Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: 9-5 Aero med effektdipp

  1. #41
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Varför krångla.

    Tittar man på dina filmer så laddar den bara grundladd, ca 0,5bar.

    Kollar du på filmer så ligger luftmassa mellan gula/roda fältet.Det motsvarar ca 1025 mg/c och det är ingen grundladd..Grundladd ligger på ca 500-600 mg/c..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Tack HeRmAN och Aero++.

    Jag undrar fortfarande vad som ska hända/inte hända om jag rycker "r"-slangen till magnetventilen, och vad detta säger mig.

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Magnetventilen regleras via T7 styrboxen och används för att reglera trycket till wastegaten och på så vis t.ex hålla wastegaten kontrollerat stängd för att på så vis erhålla ett högre laddtryck.
    Trycket från tubon leds till magnetventilen genom slang "c" och sedan vidare till wastegaten genom slang "w" när magnetventilen pwm moduleras så regleras överskottsluften ut genom "r" slangen och tillbaka till insuget.
    Om backventilerna som sitter på "r" slangen går sönder så kan man få övertryck i "r" slangen vilket gör att magnetvenilen inte kan ventilera ut något och inte heller strypa trycket till wastegaten och då får man ofta grundladd eller lite mer.
    Rycker man "r" slangen så ventileras luften ut i det fria
    Senast redigerat av PelleJ den 2016-08-17 klockan 21:14.

  4. #44
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Clabbefriberg Visa inlägg
    Spännande! Eftersom jag är okunnig måste jag fråga hur du kan se att den går på grundladd genom att titta på filmerna?
    För att jag gjort exakt den felsökningen med en annan -05 och då låg mätaren mellan gult-rött hela tiden och en MapTuner i famnen som visade trycket.

    Detta gjorde jag för att kolla grundladdet och C + W var ihopkopplade.

    På den bilen visade sig felet till slut som grenrörsläckage.
    Senast redigerat av RZ den 2016-08-17 klockan 22:05.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #45
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag tycker nog som Aero++ att visaren går upp längre än GLT fast det är ju enkelt att kolla genom att koppla som RZ skriver ( lossa slangarna på T7 ventilen och koppla ihop slangarna från C och W med en skarv) så skall trycket i kompressorn öppna wastegate vid inställt GLT.

    Lossar man däremot bara W slangen kommer den att ladda tills laddet blir riktigt högt och skall bara användas i felsökningssyfte om man vet vad man gör och misstänker att turbon inte kan ladda fullt, t.ex. pga. felaktigheter. Varför man inte skall köra upp laddet för högt är förutom att bl.a original IC'ns gavlar tenderar att poppa av är att tryckvakten går in och abrupt avbryter övertrycket med skadliga tryckstötar som följd samt att man slår pannan i ratten!

    Rätt sätt om T7 ventilen misstänks vara defekt är att montera en annan känt fungerande eller en fabriksny, så dyra är de inte.
    Att i realtid mäta laddtrycket som RZ gjort är också en bra metod men alla har inte den möjligheten tyvärr.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    ]

    Oj, mycket info att ta in, ska se om jag fattat det rätt.

    Wastegaten och magnetventilen kan testas genom att rycka "r"-slangen. Om den rycks ur och bilen uppför sig oförändrat är det sannolikt att del av felet sitter i WG/MV. Om bilen går ännu sämre är det sannolikt något annat. Också. Rätt?

    Om jag rycker C+W-slangarna och skarvar ihop dem testas WG och öppnas vid GLT. Jag gissar att oförändrad gång i bilen ger samma resultat som ovan; något är sannolikt fel med WG/MV, och om bilen går ännu sämre är det nog något annat som spökar (också). Rätt?

    Jag förmodar att dessa tester skall göras separat, annars får väl inte MV något tryck alls? Rätt?

    Tack alla för info och hjälp!

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Idag felsöktes bilen av en person som vet vad han pysslar med - inte jag, alltså.

    Det första som han hittade var att slangen som styr dumpventilen var av, och ersatte den.

    Vid testkörning efter detta gav bilen laddöverslag följt av spikning med rejäl avgaspuff som följd när 4:an matades i vid fullgaskörning. Två gånger... Har jag aldrig varit med om när jag pressat bilen till max.

    Kontroll av tändkassett och tändstift. Tändkassetten byttes 2015. Tändstiften kunde kanske behöva bytas, då det var 6000 mil sedan. Ur med stiften, bara för att konstatera att det var fel sorts stift. Ditsatta av den auktoriserade SAAB-verkstaden..

    I med rätt stift, ut och testa igen. BETYDLIGT bättre! Effektdipparna är mer eller mindre borta, 80-120 på 5:an tar nu typ 10s...

    Dock behöver bränslefilter och luftfilter bytas, får se om det kan få fram det lilla sista.

    Jag återkommer

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Bra att Mattias hade tid att hjälpa dig,med lite nya filter osv så kommer du säkert ha en välmående och välgående bil!

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Akta skinnet!

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Visby
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Bra att Mattias hade tid att hjälpa dig,med lite nya filter osv så kommer du säkert ha en välmående och välgående bil!

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    Tack så väldans för den kontakten!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •