Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Frågor om reläer och styrenhet till Centrallås på Saab 9000.

  1. #1

    Frågor om reläer och styrenhet till Centrallås på Saab 9000.

    Hej!

    Då var det dags för en tråd igen. Mitt Centrallås har börjat strula på min saab 9000 från 98 och det har alla symptom som det borde ha när styrenheten inte fungerar. Jag har läst och sett massa guider på nätet om hur man kan fixa detta, men jag har inte hittat rätt relä att köpa, (CP-1 12 V eftersom att original inte finns längre), så tänkte jag köpa en helt ny styrenhet på skroten och hoppas på det bästa. Därför har jag två frågor nu:

    1: Om någon vet vart jag smidigt, gärna i butik, kan köpa CP-1 12 V eller likvärdiga reläer som jag kan löda fast på den gamla styrenheten?
    2: Om jag köper en helt ny styrenhet på skroten, kommer den nyckeln jag har nu fortfarande att fungera med larmet? Den trådlösa nyckeldosan då eller är det något annat som styr det?

    Tack för uppseende för min okunnighet!

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #2
    Jag har nu skruvat isär styrenheten och lött om de två reläna som sitter i enheten. Detta har förbättrat låsningen avsevärt. Det låser rappare och reagerar bättre - tyvärr så dör dock låsen ibland. Jag lyckas verkligen inte hitta några reläer att byta ut originalen med. Är det ingen som vet vilka jag skulle kunna sätta där istället?

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Har ingen beggade bra till salu?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    det sitter 2st spdt reläer så om man vill kan man ta 2st valfria och löda kablar till kortet men det en del jobb.
    När jag lödde om min styrenhet så gick jag över alla lödpunkter och det har fungerat fint sedan dess.

  5. #5
    Kan detta relä kan fungera som ersättning till CP-1?

    http://www.electrokit.com/rela-v2308...strm_dc.10-123


    /Peter

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Inte insatt i detta öht, men en snabb konsultation med min livlina; Google gav detta:

    http://uk.farnell.com/panasonic-elec...20a/dp/2103582

    Är det samma som du är på jakt efter? 2 pund per st + frakt är ju inget att orda om heller...

    Edit: Såg att man får 403 - Your Request Was Denied när man klickar på länken. Refresha sidan igen så funkar den.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Procedomani den 2016-08-06 klockan 15:17.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Jag har nu skruvat isär styrenheten och lött om de två reläna som sitter i enheten. Detta har förbättrat låsningen avsevärt. Det låser rappare och reagerar bättre - tyvärr så dör dock låsen ibland. Jag lyckas verkligen inte hitta några reläer att byta ut originalen med. Är det ingen som vet vilka jag skulle kunna sätta där istället?
    Vad menar du med att låsen dör ibland?

    Om du menar att den löser ut säkringen så är problemet säkert att någon dörrs låsmotor går trögt, det är ungefär lika vanligt som att det är fel i centrallåsburken. Jag har bytt en centrallåsburk och 2 st låsmotorer totalt på våra bilar, det är inte ovanligare än att det går lätt hitta hela burkar (ev med omlödning men med hela reläer) och låsmotorer på skroten. Centrallåsburken som gått sönder var troligen en effekt av en dörrmotor som gick påtagligt trögt (som också byttes), felet fanns när jag köpte bilen. Sedan -93 är det samma låsmotor i alla dörrarna, mycket lätta att byta, är det någon låsmotor som är betydligt långsammare än de andra är det en kandidat att byta eftersom en sådan motor drar betydligt mer ström än en normal. Det finns en hel del mekanik inne i låsmotorn som kan kärva ihop, dessbättre är det inte så vanligt att man behöver ligga sömnlös över det.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    det sitter 2st spdt reläer så om man vill kan man ta 2st valfria och löda kablar till kortet men det en del jobb.
    När jag lödde om min styrenhet så gick jag över alla lödpunkter och det har fungerat fint sedan dess.
    Citat Ursprungligen postat av 96V4&9-3SS Visa inlägg
    Kan detta relä kan fungera som ersättning till CP-1?

    http://www.electrokit.com/rela-v2308...strm_dc.10-123


    /Peter
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Vad menar du med att låsen dör ibland?

    Om du menar att den löser ut säkringen så är problemet säkert att någon dörrs låsmotor går trögt, det är ungefär lika vanligt som att det är fel i centrallåsburken. Jag har bytt en centrallåsburk och 2 st låsmotorer totalt på våra bilar, det är inte ovanligare än att det går lätt hitta hela burkar (ev med omlödning men med hela reläer) och låsmotorer på skroten. Centrallåsburken som gått sönder var troligen en effekt av en dörrmotor som gick påtagligt trögt (som också byttes), felet fanns när jag köpte bilen. Sedan -93 är det samma låsmotor i alla dörrarna, mycket lätta att byta, är det någon låsmotor som är betydligt långsammare än de andra är det en kandidat att byta eftersom en sådan motor drar betydligt mer ström än en normal. Det finns en hel del mekanik inne i låsmotorn som kan kärva ihop, dessbättre är det inte så vanligt att man behöver ligga sömnlös över det.
    Det har inte kärvat sen jag lödde om lödpunkterna mellan kretskort och reläer i styrenheten nu. Bilen låser bra och det är mer av ett "TJOFF" när jag klickar på knappen istället för det utdragna "tjorv" det var innan. Men för andra personer, eller personer med reläer i sämre skick än vad mina var så är hemsidan som Peter skickade bra för att beställa hem. Jag tror jag slänger iväg en beställning själv bara för att ha hemma. Litar inte helt på att detta håller allt för länge.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Inte insatt i detta öht, men en snabb konsultation med min livlina; Google gav detta:

    http://uk.farnell.com/panasonic-elec...20a/dp/2103582

    Är det samma som du är på jakt efter? 2 pund per st + frakt är ju inget att orda om heller...

    Edit: Såg att man får 403 - Your Request Was Denied när man klickar på länken. Refresha sidan igen så funkar den.
    Hej igen!

    Jag tänkte nu få tummen ur och äntligen beställa dessa relä, eftersom att låset har börjat krångla igen.

    Jag har problem med att få hem ett par dock, eftersom att sidan du skickade inte skickar till Sverige. Det verkar vara ett generellt problem, att sidorna som säljer denna typen av produkter inte skickar till Sverige. Är det någon som vet en hemsida som jag kan köpa ifrån som faktiskt skickar hit, och gärna för en rimlig summa pengar?

    Med vänlig hälsning,
    Pontus.

    Edit: Mouser verkar ha det jag letar efter. Någon som har använt denna hemsidan innan?
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-02-05 klockan 18:06.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Farnell och Mouser är inriktade på företag.

    Prova ebay istället: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=CP1-12V

    Digikey.se har den också, det går bra att köpa därifrån som privatperson, men de använder bara DHL så frakten blir dyr.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-02-05 klockan 19:06.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Den där uk.farnell-sidan verkar inte alls funka längre men här är en fin guidetråd i ämnet: http://www.fairwayacademy.org/saab-9...ocking-repair/

    "I used two Panasonic JSM1-12V-5 (DigiKey part number 255-1240-ND)"

    (Bra att en sån här tråd lever)

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Hej Cedete och Långmilare!

    Jo, jag har sätt att det finns lite olika reläer man kan använda. Jag har letat efter original enbart för att jag ville att det skulle vara smidigt att sätta i och ingenting går fel. Jag har nu slängt iväg en beställning för 2 reläer på ebay. Jag snålade med frakten och lyckades beställa dem hem till mina föräldrar i Göteborg istället för upp till Sundsvall så jag får se när jag får dem.

    När jag har reläerna här hemma tänkte jag slänga ihop en liten guide på hur man byter ut dem. Det är inte svårt alls egentligen men kan vara bra att ha här på forumet!

    Tack för alla svar i tråden. Jag uppdaterar här när jag har fått hem dem!

    Med vänlig hälsning,
    Pontus.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    En länk till reläern har du det ?
    Man kan nog bunkra några så att man har det I bra att lådan.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    En länk till reläern har du det ?
    Man kan nog bunkra några så att man har det I bra att lådan.
    Lite knepigt att se när någon svarar i forumet om man inte kommer och kollar tillbaka i tråden!

    Det var dessa reläer jag köpte:

    https://m.ebay.co.uk/sch/i.html?isRe...2V&_mwBanner=1

    Extremt bra paketerat och det tog bara lite mer än en vecka att få dem hela vägen Storbritannien. Tyvärr så är/var själva kretskortet sönder, korrosion och skadade kopparbanor, och jag är nu på jakt efter en hel box. Jag har ju nu dock 2 reläer över i reserv om det skulle hända något i framtiden.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-03-05 klockan 10:59.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

Liknande ämnen

  1. Styrenhet till Centrallås problem
    Av CarlT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 13:21
  2. Styrenhet centrallås
    Av axeljohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 12:04
  3. styrenhet centrallås og900.... brådskande
    Av cpqpred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 02:01
  4. Hur byta styrenhet t. centrallås, 9k 96
    Av kryckmeister i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •