Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Fjärrproblem 9-5 2,3t biopower 2006

  1. #1

    Fjärrproblem 9-5 2,3t biopower 2006

    Jag har köpt en Saab nu och förra ägaren sa att batteriet till fjärren är slut och måste bytas.
    Köpte ett par cr1632 från biltema, men inget hände. Testade och trycka in knappar lås/låsupp flera ggr utan resultat.

    Rengjorde låscylindern med bromsrengöring och smörjde in med låsolja och fortfarande ingenting.

    C-lås funkar via dörren och knappen inne i bilen, utan bara fjärren som strular.

    Min fråga, hur synkar man nyckeln?

    Vad mer kan man göra?

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Alexxelax Visa inlägg
    - Min fråga, hur synkar man nyckeln?
    Opplåsingsknappen trykkes minst 4 ganger, og synkronisering skal bekreftes med blinklys.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Opplåsingsknappen trykkes minst 4 ganger, og synkronisering skal bekreftes med blinklys.
    Ska jag ha nyckeln i? Var någonstans ska det blinka?

    4 ggr minst, men kan det bli 10?

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Nøkkelen må være nær bilen (innen rekkevidde av mottakeren), men ikke i. Blinkers skal blinke. Det kan gjerne bli 5 eller mer.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Nøkkelen må være nær bilen (innen rekkevidde av mottakeren), men ikke i. Blinkers skal blinke. Det kan gjerne bli 5 eller mer.
    Tack för ditt snabba svar.

    Jag ska testa detta imorgon och även byta till Varta batteri då andra batterier verkar påverka funktionen på nyckeln.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ploppar tändningslåset upp som det ska när du tar ut nyckeln?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ploppar tändningslåset upp som det ska när du tar ut nyckeln?
    Ja alltså den är ju rengjord ganska bra, och den ploppar upp, men om den gör det som den ska vet jag inte. Men när jag vrider nyckeln mot steg 1 så snurrar sig en cylinder ner, och när jag drar ut nyckeln då ploppar den ut, men om det är tillräckligt vet jag inte heller.

    Har rengjort fjädern och plastbiten på låset.

    Kan man kanske behöva spänna fjädern? Eller kan den ha tappat spänningen?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Jag har problem med min "pop-up" på tändningslåset , men det räcker att stoppa ner nyckeln några millimeter och sen "jucka" fram och tillbaks så åker den upp omedelbart .. Drygt , men funkar ..

    Du kan även kolla så att den har poppat-up igenom att kolla på den lilla röda dioden fram vid rutan, börjar den blinka så har tändningslåset åkt upp och fjärren är aktiverad ..

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Wyrten Visa inlägg
    Jag har problem med min "pop-up" på tändningslåset , men det räcker att stoppa ner nyckeln några millimeter och sen "jucka" fram och tillbaks så åker den upp omedelbart .. Drygt , men funkar ..

    Du kan även kolla så att den har poppat-up igenom att kolla på den lilla röda dioden fram vid rutan, börjar den blinka så har tändningslåset åkt upp och fjärren är aktiverad ..

    Okej detta ska jag testa och har sett den lilla dioden och den ger inget ljus.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Alexxelax Visa inlägg
    Tack för ditt snabba svar.

    Jag ska testa detta imorgon och även byta till Varta batteri då andra batterier verkar påverka funktionen på nyckeln.
    Bytte batteri till Varta, och testade trycka massa gånger, fortfarande inget svar

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Eftersom du tydligen inte VET att fjärren någonsin funkat.
    Antingen behöver den programmeras in med Tech2.
    Eller så är den helt enkelt defekt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Eftersom du tydligen inte VET att fjärren någonsin funkat.
    Antingen behöver den programmeras in med Tech2.
    Eller så är den helt enkelt defekt.
    Okej, vet du om det skulle gå med autocom?

    Hur gör man då? Alltså när jag öppnade den så hade den oxiderat lite inuti och jag tog bort det med tummen, kanske lite el sprej eller oxid sprej?

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    For (inn-)programmering av nøkler, og annet, er det kun Tech 2 som gjelder.

    Er det nye batteriet som du kjøpte av typen CR2032 - som av Saab er anbefalt til bruk i fjernkontrollen? CR1632 er også et 3 V batteri, men har bare ca. halv kapasitet sammenlignet med CR2032.

    Jeg går ut ifra at batteriet blir montert rett vei, og siden du har funnet oksyd inni må du kontrollere at i allefall kontaktene i batteriholderen og kontaktene til "bryterene" er fri for dette. Så kan det nok være en tanke, ja, og påføre litt elektronikkrens, kanskje av typen PRF 7-78 eller lignende.

    Har du sjekket hvor mange nøkler bilen "ser" er innprogrammert? Sett tenningsnøkkelen i og til "ON" og trykk én gang på fjernkontrollknappen for "bagasjeluken". Antall innprogrammerte fjernkontroller skal da vises i SID i fem sekunder som "x antall REMOTE KEY".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Om man har "gamla" trådlösa hörlurar som går på 433 MHz så kan man höra om nyckelsändaren fungerar.
    Har nyckeln oxiderat inuti så är det där felet sitter. Har du en extra fungerande nyckel ?
    Försökte reparera 2 nycklar en som sände hela tiden med batteri i och båda hade som oxiderat inuti.
    Jag skar t.o.m bort plast plopparna så att jag kunde rengöra kortet på båda sidorna men utan lyckat resultat...

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    For (inn-)programmering av nøkler, og annet, er det kun Tech 2 som gjelder.

    Er det nye batteriet som du kjøpte av typen CR2032 - som av Saab er anbefalt til bruk i fjernkontrollen? CR1632 er også et 3 V batteri, men har bare ca. halv kapasitet sammenlignet med CR2032.

    Jeg går ut ifra at batteriet blir montert rett vei, og siden du har funnet oksyd inni må du kontrollere at i allefall kontaktene i batteriholderen og kontaktene til "bryterene" er fri for dette. Så kan det nok være en tanke, ja, og påføre litt elektronikkrens, kanskje av typen PRF 7-78 eller lignende.

    Har du sjekket hvor mange nøkler bilen "ser" er innprogrammert? Sett tenningsnøkkelen i og til "ON" og trykk én gang på fjernkontrollknappen for "bagasjeluken". Antall innprogrammerte fjernkontroller skal da vises i SID i fem sekunder som "x antall REMOTE KEY".

    Nej jag köpte CR1632 det var en sån som fanns i från början, men CR2032 är ju lite större, tror inte det passar in där eller har jag kanske missuppfattat siffrorna?

    Alltså batteriet låg med den "blanka" sidan utåt om man säger så när jag hittade oxideringen, sen testade ju jag själv att vända batteriet på båda sidor för och testa. Ska köra lite elektronik och oxid borttagare och testa igen.

    Okej det har jag inte gjort än, alltså med all el på men inte motorn igång, bagage knappen och så ska jag se nycklarna, men om min fjärr inte fungerar då bör väl inte denna funktion heller fungera? men ska testa imorgon och se hur det går med allt.

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Du har helt rett, CR1632 skal det være i din nøkkel, ulikt for våre.

    Jeg er ikke sikker på om plusspolen, den brede "blanka" siden, skal ligge ned (inn) når du monterer batteriet, men jeg tror det, slik er det i alle fall med våre nøkler. Polvending av batteriet innebærer risiko for at elektonikken kan få problemer, om dette skjer over lengre tid.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Om det är samma nyckel som till 2002 (med CR1632) så ska pluspolen/blanka sidan vara utåt och inte inåt som norrmannen ovan föreslår. Tittar man på batterihållaren så framgår det tydligt.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Da slipper jeg å tro, det er mye bedre å vite - takk for korrekt informasjon

    Din nøkkel er lik med den for (original) MY06. "Bananen" (med CR2032) var til og med MY00.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Du har helt rett, CR1632 skal det være i din nøkkel, ulikt for våre.

    Jeg er ikke sikker på om plusspolen, den brede "blanka" siden, skal ligge ned (inn) når du monterer batteriet, men jeg tror det, slik er det i alle fall med våre nøkler. Polvending av batteriet innebærer risiko for at elektonikken kan få problemer, om dette skjer over lengre tid.
    Okej, testade på båda sätten, men ingenting, tror min fjärr är slut

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Om det är samma nyckel som till 2002 (med CR1632) så ska pluspolen/blanka sidan vara utåt och inte inåt som norrmannen ovan föreslår. Tittar man på batterihållaren så framgår det tydligt.
    Tack för din hjälp.

    Tror min fjärr har gjort sitt

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Har du sjekket hvor mange nøkler bilen "ser" er innprogrammert? Sett tenningsnøkkelen i og til "ON" og trykk én gang på fjernkontrollknappen for "bagasjeluken". Antall innprogrammerte fjernkontroller skal da vises i SID i fem sekunder som "x antall REMOTE KEY".
    Fick ingen respons alls från nyckeln, utan bara check engine ok tror jag det stod bara men inget om nyckel

  19. #19
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Alexxelax Visa inlägg
    - Fick ingen respons alls från nyckeln, utan bara check engine ok tror jag det stod bara men inget om nyckel
    Siden du har funnet oksyd på innmaten i nøkkelen, har du nok rett i at den kan ha gjort sitt. Det kan likevel være en tanke å kontollere at spenningsforsyningen til antennmottakeren i alle fall er i orden ut fra sikring #10 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Mål på begge punktene på sikringen, og trekk den gjerne ut og montér den igjen med tanke på ev. kontaktproblemer.

    Det settes ikke feilkoder når senderen til fjernkontrollen svikter, så det kan desverre ikke sjekkes for slike. Det er heller ikke lett å påvise ev. kontaktfeil eller feil ved mottakeren uten Tech 2. Det enkleste er vel da kanskje å få tak i ny sender, Saab P/N 5265327, montere den i nøkkelen og få den programmert med Tech 2 for å se om fjernkontroll da "kommer opp og går".

    Jeg vil ellers anbefale at du får tak i én nøkkel til.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  20. #20
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Helt off topic men är din 9-5 en 2,3t biopower är det en M07 och möjligtvis uttagen på hösten 2016. En 2,3t bio kom först som årsmodell 2007

    Som M06 fanns bara 2,0t bio.

    /fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.0t Biopower 2006
    Av calle01 i forum Projekt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-01-28, 15:57
  2. 2006 Saab 9-5 biopower rycker och har sig.
    Av Krillian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •