Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 9-5 2007 BP går ibland ojömt vid gaspådrag efter turbobyte.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    9-5 2007 BP går ibland ojömt vid gaspådrag efter turbobyte.

    Bytte turbo för drygt 1/2 år sedan på verkstad jag har en 07:a BP med maptune 1 så den var väldigt pigg innan turbon rasade men efter det så känner jag inte riktigt igen bilen den är ibland lite seg känns som den ibland tappar kraft när man gasar upp eller om jag ligger på 4:ans växel och trampar gasen i bott så tar det lång tid innan den axar och turbon går igång. Har märkt att om jag växlar ner från 5:an till fyran så går väl turbon igång men när man kommer upp i runt 3000 varv och mer så går den orent. Dom bytte och satte i en beg, magnetventil efter turbobytet då jag klagade på att bilen inte gick bra men det hjälpte ju inte jag har klagat flera gånger och dom har kollat utan att hitta några fel, för en vecka sedan tändes motorlampan och felsökning sa att det var fel blandning i katalysatorn men det visste dom inte vad det berodde på så felkoden bara släcktes och nu är allt som innan man märker inget egentligen om man kör lugnt utan det är mest vid gaspådrag. Innan turbobytet så var den helt sjukt snabb vid t:ex omkörningar men nu känns det mer osäkert även om det går bra att köra om men växlar man ner till fyran och trampar gasen i botten så går den ojämt och hackar när man kommer upp i varv runt 3000 och mer det har den aldrig gjort innan.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Välkommen till STCS
    Det finns väl risk att katalysatorn satt igen som ett möjligt följdfel.
    Vet du med säkerhet att verkstan inte gjorde något med ECU , t.ex att de uppdaterade mjukvaran till original. Kolla även över vacuumslangarnas skick, vanligt fel.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS
    Det finns väl risk att katalysatorn satt igen som ett möjligt följdfel.
    Vet du med säkerhet att verkstan inte gjorde något med ECU , t.ex att de uppdaterade mjukvaran till original. Kolla även över vacuumslangarnas skick, vanligt fel.
    Verkstan påstår att dom inte uppdaterat någon mjukvara. Var borta nu i helgen och testade att varva upp bilen ett par ggr på motorvägen och nu gick den perfekt varvade lite drygt 4000 varv och 140km på fyrans växel utan att den gick orent men det konstiga är ju att den rätt som det är krånglar och inte går rent. Ibland funkar den och ibland inte

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tvekar vid gaspådrag ibland OG9-5 Aero steg4
    Av 95_aero_nordic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 23:24
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •