Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: og900 T16 - Startar först men dör strax

  1. #1
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    og900 T16 - Startar först men dör strax

    Sent omsider tänkte jag idag låta sommaren börja genom att ta ut cabben ur garaget. Den har stått strömlös sedan i höstas då jag utan problem körde in den i garaget. Tyvärr gick det inte riktigt så bra att starta den som jag hoppats och behöver därför hjälp.

    Bilen i fråga:
    og900 -87 (dvs ingen katalysator/lambda)
    T16 175hk
    LH styrsystem
    Original - inget trim, pys, apc-skruv, etc, etc.

    Vid uppstarten idag drar den först igång som vanligt, men efter knappa 10 sekunder börjar den hacka och låta som om den går på 2 eller 3 cylindrar, samtidigt som den spyr ut avgaser som luktar oförbränd soppa (krävs en del gas för att hålla liv i den).

    Min första tanke var kondensvatten i bensinen, men då det där med att den går bra i knappt 10 sekunder vid start upprepar sig vid varje start och därför tänker jag att både soppa och tändning faktiskt "fungerar".

    Felsökning jag gjort:
    * Kopplat ur LMM, går lite annorlunda men i grova drag samma sak. (uppfattade det som om den var lite enklare att hålla igång, men är inte säker).
    * Kopplat ur temp-sensorn i insugsgrenröret, ingen skillnad.
    * Dragit kontakten ur tillsatsluft-ventilen (?), ingen skillnad.
    * Kopplat ur batteriet några minuter, ingen skillnad.
    * Alla stiften är dyblöta av soppa, inte oväntat med tanke på avgaserna.
    * Fördelare och rotor kollade, ser ut att vara i bra skick.
    * Kikat lite på vacuum-slangar, men ingen noggrannare genomgång.

    Min hypotes är att styrsystemet de första sekunderna efter start går i något "safe mode" som alltid skall fungera. När motorn snurrat några sekunder börjar det justera parametrar baserat på sensordata, och där går något åt skogen. Är bara osäker på hur mycket sådan logik det egentligen finns i de gamla systemen, jag kanske är helt ute och cyklar?

    Tacksam för alla tips!
    Senast redigerat av Trekmeister den 2016-08-17 klockan 14:54.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Bör sitta LH 2.2 på den där utan lambda/katalysator om det är en EU specad bil.

    Kolla noggrannt så alla vacuumslangar sitter på plats, det kan räcka med att en liten (4mm) slang gått av för att bilen ska gå skit. Om du upplever att den går lite bättre med urkopplad LMM kan det dock tyda på kass LMM.

    Vad har du för Boschnr på den LMM som sitter just nu? Misstänker det slutar på -005.

    Du kan för säkerhets skull ohm-mäta tempgivaren också, här är en tabell med värden
    http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=2548208

    Kan såklart även vara kontakt/kabelfel nånstans, kontrollera så det inte finns några uppenbara skador på kablage och kontaktstycken, hittar du inget så är det nästan enklare och testa byta komponenter innan man felsöker vidare men det är ju förutsatt att man kan låna/komma över delar billigt annars så bör man såklart kontrollera hela kabelhärvan och jordpunkter också.

    Skulle kunna va en bränsletrycksregulator som gått åt helvete också så du har för högt bränsletryck och på grund av det för fet bränsleblandning.

  3. #3
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502
    Du är så rätt på det joH! Jag var ute igår kväll och gick igenom lite kontaktstycken och jordpunkter - fortfarande övertygad om att felet skulle vara sensor-relaterat. Den gick helt enkelt för kasst för att bara vara något läckage. Tänkte att överskottet av soppa också talade emot det.

    Funderade även jag på det där med bränsletrycksregulatorn, men jag fick inte loss returslangen så jag kunde inte kolla om den blivit igensatt...

    Gjorde då ett nytt test att koppla bort LMM och insåg att det var stor skillnad. Det var bland det första jag gjorde för ett par dagar när jag upptäckte problemet, och därför hade jag antagligen inte så bra uppfattning om hur stor skillnad det faktiskt var. Utan LMM går den, dåligt, men den går. Mycket riktigt är det Bosch 0208212005, så jag ska göra ett lite halvhjärtat försök att få igång den, men antagligen blir det att leta efter en ny.

    Tack för tabellen för tempgivare, letade efter en sådan igår. Tror att jag mätte ~2.7kOhm så det stämmer bra.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Gött!

    Tur i oturen så satt -005 i princip på alla 900/9000 turbo med LH 2.2 så det finns en hel del hyllvärmare kvar på skrotarna.

    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/0280212005

    Att hitta en sån på självplockskrot idag är desto svårare. På sidan 2 var det någon som sålde för 99 samt 195kr såg jag.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    BTR kan vara värd att ägna lite extra omtanke.
    Händer att membranet går sönder så det går bensin via vakuumslangen och dränker motorn med bensin.
    Har även varit med om en igensatt returledning från BTR

    LMM är väl annars huvudspåret
    Med LMM urkopplad ska bilen ändå vara körbar och gå bäst när man ligger vid atmosfärstryck i insuget. Dvs tomgång, motorbroms och fullgas går den dåligt, motorgången blir sämre ju längre från atmosfärstryck man kommer.

    ECU kan ju också vara något att byta om det finns möjlighet.
    Kan ju hända att något knas där gör att spridarna står vidöppna
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502
    Det där med sprucket membran i BTR lät som något jag absolut skall kolla. Temporärt skarva på en genomskinlig slang borde vara enkelt och göra eventuell läcka uppenbar.

    Något tips för att kolla returen? Jag försökte dra av den från BTR:en men det var ingen framgång. Vågar inte lossa BTR:en heller eftersom på en annan motor jag gjorde det så gick slangen mellan rail:en och BTR:en sönder.

    Tycker visserligen att om det är BTR:en borde jag inte ha de där 7 sekunderna direkt efter start som den går bra. Det känns logiskt att styrsystemet ignorerar LMM de första sekunderna tills luftflödet gjort att temperaturen på sensortråden kommit i jämnvikt. Men men vet ju aldrig. Värt att kolla!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister Visa inlägg
    Det där med sprucket membran i BTR lät som något jag absolut skall kolla. Temporärt skarva på en genomskinlig slang borde vara enkelt och göra eventuell läcka uppenbar.
    Det räcker med att lossa vakuumslangen. Du kommer märka om det kommer bensin där


    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister Visa inlägg
    Något tips för att kolla returen? Jag försökte dra av den från BTR:en men det var ingen framgång. Vågar inte lossa BTR:en heller eftersom på en annan motor jag gjorde det så gick slangen mellan rail:en och BTR:en sönder.
    Lossa slangen från BTR och blås.
    Sitter slangen fast är den troligen stenhård så det kanske är läge att byta den ändå. (dvs det gör inget om du förstör den)
    Ett annat alternativ är att starta pumpen (bygla relä eller koppla 12 V direkt på pumpen) och lyssna på BTR. Är det flöde igenom susar det i BTR

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister Visa inlägg
    Tycker visserligen att om det är BTR:en borde jag inte ha de där 7 sekunderna direkt efter start som den går bra. Det känns logiskt att styrsystemet ignorerar LMM de första sekunderna tills luftflödet gjort att temperaturen på sensortråden kommit i jämnvikt. Men men vet ju aldrig. Värt att kolla!
    Håller med !

    Komletterar med en annan teori, riktigt långskott
    Om den tappar bränsletrycket snabbt med avstängd motor, t.ex. pga kass backventil eller läckande BTR, kombinerat med en sliten pump kan det ta några sekunder innan du får fullt bränsletryck efter start
    En mätning av bränsletrycket skulle ge svar på flera frågor.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502
    Problemet löst, det var luftmassamätaren. Bytt ut den mot en bättre begagnad och nu fungerar bilen fint igen. Tack för alla tips!

    Kunde konstatera att vid noll flöde mätte min lmm korrekt, men vid minsta lilla jag försiktigt blåste på den stack den iväg och gav väldigt höga värden. Stämmer bra med att bilen fick för mycket soppa.

    Hittade en del data på saabklubbens forum där en person gjort mätningar på utspänning i relation till flöde:
    VDC / gram/s
    1,55 / 0
    1,56 / 0,14
    1,80 / 0,15
    2,00 / 0,30
    2,30 / 1,03
    2,69 / 3,67
    2,82 / 5,16
    3,30 / 12,80
    3,56 / 19,05
    3,70 / 23,71
    3,88 / 29,83
    4,00 / 34,91
    4,12 / 39,79

    Credits skall gå till han som gjort arbetet, så referenser:
    https://saabklubben.se/forum/amne/90.../3/#post-42026
    https://saabklubben.se/forum/amne/90.../4/#post-42381

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] 1Startar bara om jag låser innifrån först? NG900
    Av Castwebb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-08-11, 17:05
  2. Trimma en bil som gått strax under 20k?
    Av cato i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 22:18
  3. Moddning för strax över 10000, vad välja?
    Av bjorlingjohan i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •