Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Byta avgas, hur mycket? NG9-3 B207

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Byta avgas, hur mycket? NG9-3 B207

    Hej,

    Har köpt vår första bil, en ng9-3 -06 med 23 000 mil. Är glad om den går att köra till 30 000 mil.

    Bakre dämparen är slut. Tänkte byta den och främre dämparen men behålla flexrör och kröken. Är det rätt tror ni? De båda bakre dämparna finns nya för 1000 kr inkl frakt på ebay.de, lägger man till 300 får man flex och krök med.

    Krök och flex ser ju dock fina ut och risken är att det nya (som är aluminiserat) är av sämre kvalité. En annan anledning förutom de 300 kronorna ( som är helt hanterbart) är att jag tänkte att det kanske är lättare att kapa röret efter flexen och skarva på dämparna än att lossa skruvarna mellan krök och katalysator. Jag vill kunna åka till en GDS-hall en kväll och få ihop det så jag kan köra därifrån, så jag är inte sugen på att såga av bultar eller kämpa med skarvar som inte blir täta.

    Bifogar lite bilder:



  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 078
    Kosta på ett tretum så andas bilen bättre. Då får du kapa efter flexen.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Flexröret ser ut att sjunga på sista versen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Flexröret ser ut att sjunga på sista versen
    Vad baserar du det på? Ytrosten på det efterföljande röret? Godset kändes ganska tjockt och fint när jag tog på det. Tor du kröken har rostat fast i katalysatorn eller tror du det kan gå lätt att lossa om man skulle byta flexröret? Muttrarna sitter ju lite skyddade där uppe, en bit upp i motorrummet.

    Blue Spirit: tack men det är inget alternativ.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    Har för mig att det var lugnt att lossa bultarna vid katalysatorn på min -03 iaf. Sen vet man ju inte hur det är i ditt fall ändå...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Krök och flex ser ju dock fina ut och risken är att det nya (som är aluminiserat) är av sämre kvalité.
    I och med att originalsystemet, bortsett från främre dämparens yttre hölje är tillverkat i en form av rostfritt stål så bör man inte förvänta sig samma livslängd av ett billigt aluminiserat system.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    I och med att originalsystemet, bortsett från främre dämparens yttre hölje är tillverkat i en form av rostfritt stål så bör man inte förvänta sig samma livslängd av ett billigt aluminiserat system.
    Antyder du att jag inte ens bör byta den främre dämparen?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    I och med att originalsystemet, bortsett från främre dämparens yttre hölje är tillverkat i en form av rostfritt stål så bör man inte förvänta sig samma livslängd av ett billigt aluminiserat system.
    Rören, ja. Men allt annat rostar ju tyvärr. Bakre ljuddämparen rostar sönder och går till slut av. Främre krokarna precis vid flexröret rostar och blir till slut så tunna att de går av, se bifogad. Förloppet snabbas på av att flexrörets fläta, som skall hålla styrsel på systemet och äta upp vibrationer, med tiden går av(precis som på bilden). När det väl inträffat rör sig systemet mer och nedbrytningen går snabbare. Märks rätt tydligt när man håller i ett friskt system och ett med trasigt flexrör. Det senare hänger slappt.

    Vad trådskaparen skall göra är en smak- och plånboksfråga. Personligen hade jag aldrig valt större än 2,5" såvida inte effekten skulle kräva det. Jag kör Ferrita på en bil och Maptun(Rays/Simons) på två andra och är nöjd. Jag hade inte lagt ned jobbet på att lappa och laga originalsystemet utan köpt ett nytt och bytt flexröret.
    Köp då inte aluminiserat utan köp rostfritt, t ex Ferrita eller Maptun(Rays/Simons). Som jag har uppfattat det finns inte aluminiserat att köpa från dem till 9-3. Info här http://www.simons.se/materialkvalit%C3%A9er
    Rostfria system säljs ju även på blocket lite då och då. Kanske kan vara ett billigare alternativ om trådskaparen inte vill köpa nytt.

    Det som är utmärkande dåligt på eftermarknadssystemen, enligt mig, är gummidetaljerna och klammer. De får tyvärr anses vara förbrukningsvara. Ett tips är att spara originalgummi.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: png 1.PNG (722,9 KB, 43 visningar)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Tacksam för alla synpunkter!
    Ok, ska montera med orginalgummi!

    Som sagt, håller det några år och 6k mil är jag nöjd! Rostfritt för 4-5 tusen känns meningslöst. Blir nog aluminiserat. Är det mkt sämre än de existerande delarna så ska jag såklart inte byta mer än nödvändigt.

    (Det här är förresten systemet jag tänkte köpa, 1300 kr inkl frakt: https://www.ebay.com/itm/121818973154

    Säljaren säger att det är aluminiserat. Är lite skeptisk till bilden, proprtionerna mellan främre dämpare och röret mellan dämpare och flex ser märkligt ut. Orginal ser ut så här:

    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...a/ID-30805307/

    Säljaren har ett annat system som är mer likt, men säger att den inte passar min bil:
    https://www.ebay.com/itm/

    )

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Vad baserar du det på?
    Strumpan håller på att ge upp och det kan gå väldigt fort så det är bättre att förekomma när du ändå håller på.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Strumpan håller på att ge upp och det kan gå väldigt fort så det är bättre att förekomma när du ändå håller på.
    Aha! Så strumpan håller ihop innehållet längsledes, som annars är som en sladdrig slang. Trodde att strumpan bara gav ett mekaniskt skydd. Har sett mycket, mycket mer trasiga strumpor på bildelsbasen.se


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Bump!
    Hur gick det TS? Köpte du helsatsen från ebay, om ja, hur var passform/kvalité?
    / Rasmus

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Byta avgas, hur mycket? NG9-3 B207

    Hej, passformen var helt ok. Köpte helsats. Nu drygt 2 år senare är det lite rost i svetsfogarna men det dröjer nog innan det är hål. Om det inte är mer rostigt inifrån.

    Riktigt bra pris och ok kvalite.

    Kan tillägga för alla som likt mig inte gjort bytet tidigare så var det lätt. En bensinmackslyft är bra så man får gott om plats. Tag med en kompis för att hjälpa till att hålla skiten på plats.
    Senast redigerat av masthugg den 2018-11-02 klockan 16:50.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Va bra! Tack för återkopplingen. Jag ska själv kontakta ett företag som säljer en del rostskyddsprodukter. Min tanke var att köpa ett ebay avgassystem och sen lägga några hundringar på att rostskydda systemet.

    https://verktygsboden.se/vaermefaerg
    verkar ha lovande produkter. Även invändig rostkydd för avgassystem, så det inte rostar innifrån och ut.

    Va bra att ditt system har hållit såpass bra!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Varför inte rostfritt då?

    Det jag köpte var ju zinkat. Vet inte hur färg fäster på det. Man kunde nog sprejat på mer zink.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Mest en ekonomisk fråga.

    Rostfritt system: 4000 kr
    Ej rostfritt system: 1000 kr

    Om de förzinkade syatemet håller såpass bra så kan det vara värt det känner jag. Får se hur jag gör beroende på vad återförsäljaren säger om färgen.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hur ser avgassystemet ut idag, TS? Är det en sedan eller kombi? Vilken motormodell och bränsletank har du? Har sett att just bränsletanksstorleken verkar avgöra vilket avgassystem som passar

    /Andreas

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Trådskaparen hade en 1.8t/2.0t kombi om jag minns rätt. Det var en säljesannons på bilen för något år sedan i säljesdelen så det är tveksamt om trådskaparen fortfarande hänger här på forumet längre.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Och ja, precis som du skriver, addemufc, så är det avgörande vilken tank du har på bilen. 58 och 62 liters tankar är ijte kompatibla rörmässigt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Man tittar lämpligtvis på TS profil när denne senast var inloggad innan man riktar en fråga till TS och i detta fall var masthugg inloggad senast för en timme sedan så chansen finns i denna fall men någon form av återkoppling

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bygga om avgassystem och ändra placering av katalysator OG9-5 B2x5
    Av rufusraket123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •