Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Oljefilter NG9-3 B207

  1. #1
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Oljefilter NG9-3 B207

    Nybliven ägare till en 9-3 Vector, och försöker nu sätta mig in i Opelmotorn som i Saab-kretsar kallas B207.
    Har järnkoll på dom gamla B2x4 och B2x5 motorerna men det här är ju en helt ny värld.

    Jag brukar alltid köpa hem service- och slitdelar i storpack, detta eftersom jag är smått fanatisk när det gäller att serva bilen och även eftersom många vänner och bekanta kommer till mig på jakt efter delar till sina bilar. Därför har jag nu börjat jaga delar även till B207, men vet inte riktigt vad som är bra och inte.

    Har letat oljefilter och hittat passande filter från följande tillverkare:
    Knecht
    Mahle
    Magneti Marelli
    Valeo
    Mann
    Mapco
    Vaico
    Champion

    Valeo tillverkar en hel del OEM delar till Saab, är det någon som vet om det är dom som även gör originalfiltren?
    Någon som har några åsikter om ovanstående tillverkare? Några som är bra eller några som är bara skit?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    jag ser inte saab/GM original i listan?

    Premium är lika med: Knecht/Mahle, Mann och Valeo. MM, Mapco, Vaico och Champion gör inga egna filter vad jag vet, är nog bara inköpt och packat i egna kartonger. Annars har du ju Bosch också, det är allt som oftast Mann rakt igenom men de har även nån egen fabrik i sydafrika.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Tror det är Hengst som tillverkar åt GM, kartongen är iaf märkt "made in USA". Har inget originalfilter framför mig tyvärr.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    med all sannolikhet är det så......Orio har Hengst som alternativ också.

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jag ser inte saab/GM original i listan?

    Premium är lika med: Knecht/Mahle, Mann och Valeo. MM, Mapco, Vaico och Champion gör inga egna filter vad jag vet, är nog bara inköpt och packat i egna kartonger. Annars har du ju Bosch också, det är allt som oftast Mann rakt igenom men de har även nån egen fabrik i sydafrika.
    Har inte hittat nåt ställe som säljer Saab originalfilter i storpack för vettigt pris, därför är dom inte med.

    Champion har nåt filter som tydligen ska vara ekologiskt, har ingen aning om av dom menar med det men det är enbart Champions filter som marknadsförs så så jag antar att dom har något eget.
    Har hittat Bosch filter som påstås passa, men kollar man måtten på dom så skiljer dom en aning från alla andra tillverkare vilket gjorde mig lite skeptisk.

    Lutar åt Valeo eller Mahle faktiskt. Tror inte det är någon gigantisk skillnad på just oljefiltren och båda dom namnen brukar fungera som förväntat.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Når det gjelder 9-4 MY2004-2011, så er det i EPC listet 3 ulike ("originale") P/N for innsatser til oljefilter, gitt av ulike motornummer eller årsmodeller. Alle disse tre P/N er "No longer Supplied" (NLS) og er erstattet av et fjerde P/N, 12605566. Gå man inn på Orio sin WEB-side og søker på hvert enkelt av de utgåtte artikkelnummerene, får man et søkeresultat som kan se slik ut:https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...hTerm=93175493

    Der ser jo Orio/Saab Original filter ikke ulikt ut som Hengst alternativet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    har kollat lite mer och det ÄR hengst som gör dem idag. Valeo har gjort dem tidigare i deras chevron mönster men så ser inte valeos filter ut idag tror jag.

  8. #8
    Rcy: du som är lite "intresserad " av olja o så. Är du lika liberal av filter märken/ tillverkare till 9-5 som 9-3?...

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Rcy: du som är lite "intresserad " av olja o så. Är du lika liberal av filter märken/ tillverkare till 9-5 som 9-3?...
    Lika liberal?
    Jag är på ett forum och frågar vilka tillverkare som är bra, det tyder väl snarare på att jag inte är särskilt liberal med oljefilter?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    jag kanske var otydlig i min frågeställning.jag är ledsen om det lät dömande, absolut inte min mening då jag läst mycket av dig och hyser tilltro till dina åsikter ang smörj för saab motorer. min tanke var att eftersom du frågade om fabrikat till ng93 så undrar jag om du anser att det är lika ok att köra på olika fabrikat till og95,( på vissa låter det ju som att svarta gm filtret är det enda rätta) kanske med rätta
    väl mött!

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    jag kanske var otydlig i min frågeställning.jag är ledsen om det lät dömande, absolut inte min mening då jag läst mycket av dig och hyser tilltro till dina åsikter ang smörj för saab motorer. min tanke var att eftersom du frågade om fabrikat till ng93 så undrar jag om du anser att det är lika ok att köra på olika fabrikat till og95,( på vissa låter det ju som att svarta gm filtret är det enda rätta) kanske med rätta
    väl mött!
    Olika fabrikat är helt ok så länge man vet att dom fungerar. Jag skulle inte säga att GM-filtret är det *enda* rätta, men med tanke på hur billigt och välbeprövat det är så ser jag faktiskt ingen direkt anledning att köra något annat.

    Vad gäller og9-5 så har jag bra rabatt hos Maptun så jag köper deras 12-pack: https://www.maptunparts.se/servicepr...-5-bensin.html
    630:- för 12 originalfilter ser jag som så pass billigt att jag faktiskt aldrig ansträngt mig för att hitta något annat. Dessutom åker jag både og9-5 och og9-3 själv plus att många bekanta kör bilar med liknande motorer så det går rätt mycket sådana oljefilter, så 12-pack passar mig bra.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Väcker tråden.

    Oljefilter från speedparts eller maptun? Eller man kan köra på i princip vilket man vill från exempelvis biltema/mekonomen/autoexperten?
    9-3 SS 1,8t -04

  13. #13
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Tyckte att tråden sammanfattade det man behövde veta.... och Biltema nämndes inte en enda gång, vad jag såg, så hoppa över dom.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Väcker tråden.

    Oljefilter från speedparts eller maptun? Eller man kan köra på i princip vilket man vill från exempelvis biltema/mekonomen/autoexperten?
    Tja, här har du lite (mindre goda) resultat med Speedparts ng9-3-filter: http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%A5-ng9-3-04
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Del av gammalt oljefilter fast NG9-3 B207
    Av donkerhaus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2018-04-27, 00:07
  2. Dåligt FRAM oljefilter NG9-3 B207
    Av joH900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-14, 07:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •