Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kan inte få ut nyckeln efter motorbyte.....

  1. #1

    Kan inte få ut nyckeln efter motorbyte.....

    Hej jag har nu bytt motor i min 9-5 03 Aero efter ett kolvras.
    Men när jag fick tillbaka bilen av han som bytt den (ej verkstad, men utbildad mekaniker) Så får jag inte ut nyckeln ur tändningslåset utan att behöva peta på växelspaken och trycka ner den lite lätt med fingret.
    Han säger att han inte "fick till det", vad har han gjort för fel och kan felet leda till fler komplikationer i framtiden, än "bara" att man måste peta ner spaken lite?
    Aldrig hört talas om detta fel innan.
    Tacksam för svar.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Växellänkaget behöver justeras. Mekanikern borde kunna googla sig fram till hur man gör.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Växellänkaget behöver justeras. Mekanikern borde kunna googla sig fram till hur man gör.

    Mvh
    Tack för svaret, är det en svår sak att göra? Måste det rivas nått mm eller är det en mer finjustering som behövs göras?
    Och jag antar att detta är något som har med själva motorbytet att göra och inget "ny" sak då det inte fanns innan?
    Tycker inte det känns allt för kul att ha det så direkt, speciellt inte när problemet inte fanns innan.
    Senast redigerat av kallekula19 den 2016-08-06 klockan 11:20.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Jämfört med ett motorbyte så är det ju lätt, men att han säger att han inte fick till det kan ju antyda att han försökt följa instruktionerna... Motorbyte kräver absolut att rucka på växellådan, allra oftast att den helt o hållet plockas ur bilen samtidigt som det andra demonteras. Visst är det bytt koppling också?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Jämfört med ett motorbyte så är det ju lätt, men att han säger att han inte fick till det kan ju antyda att han försökt följa instruktionerna... Motorbyte kräver absolut att rucka på växellådan, allra oftast att den helt o hållet plockas ur bilen samtidigt som det andra demonteras. Visst är det bytt koppling också?
    Ok så att fixa detta måste han lossa på motor/växellåda igen eller?
    Kopplingen byttes inte, det såg bra ut samtidigt som detta motorbyte blev mer än vad min ekonomi egentligen tålde. Så jag "sparade" in på det, även om man kanske borde gjort det när den ändå var nere.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Det är ganska lätt att justera, motorn behöver inte lossas, se här: http://forum.saabturboclub.com/showt...a+l%C3%A4nkage

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det är ganska lätt att justera, motorn behöver inte lossas, se här: http://forum.saabturboclub.com/showt...a+l%C3%A4nkage
    Tack för länken nu kan jag inte skruva själv men kan vara bra att visa till den som ska skruva.
    Men visst bör man väl kunna förvänta sig att detta ska funka på bilen när man får tillbaka den, speciellt då felet inte fanns där innan?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, klart att man får tillbaka bilen i rätt skick, dvs korrekt justerat
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, klart att man får tillbaka bilen i rätt skick, dvs korrekt justerat
    Ja det tycker man ju verkligen, får åka och snacka med han igen.

Liknande ämnen

  1. og9-3 A4 driver inte efter motorbyte/bogsering
    Av Segfirre i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 12:46
  2. Bilen går inte efter motorbyte
    Av okvin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 01:13
  3. [LÖST] Startar inte efter motorbyte OG9-5
    Av 2hazard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •