Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trasig slang, turboras?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    10

    Trasig slang, turboras?

    motorrum.jpg og 9-3

    Var ute och körde och bilen började ryka för fullt bakom mig och la samtidigt av. Denna slang var trasig och motorn var tom på olja och massvis med olja i motorrummet, är detta ett turboras eller vad tror ni?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 159
    Gör ett komptest

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    10
    Tänkte byta slangen och fylla på olja, och se om motorn är hel. Någon som vet vad slangen heter?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 744
    den tillhör vevhusventilationen, när det blir högt tryck i vevhuset så skall detta tryck enligt miljöskäl ventileras tillbaka till motorn för att inte bara släppas ut i det fria.
    Många av dessa b2x5 motorer har problem med oil sludge samt trasiga kolvar och det är därför ett kompressionsprov kan avgöra om din motor är trasig eller inte.
    Mest troligt är din motor bara skrot.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    den tillhör vevhusventilationen, när det blir högt tryck i vevhuset så skall detta tryck enligt miljöskäl ventileras tillbaka till motorn för att inte bara släppas ut i det fria.
    Många av dessa b2x5 motorer har problem med oil sludge samt trasiga kolvar och det är därför ett kompressionsprov kan avgöra om din motor är trasig eller inte.
    Mest troligt är din motor bara skrot.
    hur gör man ett kompressionsprov då?

  6. #6
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798
    Låter som en eller flera spruckna kolvar, vilket ger högt tryck i vevhuset. Genomför ett kompressionsprov för att kolla detta (en billig kompressionsprovare kan ex. köpas på Biltema).

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    10
    Måste jag hälla i olja i motorn och byta slangen innan jag gör ett kompressionsprov?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    kolla och justera oljenivån i allafall.
    behöver inte vara på maxnivån direkt, men nånstans mellan min o max duger för ett kompprov.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Om motor är tömd på olja så beror detta på något det vanligaste är att turbo tätningen till Axel mot insugsimpeller är slut då trycks motors oljeinnehåll ut den vägen och hamnar i motorn med ordentlig rökutveckling i avgassystem.

    Skickat från min SM-A510F via Tapatalk
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Råkade ut för liknande för knappa 2 mån sedan på min aero -01. Kolvras. Dock la motorn inte helt av utan började låta traktor och tappade all kraft.
    Får i veckan en nyrenoverad till verstaden som ska sättas i. Slutnota runt 25k.
    Nä det är inte värt det jag vet, men va gör man när man älskar sin Saab. Lite som när folk lägger ut liknande pengar på att operera sin katt. Min saab är min katt

    3 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Trasig slang VHV OG9-5 -04
    Av Hansk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-14, 17:09
  2. Trasig luftrenare = turboras? (Försäkring)
    Av Styrman_Jansson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •