Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tappar laddtryck ibland Saab 9-3 SC -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Tappar laddtryck ibland Saab 9-3 SC -05

    Hej!
    Jag har då införskaffat mig en saab (firstimer) som temporärt skulle gå som brukis tills jag hittade en vettig bil, insåg redan efter några mil bakom ratten att det var precis vad jag redan gjort.

    Då bilen blir kvar finns det en del saker jag vill åtgärda varpå ett problem ledde mig till detta fina forum.

    Info om bilen

    Bil: Saab 9-3 SC Vector
    år: 2005 (anger man reg i tex butik får dem fram 2006)
    Motor: 2.0T
    Vxlåda: 5vxl manuell
    17 000mil på mätarn, fullservad enl bok.

    Symptom
    Inträffar ibland. Mätaren märkt turbo (luftmängdsmätare?) går bara upp på halva, varpå bilen blir som en död gris att sparka i häcken, inga lampor eller varningar på instrumenbrädan. Detta har inträffat vid 4-5 tillfällen och nån gång har jag fått starta om bilen för att det ska ge sig. Inträffar under olika körförhållanden, ibland direkt från start men oftast vid 4000rpm under full gas. Kan gå bra med veckor mellan symptomen.

    läst/sökt mig till att kontrollera nedanstående än så länge.
    läsa felkoder, inga felkoder med tech2.

    Laddtrycket. Jag fick uppmätt via obd2 uttaget under körning kring 0,4-0,5 bar när det krånglar och stabilt på 0,9 när den känns bra.

    Tändstiften, endast kollat serviceboken (ca 2k mil sen byte) samt tittat på dem (NGK PFR6D-10G), såg bra ut på skicket. Färgen såg bra ut men mer åt det vita hållet. kan det vara bensinfilter eller pump utan att man får nån varning i systemet?

    Tryckslangar/rör/anslutningar.Reagerar ej på tomgång med startgas och ser inga sprickor.

    Magnetventilen, ska leta efter den här näst. Hur kontrollerar man funktion på denna?

    Wastegaten, går med stadig hand att flytta ca 1cm och kärvar inget.

    Tankar och idèr är välkommna

    MVH
    Bizze
    Senast redigerat av Saab93sc05 den 2016-08-05 klockan 02:32. Anledning: Rubrik

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Välkommen till STCS Bizze

    Skönt att du hittat "hem" och hoppas du får ordning på bilen snabbt med forumets hjälp
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tackar för det!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Kopplade in min bt obd2 (elm327) mest på skoj då dem inte hittade något med tech2 men fick fram en gammal/sparad felkod, p2138. Startade med pedallägesgivaren och kunde konstatera att en kabel endast hängde i en tråd.

    Mvh

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 838
    Medlem#
    4458
    Perfekt! Det känns extra bra när man löst ett problem själv. Och extra bra att du återkopplar och talar om hur det gick och vad som var problemet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ja, visst är det gött! Finns ju alltid något att laga/underhålla eller rent av förbättra haha

    Tackar, jo men all information som gjorde fixen möjlig kommer från olika faq/trådar i forumet, då får man bjuda igen lite såklart.

Liknande ämnen

  1. Genomgång för kupévärmaruttag på ng9-5?
    Av Psycho Dave i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-24, 11:44
  2. Frågor inför felsökning av luftläckage!!
    Av Direkta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 23:51
  3. genomgång i dörrar
    Av alex_svenne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 22:19
  4. Genomgång för slang
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •