Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Kört med handbromsen i, NG9-3

  1. #1

    Kört med handbromsen i, NG9-3

    Min bättre hälft glömde lägga ur handbromsen och körde 20 minuter, varav 10 minuter på motorväg. Resultatet nu är att

    1. Bilen vibrerar lite (känns inte i ratten)
    2. Handbromsen går att dra ända upp, i princip utan motstånd
    3. Handbromslampan lyser inte, oavsett läge på spaken
    4. Vid lägre hastigheter kan man höra ett svagt skrapande ljud
    5. Jag tog av ena bakhjulet och la ur handbromsen, det går då att rotera axeln bra ett kvarts varv, därefter blir det trögt ett tag och sedan går det bra att rotera igen.
    6. Handbromsen verkar "ta" lite grann. Den klarar att hålla bilen stilla vid väldigt svag lutning.

    Vad säger expertisen? Har de bakre skivorna blivit skeva av värmen? Vad mer bör jag byta och vad kan jag göra för att hitta andra/fler fel? Beläggen ser inte slitna ut. Leder ett byte av skivor inte bara till att missljud/vibrationer försvinner utan även till att handbromsen börjar ta ordentligt igen?

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Eftersom handbromsen sitter i oket så hade jag sagt enkelt att beläggen inte mår bra.. hur ser skivan ut?
    Är den lite typ lila i färgen?

    Kan vara så att du haft lite kärvande bromsar, och så har handbromsen endast tryckt på det inre belägget, kolla hur det ser ut

    Jag personligen hade bytt både skivor och belägg.

    Vibrationerna kommer dem när du bromsar mjukt eller är dem hela tiden?

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Precis som amoreex så hade jag bytt skivorna och beläggen bak. Dessutom så hade jag sett till att "avlufta" bromsarna för att få fram "ny" bromsvätska i ledningar och ok.

    När det gäller handbromslampan så låter det märkligt att den skulle slutat fungera på grund av detta. Lyser den vid lamptestet när du startar bilen? Har den fungerat innan?

    Och bara så att din bättre hälft inte ska känna sig allt för ledsen så kan du säga till hen att det inte blir speciellt dyrt att fixa. (Nya skivor och belägg är dessutom bra för säkerheten mm mm.)
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...r/oe86301.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...r/oe86300.html
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Tips är att passa på när du ändå håller på och byt lite bromsvätska
    Skadar aldrig om det inte är gjort på länge.

    Tänk bara på att om du vill ha det gjort snabbt med bytet, beställ inte på Speedparts dem har stängt denna veckan och nästa, öppnar på måndag v33.

    Se till att när du är där och jobbar, så kontrollera att handbromsen hävarm på oket rör sig som den ska och går tillbaka, att kolven går ut och glider tillbaka liiiite grann när man släpper pedalen.

    Och bak är det skruvok, så se till att ha en sådan sats nära till hands

  5. #5
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    264
    Medlem#
    5341
    Citat Ursprungligen postat av suoixon Visa inlägg
    3. Handbromslampan lyser inte, oavsett läge på spaken
    Detta felet fanns med all säkerhet innan allt det andra hände, är ganska säker på att börjar man köra med handbromsen dragen så plingar det till och kommer ett meddelade i SID: "parkeringsbroms aktiv" eller nåt liknande.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    Eftersom handbromsen sitter i oket så hade jag sagt enkelt att beläggen inte mår bra.. hur ser skivan ut?
    Är den lite typ lila i färgen?

    Kan vara så att du haft lite kärvande bromsar, och så har handbromsen endast tryckt på det inre belägget, kolla hur det ser ut

    Jag personligen hade bytt både skivor och belägg.

    Vibrationerna kommer dem när du bromsar mjukt eller är dem hela tiden?
    Ska kolla skivan, men som jag kommer ihåg såg jag inget speciellt på den, varken färg eller annat. Vibrationerna finns där hela tiden, inte kraftigt, men märkbart.

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Precis som amoreex så hade jag bytt skivorna och beläggen bak. Dessutom så hade jag sett till att "avlufta" bromsarna för att få fram "ny" bromsvätska i ledningar och ok.

    När det gäller handbromslampan så låter det märkligt att den skulle slutat fungera på grund av detta. Lyser den vid lamptestet när du startar bilen? Har den fungerat innan?

    Och bara så att din bättre hälft inte ska känna sig allt för ledsen så kan du säga till hen att det inte blir speciellt dyrt att fixa. (Nya skivor och belägg är dessutom bra för säkerheten mm mm.)
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...r/oe86301.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...r/oe86300.html
    Lampan lyser vid testet i början och slocknar sedan. Den tänds sedan inte oavsett vad man gör med spaken... Kan det vara switchen som lagt av?

    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    Tips är att passa på när du ändå håller på och byt lite bromsvätska
    Skadar aldrig om det inte är gjort på länge.

    Tänk bara på att om du vill ha det gjort snabbt med bytet, beställ inte på Speedparts dem har stängt denna veckan och nästa, öppnar på måndag v33.

    Se till att när du är där och jobbar, så kontrollera att handbromsen hävarm på oket rör sig som den ska och går tillbaka, att kolven går ut och glider tillbaka liiiite grann när man släpper pedalen.

    Och bak är det skruvok, så se till att ha en sådan sats nära till hands
    Hävarmen rör sig när man lägger i handbromsen, och går tillbaka när man lägger ur bromsen. Jag läste några tidigare trådar och noterade verktyget för att pressa tillbaka kolven. Är det verkligen nödvändigt, eller kan man vrida lite med en polygrip samtidigt som man pressar isär det?

    Citat Ursprungligen postat av Browan Visa inlägg
    Detta felet fanns med all säkerhet innan allt det andra hände, är ganska säker på att börjar man köra med handbromsen dragen så plingar det till och kommer ett meddelade i SID: "parkeringsbroms aktiv" eller nåt liknande.
    Det kan mycket väl vara så att switchen till handbromsen lagt av först, och det var anledningen till att bilen sedan kördes iväg med handbromsen i. Jag får nog börja med att kolla den. Visst behöver man ta bort det stora plaststycket som håller ihop mittkonsollen? Eller finns det en genväg som typ att bara ta bort sidostycket vid passagerarsidan? Någon som har en sprängskiss som visar var brytaren sitter?

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av suoixon Visa inlägg
    Jag läste några tidigare trådar och noterade verktyget för att pressa tillbaka kolven. Är det verkligen nödvändigt, eller kan man vrida lite med en polygrip samtidigt som man pressar isär det?
    Jag har gjort både och men kan konstatera att bromskolvsverktyget gör sitt jobb enklare och smidigare än skruvtving och polygrip.

    Tror det är denna sats jag har. Kan kolla i garaget om det behövs.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ar-2000019405/
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Biltema-sats eller inte, bromskolvsverktyg underlättar väldeliga och minskar risken för skadade damasker runt kolven. Värt varenda krona.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  9. #9
    Jag är ju en smula småsnål och tycker 500:- för ett verktyg jag kommer använda kanske en gång vore lite tråkigt, men det är väl kanske så att det bara är dumsnålt i slutändan.

  10. #10
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Det behöver inte kosta 500kr, det är ju en komplett sats. Jag bytte bromsar runt om på en nyare Ford (bak är skruvkolvar) nyligen och ägaren köpte ett verktyg på lokala butiken (tillhör BDS-kedjan) av utmärkt kvalitet som iaf passade några olika modeller, kostade runt 200kr.

    Edit: Jag har kvar verktyget till gamla SAAB 900 och det kostade inte många tior då. En bit plattjärn med två piggar på. Inte lika stabilt, men ändå bra mycket stabilare än att försöka skruva på frihand, slinta och göra en reva i dammskyddet. Kanske finns samma superbudget fortfarande?

    Edit 2: Bosse kanske har något sparsamt tips?
    Senast redigerat av MultiMan den 2016-08-03 klockan 14:42.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Det behöver inte kosta 500kr, det är ju en komplett sats. Jag bytte bromsar runt om på en nyare Ford (bak är skruvkolvar) nyligen och ägaren köpte ett verktyg på lokala butiken (tillhör BDS-kedjan) av utmärkt kvalitet som iaf passade några olika modeller, kostade runt 200kr.

    Edit: Jag har kvar verktyget till gamla SAAB 900 och det kostade inte många tior då. En bit plattjärn med två piggar på. Inte lika stabilt, men ändå bra mycket stabilare än att försöka skruva på frihand, slinta och göra en reva i dammskyddet. Kanske finns samma superbudget fortfarande?

    Edit 2: Bosse kanske har något sparsamt tips?
    Hittade den här:
    http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...erktyg-033189/
    den borde väl funka?

  12. #12
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av suoixon Visa inlägg
    Hittade den här:
    http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...erktyg-033189/
    den borde väl funka?
    Påminner om den från biltema, den borde fungera hoppas jag då jag har den själv men ej använt mig av den!
    Senast redigerat av skruvis den 2016-08-04 klockan 22:57.
    9-3 SS 1,8t -04

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Julas passar inte. Använde den idag. I manualen som ligger inuti kitet står att det passar till saab 900 (eller om det var 9000). Inte 9-3 eller 9-5.

    Jag fick fila ner kanterna på en adaptrarna, så att pinnarna inte går lika långt ut. Nu går det bra.

    edit: Får jag göra lite reklam för min nystartade tråd som är relaterad och kanske kan hjälpa även den här trådskaparen: http://forum.saabturboclub.com/showt...45#post1409245
    Senast redigerat av masthugg den 2016-08-04 klockan 23:53.

  14. #14
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Julas passar inte. Använde den idag. I manualen som ligger inuti kitet står att det passar till saab 900 (eller om det var 9000). Inte 9-3 eller 9-5.

    Jag fick fila ner kanterna på en adaptrarna, så att pinnarna inte går lika långt ut. Nu går det bra.

    edit: Får jag göra lite reklam för min nystartade tråd som är relaterad och kanske kan hjälpa även den här trådskaparen: http://forum.saabturboclub.com/showt...45#post1409245
    Vilken av adaptrarna var det? vilket nr?
    9-3 SS 1,8t -04

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Vilken av adaptrarna var det? vilket nr?
    Tja...en av dem. Ingen passade som sagt så jag tog en som nästan passade och filade av hälften av båda piggarna.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Kollade min biltemasats idag och den adaptern som ser använd ut har cc 21mm. Piggarna ca 4-5mm i diameter. Kan det stämma tro?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Tja...en av dem. Ingen passade som sagt så jag tog en som nästan passade och filade av hälften av båda piggarna.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Ok, uppfattade det som om "piggarnas" längd var det som var problemet inte diametern på adaptern.


    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Kollade min biltemasats idag och den adaptern som ser använd ut har cc 21mm. Piggarna ca 4-5mm i diameter. Kan det stämma tro?
    Ok. cc? Diametern på adaptern vad är den?
    9-3 SS 1,8t -04

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Ok, uppfattade det som om "piggarnas" längd var det som var problemet inte diametern på adaptern.


    Ok. cc? Diametern på adaptern vad är den?
    Diamtern var nog inte problem, utan avståndet dem emellan. Genom att fila bort hälften (på utsidan) passade de i kolvens hål.

  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    CC = Centrum till Centrum. Det vill säga avståndet på ena tappens mittpunkt till andra tappens mittpunkt. Gissar på en diameter på hela adaptern på runt 35mm. (ca 4-5mm gods utanför piggarna) Kan kolla nästa gång jag är i garaget.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Diamtern var nog inte problem, utan avståndet dem emellan. Genom att fila bort hälften (på utsidan) passade de i kolvens hål.
    Ok, Tack.

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    CC = Centrum till Centrum. Det vill säga avståndet på ena tappens mittpunkt till andra tappens mittpunkt. Gissar på en diameter på hela adaptern på runt 35mm. (ca 4-5mm gods utanför piggarna) Kan kolla nästa gång jag är i garaget.
    Ok, Tack gärna det.

    Edit: Kollade det nu i Julas sats, adapter 4 (för opel enligt bruksanvisningen) har en diameter på ~32mm samt cc mellan tapparna (diameter ~5mm) på ~22mm samt adapter A (för Renault R21/Modus/Laguna bakre ok) har en diameter på 30mm samt cc på tapparna (diameter ~4mm) är ~21mm.

    I värsta fall man fila lite på tapparna på adapter 4 vilket redan framkommit i tråden.

    Edit2: Men på ng9-3 behöver man väl inte skruva tillbaka kolven utan den ska bara pressas tillbaka, eller?
    Senast redigerat av skruvis den 2016-08-07 klockan 11:07.
    9-3 SS 1,8t -04

Liknande ämnen

  1. Handbromsen har låst sig
    Av Forbes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 16:20
  2. vad skilljer motorerna åt? 2.3t kort & 2.3i kort?.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 23:08
  3. Kört två mil med handbromsen i - nu tar den inte längre
    Av Mussla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 09:49
  4. Handbromsen 9-5??
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •