Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Däcktryckssystem ur funktion

  1. #1

    Däcktryckssystem ur funktion

    Har fått larm i displayen som säger Däcktryckssystem ur funktion

    Visste inte ens om att jag hade något sådant, så undrar var man kan börja felsöka?

    Bilen är en
    9-5 Griffin -09 kombi
    2,0t
    Automat

    Ska tillägga att det inte är originalfälgar, utan Toka 17"
    Tror vinterdäcken är org.
    När jag bytte till sommardäck i våras gjorde jag inget speciellt, typ skifta däckventiler eller nått och ägaren innan sa inget om nått Däcktryckssystem.

    Mvh
    Andreas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Svarar, inte för att jag kan något om det här systemet, utan för att jag själv haft problem. Först sade däckverkstaden att det var svårt att få i luft och strax därefter fick jag larm om lågt tryck i vänster bak. Passade då på att fylla på i alla fyra däcken. Det gick bra fram, men all luft pös ut ur bägge bakdäcken. Så nu var bilen plötsligt okörbar. Fixade nya, vanliga, ventiler bak nästa dag och efter det körde jag omkring en hel vinter med larm om att systemet var ur funktion. Bad två olika verkstäder plocka bort detta felmeddelande, men det gick tydligen inte. Till nästa år fixade jag vanliga ventiler fram också, och då försvann varningen äntligen. Därefter har det hänt vid ett par tillfällen att jag blivit akut larmad om att stanna bilen omedelbart p g a lågt lufttryck i något av däcken. Första gången lät jag mig luras och sprang ut och kollade på fyra däck som såg helt normala ut, tills jag insåg att "bilen" inte kunde ha en aning om vad däcken hade för tryck, eftersom jag inte längre hade några däcktrycksövervakningsventiler! Upplever alltså inte systemet som optimalt. Frågan är om du har de speciella ventiler som krävs, i dina däck. I så fall kanske någon av dem är kass. I annat fall kanske du bara nåtts av något slags överslag i systemet och ett felaktigt meddelande. Din bil verkar i a f vara utrustad med däcktrycksövervakning!
    Senast redigerat av Amatör den 2016-08-06 klockan 00:52.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  3. #3
    Ingen mer som varit med om detta fenomen?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ser ventilerna på vinterdäcken ut att annorlunda? Själva givaren sitter om den finns på insidan och syns inte men ventilen kanske inte ser ut som en std. "gummipropp"
    Och har du systemet så finns ett styrdon bakom klädseln i skuffen på vänster sida
    Och den bör synas i Tech2 och en check med Tech2 kanske är bra att göra

    Hur länge har du haft bilen? Följde sommarhjulen med bilen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Ventilerna på vinterdäcken ser inte annorlunda ut. Har googlat lite och hittat bilder på ventiler som hör till däcktryckssytem, och min ser inte ut som dem, varken sommar eller vinterdäck.

    Köpte bilen i april, med vinterdäcken på. Sommardäcken följde med.

    Problemet kom när den var inlämnad på service, men verkstan (ej SAAB) har inte kopplat upp någon dator. Jag har en tanke om nån bil i närheten hade ventiler med givare, och den kanske helt enkelt fått fnatt.

    Jag ska prova med att rycka polen ett tag.

    Annars har jag inga idéer..

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ryck inte batteripolen innan du kollat av bilen med Tech2 är mitt tips. Lagrade felkoder med latenta problem är bra att dokumentera innan man nollar.
    Berättar du var du finns genom att redigera din signatur kan du ju lättare få hjälp eller kika efter Tech2 på denna kartan
    Antar att du vill ha systemet fungerande om du ändå har det?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Tyvärr verkar många system med givare efter ett par år börja strula, oftast kostsamt att montera nya givare iom de även krävs däckkrängning... En tanke är väl att alltid byta givare när man byter däck men även det känns dyrt. Systemen utan givare som går på rullomkretsen betvivlar jag fungerar i verkliga livet, tror de är för sega för en punka och för onogranna för att helt låta bli kolla lufttrycket. Trist då funktionen är jäkligt bra...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8
    Låter som ett fel på enheten (styrdonet) som avläser eller kabelbrott. Om du nu skiftar tillbaka till vinterhjulen och kör bilen så långt som krävs enligt instruktionsboken (för att kalibrera TPMS), vad händer då? Om felet kvarstår är det sannolikt inte fel på sensorerna.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ACC ur funktion OG9-5
    Av Herr Thomas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 23:11
  2. 9-5 AC ur funktion
    Av AndreasHo i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •