vindruta och neråt. (Som Fredrik var inne på). Denna måste rensas eftersom det blir lik-lövs-ruttneri då denna "stupränna" för skit sätts igen.

    Löv och insekter som ruttnar där tillsammans med vatten/fuktighet.

    Tryckluft är ju bra, men viss mekanisk rensning är nog helt nödvändig.

    EDIT: Det borde dock inte lukta kattpiss som det gjorde i en mängd WV-bilar där det visade sig vara någon sorts reaktion med fuktighet kring gummi runt fotpedaler genererade oerhörd kattpiss-odör.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-08-08 klockan 20:38.

  6. #6
    När kupéluftfilter-boxen är rengjord o nytt filter sitter i, Kan jag rekommendera sonax ac-rengörings"granat".. Gick från att lukta gammal ladugård/blöt hund i bilen till helt luktfritt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Jag misstänker att 9-5 har samma snorkel som 9-3 från vindruta och neråt. (Som Fredrik var inne på). Denna måste rensas eftersom det blir lik-lövs-ruttneri då denna "stupränna" för skit sätts igen.

    Löv och insekter som ruttnar där tillsammans med vatten/fuktighet.

    Tryckluft är ju bra, men viss mekanisk rensning är nog helt nödvändig.

    EDIT: Det borde dock inte lukta kattpiss som det gjorde i en mängd WV-bilar där det visade sig vara någon sorts reaktion med fuktighet kring gummi runt fotpedaler genererade oerhörd kattpiss-odör.

    /Lufto
    får köra ner nån tråd å böka lite!
    det är nån skum blandning, unket, vinäger, tåbira.. skitmysigt! kände det första gången imorse, innan har det inte luktat mer än gammal saab..

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Tips; Något man bör göra minst en gång per år på og9-5, sätt fläkten på full fräs, sätt så det blåser ur munstyckena mot ansiktet och stäng sedan alla dessa munstycken glöm inte de i bak.
    Det ska nu blåsa ganska krafigt ur dränerningen under bilen vid förar och passagerar sättena.
    Sen även kolla så inte kupéfiltret är fuktigt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Tips; Något man bör göra minst en gång per år på og9-5, sätt fläkten på full fräs, sätt så det blåser ur munstyckena mot ansiktet och stäng sedan alla dessa munstycken glöm inte de i bak.
    Det ska nu blåsa ganska krafigt ur dränerningen under bilen vid förar och passagerar sättena.
    Sen även kolla så inte kupéfiltret är fuktigt.
    Kommer bara luft ur röret under passagerarstolen, rensar man det underifrån? Kikade lite under huven, men såg inget direkt ställe att köra ner en piprensare/ståltråd.. Eller gör man det där kupéfiltret sitter?

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Du tar loss sidopanelerna & viker undan mattan, så kan man komma åt slangarna under tråget & lossa dem där. Med "piprensare" avser jag lämpligt föremål så som plaststång eller ståltråd, men kanske en lång smal piprensare fungerar.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Du tar loss sidopanelerna & viker undan mattan, så kan man komma åt slangarna under tråget & lossa dem där. Med "piprensare" avser jag lämpligt föremål så som plaststång eller ståltråd, men kanske en lång smal piprensare fungerar.
    Tackar! Ska riva lite i det imorgon

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Lossa handskfacket först, det är enkelt och det underlättar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Har rivit å pillat lite idag, kupefiltret var riiiiktigt sunkigt, det måste jag byta! vart handlar ni ifrån?

    Hittade även varför det inte kom nån luft ur slangen under förarstolen..
    13931620_10153743260872452_785530449_o.jpg

  14. #14

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Tackar!

Liknande ämnen

  1. luktar bränt när bilen är kall!!
    Av oktopan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 21:59
  2. Luktar soppa i bilen när det är hett ute.
    Av Brains i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 16:12
  3. Luktar bensin i bilen vid full tank....
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 14:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •