Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Bluetooth orginal NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7

    Bluetooth orginal NG9-3

    Hej ny här och äger min första Saab 93 Aero -03 ja Saab överhuvudtaget!

    Men jag har en fråga angående min Bluetooth på min stereo, jag har en Infotainment Plus i min bil och där ska var Bluetooth och jag har hittat den men den går ej att markera så jag kommer in och koppla ihop min tele med stereo? är det något som ska göras från fabrik eller det finns något eftermarknads kit man kan installera har letat på nätet men hittar inget om det så jag ställer frågan här!

    Sen när jag ändå är igång så Nyckeln är inte i bästa skick så kan man beställa ett nytt skal och flytta över från den gamla?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Chris.m
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Den enda original bluetooth som finns på ng9-3 MY03-06 är för att koppla handsfree till en bilmonterad telefon. Inte tvärtom som många automatiskt tror, att koppla en bilmonterad HF till sin medhavda mobiltelefon. Alla ng9-3 har rattknappar för telefon, oavsett utrustning, vilket också många tror att det betyder att bilen har blåtands-HF.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jag har en bluetooth-dongel kopplad till aux-uttaget i armstödet på mina ng9-3'or.
    Kolla först om du har aux-uttaget i armstödet. Om inte så bör du nog först skaffa ett sådant. Det måste programeras mha en Tech2'a.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7
    Okej då blir det nästa fråga!
    Jag har AUX i armstödet men den fungerar inte värken med kabel eller min Bluetooth adapter! men om man måste fixa så det blir programmerat vart gör man det och det ända ljudet jag får när jag har kopplat in det nu är typ satellit störningar!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Tryck 2 ggr på CD

    eller:

    MAIN -> CD -> Byt media -> AUX-ingång

    så fungerar det på min 2005, kolla din Infotainment-manual om det är annorlunda på din bil
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7
    Har jag gjort men får inte ut ljudet bara typ störningar när jag skruvar upp

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Hmm, kanske glapp i kontaktdon eller kabel?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7
    Ja det värkar var något fel som är trasigt!! får väl rycka ut och riva lite och se om man hittar något fel och även laddar uttaget fungerar inte i heller i mittkonsolen??
    Kan det var någon säkring eller??

  10. #10
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Eller kan det vara så att uttaget är monterat men att förra ägaren inte kom till en verkstad med Tech2?


    Hur yttrar sig uttaget om man ej har programerat in det? Kan det låta som "satellit-störningar"? Eller är det bara tyst i det?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7
    Okej vad är det för verkstad som kan fixa det med Tech2 för Saab verkstad är ju inte det lättaste att hitta nu för tiden ?

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Om man kan välja så det står AUX så är det programmerat korrekt med TECH2.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Chris.m Visa inlägg
    Har jag gjort men får inte ut ljudet bara typ störningar när jag skruvar upp
    Jag har hört om MY03:or med dålig volym på AUX, men har nog ändå alltid funkat, du får nog kolla så uttaget verkligen är inkopplat i stereon.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Chris.m Visa inlägg
    Ja det värkar var något fel som är trasigt!! får väl rycka ut och riva lite och se om man hittar något fel och även laddar uttaget fungerar inte i heller i mittkonsolen??
    Kan det var någon säkring eller??
    Om både AUX-uttaget och Cigg-uttaget verkar urkopplade skulle jag demontera lite och kolla så att kablarna finns och är inkopplade.

    Nej ingen säkring till AUX. Tror(<100% säker alltså) inte Cigg har egen säkring heller, utan har säkring samma som uttaget i panelen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7
    Okej tack för svaren då blir det fram med stora koften

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7
    Nu om man inte skulle kunna fixa så det funkar! Så undrar jag om man kan slita ut det där är och koppla in eftermarknads stereo utan att man får strul med att inte bilen startar mm för man inte har orginall stereo?

  16. #16
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jag tror nog att det är enklare att få det att fungera än att byta ut stereon.
    Har inte gjort detta själv eller läst på men har för mig att alltför mycket är integrerat och beroende av orginalstereon. Men det finns dom som har gjort det.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Marieholm, Skåne
    Inlägg
    98
    I vår eminenta FAQ finns en tråd om stereon i 9-3 -03-06.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Den enda original bluetooth som finns på ng9-3 MY03-06 är för att koppla handsfree till en bilmonterad telefon. Inte tvärtom som många automatiskt tror, att koppla en bilmonterad HF till sin medhavda mobiltelefon. Alla ng9-3 har rattknappar för telefon, oavsett utrustning, vilket också många tror att det betyder att bilen har blåtands-HF.
    Hej, är det helt omöjligt att på något sätt konvertera denna original bluetooth att istället så som du skriver koppla den egna telefonen mot bilens system, så som det fungerar i nya bilar? Kanske en dongel eller något som kopplar om signalen (chansar vilt nu) ?

    Om ovan skulle visa sig svårt:
    Jag köpte igår en Saab 9-3 vector -04, alltså vad jag förstår året innan AUX kom som standard i dessa. Det verkar dock sitta en liten plastbit bredvid ciggarettuttaget i mittkonsolen, jag skulle tippa på att det bakom där skulle kunna vara fördraget för att installera AUX. Kan det stämma och vad behöver jag då göra för att få det att fungera? Väldigt tacksam för svar!

    Mvh
    Emil

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag tror inte det går att konvertera den inbyggda blåtanden på något sätt. Om bilen har HF-föreberedelse, och det är många 9-3:or som har det, så är det bara att plugga in en extern HF-sats där. T.ex en Parrot, eller SonyEricsson HCB400 som jag hade. Då får man ljud och mikrofon där man ska ha det, d.v.s i takkonsolen och i ljudsystemet precis som på en inbyggd HF.

    Om du menar cigguttaget vid askkoppen, så är det inte där AUX-uttaget ska sitta. I ng9-3 MY03-06 så sitter AUX-uttaget i facket mellan stolarna, under mittarmstödet. Alltså bakom handromskryckan.

    Men AUX-kabel kostar inte mycket. Har för mig det var några hundra kronor och sedan lite hjälp från en forummedlem med Tech2 för inkodning. Fyll gärna i din ort i profilen så blir det lättare att få hjälp av andra i närheten.
    Senast redigerat av Vfr den 2016-10-23 klockan 11:39.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag tror inte det går att konvertera den inbyggda blåtanden på något sätt. Om bilen har HF-föreberedelse, och det är många 9-3:or som har det, så är det bara att plugga in en extern HF-sats där. T.ex en Parrot, eller SonyEricsson HCB400 som jag hade. Då får man ljud och mikrofon där man ska ha det, d.v.s i takkonsolen och i ljudsystemet precis som på en inbyggd HF.

    Om du menar cigguttaget vid askkoppen, så är det inte där AUX-uttaget ska sitta. I ng9-3 MY03-06 så sitter AUX-uttaget i facket mellan stolarna, under mittarmstödet. Alltså bakom handromskryckan.

    Men AUX-kabel kostar inte mycket. Har för mig det var några hundra kronor och sedan lite hjälp från en forummedlem med Tech2 för inkodning. Fyll gärna i din ort i profilen så blir det lättare att få hjälp av andra i närheten.
    Okej, hur tar jag reda på om den är HF-förberedd? Viktigast för mig är att lyssna på musik, det ska alltså gå med detta alternativ? Pluggas detta sedan in på baksidan av infotainment-systemet så att jag behöver skruva ut det?

    Med mittkonsolen menade jag mellan stolarna under armstödet, sitter som en liten plastbit precis bredvid cigg-uttaget. Frågan är då om det är framdraget dit eller om jag behöver ut med infotainment-systemet, i med en kabel och sedan dra den själv bak dit. Känns lite meckigt.

    Jag bor i Stockholm, uppdaterar direkt

    Mvh
    Emil

Liknande ämnen

  1. Bluetooth och aux NG9-3 -08
    Av lyxbil i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 17:32
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 11:55
  3. Parrot Bluetooth anslutning till orginal stereo.
    Av anyqvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 12:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •