Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Felsökning ABS-sensor OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25

    Felsökning ABS-sensor OG9-5

    Får då och då "full julgransbelysning" på instrumentbrädan med ABS och ESP fel... använde Tech2 för att läsa ut vad problemet var och fick vänster bak sensor. Bytte sensorn (hela hjullagret) och får nu fortfarande samma fel då och då. Frågor:
    Tips på vilka nästa steg jag skall ta i felsökningen?
    Går det att köpa bara kontakten man kopplar in i abs sensorn vid hjulet, lyckas inte hitta med google...
    Andra tips?

    /Bson

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ett tips är ju att berätta för oss vad det är för bil och årsmodell
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Annars är det ju så att en felkod talar om var man ska börja felsöka, inte vilken del man ska byta. En kod på en sensor tex kan ju lika gärna innebära kabelfel, kontaktfel, jordfel och gud vet allt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25
    Sorry, 9-5 Aero SC 2004 är det.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25
    Felkoden var "rear left abs sensor no signal" så min "felsökning" amatör som man är började med att byta ut sensorn...

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Defekta ABS-kransar är väl det vanligaste felet, där skulle jag börja felsöka / byta
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Defekta ABS-kransar är väl det vanligaste felet, där skulle jag börja felsöka / byta
    Tack, men kan detta vara felet även om jag bytt hela navet med sensorn vänster bak? Kransarna sitter fram utanför drivknuten och lösningen bak är en del där sensorn är integrerad i hjullagret / navet?
    Senast redigerat av bson den 2016-08-05 klockan 17:16. Anledning: mer info

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag rekommenderar att du kollar kablaget.
    Felet kan lika gärna vara i abs enheten.
    Om det är riktigt bråkigt brukar jag lyfta bilen/arna bak och koppla in oscilloskåp på båda sensorerna för att jämföra signalerna då man snurrar på hjulen.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Defekta ABS-kransar är väl det vanligaste felet, där skulle jag börja felsöka / byta
    Det finns en tydlig skillnad mellan elektriskt fel och kransarna, och det är att är det kransarna kan felet aldrig uppkomma med stillastående bil, medan ett elektriskt fel oftast kan inträffa vid enstaka starter. Har felet någonsin inträffat vid start utan att bilen rört sig så är det inte kransarna som orsakar felkoden.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Jag har nog aldrig sett en defekt ABS-krans. Det är rost, skit, smuts. Det finns dom som råkat ut för kabelbrott till givaren.....visst.

    Ta ner, ger rent med roterande stålborste eller liknande.

    Inget slipsjobb, vilket gör saken ännu bättre för folk som tror att man bara kan trolla bort saker med mjukvaruverktyg.

    /Lufto

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    nu har ju naven bak inbyggda "kransar" men trasiga öppna kransar är väldigt vanligt och det som händer är ju allt som oftast att de rostar av och spricker. Då blir ett gap för stort eller så alternativt ramlar de bort helt.
    Att rengöra dem har oftast ingen betydelse för givaren i sig mäter bara solid metall, är det rost och gegg på spelar oftast ingen roll för givaren är ingen kamera. Blir de för slitna eller fula kan såklart avståndet till givaren ha påverkan.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    Eftersom det är en -04 så vågar jag rätt bestämt påstå att det är glapp i kablaget.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Grundladd jonascdts avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    140
    om det hade vart en 05a... hade det vart kablaget då åxå?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Eftersom det är en -04 så vågar jag rätt bestämt påstå att det är glapp i kablaget.

    Mvh
    Hur felsöker man kablaget och i vilken ordning? Jag tänker att man börjar med kontakten till abssensorn?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Eftersom det är en -04 så vågar jag rätt bestämt påstå att det är glapp i kablaget.

    Mvh
    Var i kablaget brukar glappen uppstå? Kontakten till sensorn eller något annat ställe?

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Citat Ursprungligen postat av bson Visa inlägg
    Var i kablaget brukar glappen uppstå? Kontakten till sensorn eller något annat ställe?

    Kolla i kontaktstycket vid vänstra a-stolpen h42 har jag för mig det heter.
    Hinner inte med allt.....

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av fredde1 Visa inlägg
    Kolla i kontaktstycket vid vänstra a-stolpen h42 har jag för mig det heter.
    Det finns två kontaktstycken vid vänstra a-stolpen vad jag kan se, H43-1 (vitt) och H43-2 (blått). Vänster bak sitter enligt kopplingsschemat via H43-2 och krimparna J110 och J111 (vid vänster bakdörr).

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •