Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Skölja lådan NG9-3 1.9TiD 6-växlad automat. Olja?

  1. #21
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Komiskt.
    AF40 även benämnd TF-80SC i WIS, sitter ju i flertal bilar.
    T.ex Volvo.

    Slår man då på en V70 D4 2012-



    Så finns den oljan med.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-16 klockan 08:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #22
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Jag fortsätter leta lite olja då jag snart tänkte byta. Och sprang på detta:

    https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

    "Transmissions made before year 2011 (generation 1) use JWS 3309 standard oil, while transmissions made from year 2011 (generation 2) use JWS 3324 standard oil."

    Någon som hört detta förut?

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hej Glader, vad blev det för automatlådeolja till den 6-växlade?

    Jag ska byta i i en 6-växlad Griffin Aero från 2012. I WIS står det mineralbaserad AW-1 (93165147) till AF40 lådor. Samt, att syntetisk olja har en annan friltionskoefficient och kan skapa funktionsstörningar genom onormalt slitage.


    Kan det stämma att det är Dexron VI i dessa automatlådor?

  4. #24
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Jag köpte Saab original olja.

    Idag hade jag nog valt en annan för att hålla nere kostnaden trots allt.

  5. #25
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Om det nu stämmer enligt WIS att original AW-1 ATF-oljan är mineral. Frågan är var man finner en sådan på öppna marknaden? De jag funnit verkar vara syntet.

  6. #26
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Om det nu stämmer enligt WIS att original AW-1 ATF-oljan är mineral. Frågan är var man finner en sådan på öppna marknaden? De jag funnit verkar vara syntet.
    https://www.trodo.se/automatvaxellad...ilstein-101161

    Frågade tillverkaren om denna.
    Fick till svar:
    "
    God morgon,
    tack för ditt meddelande.

    Oljan 101161 har en mineraloljeanhalt på 90%.
    10% är tillsatser.
    Oljan ska betraktas som en mineralolja.

    Jag önskar er en trevlig vecka."

  7. #27
    Jag kör denna på min 9-5a auto 5-växlade, verkat funka bra hittils dock bara gått 3 veckor å kanske 100mil
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-22 klockan 21:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #28
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    14688
    Hej!

    Har en SAAB 9-3X TTiD 180hk från 2010 med automatlådan AF40-6 (även känd som TF80-SC). Lådan är vanligt förekommande på många bilmodeller, bland annat volvo XC90 med mera. Har servat bilen några gånger och jag vill gärna byta oljan i automatlådan, enligt den sköljningsinstruktion som finns på forumet, hittills har oljan bytts vid 6000 och 12000mil (vanliga bytet om 3L).

    Problemet är att jag gärna inte vill hälla i en multiolja och det är nästintill omöjligt att hitta en olja som enbart passar AW-1 specifikationen. Detta då jag förstår för lite om växellådsoljor och är osäker på om det verkligen är en bra idé att nyttja någon multiolja. En multiolja kan vad jag läst mig till aldrig passa alla de specifikationer som den rekommenderas att användas för, så därför landar man i en kompromiss.

    Jag trodde att jag hade hittat GM originaloilja 93165147 när jag beställde från STEMECK, då det var den på bilden på hemsidan och med rätt artikelnummer. Dock fick jag hem Mobil ATF IV multiolja. Inget ont om STEMECK, men jag blev besviken då jag kunde valt att köpa den oljan själv, nu kände jag mig mest lurad och skickade tillbaka oljan. Den oljan skall tydligen vara den som Orio rekommenderar som ersättningsolja.

    Hursomhelst, är det någon som kan svara på specifikationen för GM93165147 enligt följande:

    Fluid Appearance: XXXXX
    Specific Gravity @ XXX˚C : XXX
    Kinematic Viscosity @ 40˚C (cSt) : XXX
    Kinematic Viscosity @ 100˚C (cSt) : XXX
    Viscosity Index : XXX
    Pour Point (˚C) : XX

    Då skulle det kanske vara lättare att hitta en olja.

    Aisin Warner rekommenderar JWS 3309 för lådor före 2011, men 3324 efter 2011, vet någon om dessa oljor passar SAABs applikation/integrering i sina bilar eller finns det någon som har erfarenhet och kan rekommendera olja.

    Allt gott, Kristoffer
    SAAB 9-3X TTiD 2010 aut.

  9. #29
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    14688
    Jag har fortsatt eftersökningarna och egentligen fått lite olika svar från tillverkare:

    West Way oils gällande om deras AW-1 olja passar:
    Hi there,

    Our product is a synthetic ATF fluid.

    It's designed for transmissions produced from 2011 onwards.
    Previous transmissions require JWS 3309 fluid.

    We don't ship outside the UK sorry.

    Kind Regards

    Paul Tarnawskyj


    Här är ett svar från Mobil:

    Dear Kristoffer,

    For AF40 Automatic Tranmission we have Mobil ATF Multi-Vehicle product which covers the ATF ASW AW-1 specification for SAAB vehicles. As you mentioned it is a fully synthetic product. You can find the product data sheet of the product below.

    Mobil ATF Multi-Vehicle PDS (https://www.mobil.com/en-gb/passenge...-multi-vehicle)

    Unfortunately we do not have other product suggestions for your transmission. Mobil ATF 3309 does not have TF ASW AW-1*specification. You can also check the data
    sheet of the product.


    Mobil ATF™ 3309 PDS (https://www.mobil.com/en-gb/passenge...mobil-atf-3309)

    Have a nice rest of the day.
    Best Regards,


    Jag har också sökt hos Mannol, det är där det just nu verkar mest intressant. De har en olja som heter 8219. Den har rekommendation specifikt för SAAB 93 165 147 AW-1 enligt rekommendationsfliken för oljan. Jag vet att specifikation och rekommendation inte är samma sak, men jag anser det extra intressant med anledning av att deras andra olja 8208 är rekommenderad för Aisin Warner lådor, men rekommendationen för 8219 nämner endast AW-1 just för SAAB. Jag har ställt frågan till Mannol om varför de anser att deras syntetiska multiolja kan rekommenderas för SAABs Aisin Warner AF40-6 låda, som enligt SAAB kräver mineral oljebas, och absolut inte syntetisk.

    Återkommer när jag får svar.

    Om någon skulle dyka på en mineralolja som de vet fungerar med SAAB/GM 93 165 147 så är jag högst intresserad.
    SAAB 9-3X TTiD 2010 aut.

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast det där med mineral kontra syntet ska man nog inte stirra sig blind över........det har ingen som helst betydelse så länge specen är rätt. Det har jiddrats om samma sak om 3309 oljan som benämns lite olika även inom GM. I slutändan handlar det ändå om en benämning bara för nån riktig syntetolja handlar det iallafall inte om. Det är modifierade mineraloljor oavsett och jag har svårt att tro att någon skulle rekommendera en olja om friktionskoefficienten skulle skilja. Det är ändå en ganska viktig parameter i en automatlåda. Det vore ju rena självmordsförsöket av en oljetillverkare.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    14688
    Hej Stefan!

    Jag håller med dig i ditt resonemang gällande syntet kontra mineral. Det hade dock varit kul om någon av tillverkarna kunde svara på just den frågan, med ungefär ett sådant svar som du resonerat fram. Hittills har de i princip enbart rekommendera sin egen olja. Kanske får jag inte bättre svar.

    Jag har i alla fall fortsatt att eftersöka bättre svar, jag inväntar svar från Mannol, FUCHS och från Ravenol (via NeoBros.).

    Gällande specen, så skall det ju vara en AW-1, de flesta fyller dock AW-1 och en hel del andra specar. Lyckades hitta flera oljor hos Mannol tillexempel, där alla är lite olika men anges uppfylla SAAB 93 165 147. Så i slutändan kommer det bli en kompromiss då det verkar jävligt svårt för att inte säga omöjligt att hitta en olja som enbart är spelad AW-1.

    Jag avser dock att uppdatera här vilken olja jag till slut använder och resultatet av det. Flertalet användare har sagt att det skall återkomma med resultat men ej gjort .

    Planerar att byta packningen till oljepickupen för att få bort problemet med att lampan som varnar för lågt oljetryck blinkar till vid start, det jobbet medför att lite växellådsolja rinner ut, så sköljningen och byte av växellådsolja kommer jag att göra samtidigt. Hoppas innan årsskiftet!
    SAAB 9-3X TTiD 2010 aut.

  12. #32
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    14688
    Nu fick jag precis svar från FUCHS:

    "Hej Kristoffer

    Det viktigaste är att oljan motsvarar AW-1, jag har inte sett förut att man uttryckligen kräver mineral.
    Vår rekommendation är Titan ATF 6400 som överträffar kraven som finns i AW-1.



    Med vänlig hälsning | Best regards,

    Marcus Miszewski
    Application Engineer Automotive

    Phone +46 72 070 29 71
    marcus.miszewski@fuchs.com

    FUCHS LUBRICANTS SWEDEN AB
    Swedenborgsgatan 20B
    118 27 Stockholm / Sweden
    www.fuchs.com/se
    SAAB 9-3X TTiD 2010 aut.

  13. #33
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av K.Lotten Visa inlägg
    ag trodde att jag hade hittat GM originaloilja 93165147 när jag beställde från STEMECK, då det var den på bilden på hemsidan och med rätt artikelnummer. Dock fick jag hem Mobil ATF IV multiolja. Inget ont om STEMECK, men jag blev besviken då jag kunde valt att köpa den oljan själv, nu kände jag mig mest lurad och skickade tillbaka oljan. Den oljan skall tydligen vara den som Orio rekommenderar som ersättningsolja.
    Eftersom Orio (numera Hedins antar jag) säger det vet jag inte riktigt varför man skall leta efter något annat. Vem skulle ha bättre kunskap om detta än Orio/Hedin? Stemek har jag ingen egen erfarenhet av eller relation till. Men jag har förstått att de är en (av numera få) duktiga Saabverkstäder. Stemek följer rekommendationen från Orio/Hedin.


    Citat Ursprungligen postat av K.Lotten Visa inlägg
    Aisin Warner rekommenderar JWS 3309 för lådor före 2011, men 3324 efter 2011, vet någon om dessa oljor passar SAABs applikation/integrering i sina bilar eller finns det någon som har erfarenhet och kan rekommendera olja.
    Det skall väl inte spela någon roll för växellådan om den sitter i en Volvo, Fiat, Mahindra, Saab eller Toyota? Oljan är ju inuti lådan.

    Om man letar lite är det lätt att hitta originaloljan 93165147 i flaskor märkta GM och/eller Aisin. Jag skulle rekommendera att man väljer det som tillverkaren av bilen eller växellådan föreslår. Dvs 93165147. Snarare än att gå på vad olika oljeförsäljare påstår skall passa speciellt bra i en gammal Saab. Eller vad "någon på ett forum" tycker är bättre. Om man inte vet bättre själv förstås. Men då frågar man väl inte tänker jag.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av K.Lotten Visa inlägg
    Hej Stefan!

    Jag håller med dig i ditt resonemang gällande syntet kontra mineral. Det hade dock varit kul om någon av tillverkarna kunde svara på just den frågan, med ungefär ett sådant svar som du resonerat fram. Hittills har de i princip enbart rekommendera sin egen olja. Kanske får jag inte bättre svar.

    Jag har i alla fall fortsatt att eftersöka bättre svar, jag inväntar svar från Mannol, FUCHS och från Ravenol (via NeoBros.).

    Gällande specen, så skall det ju vara en AW-1, de flesta fyller dock AW-1 och en hel del andra specar. Lyckades hitta flera oljor hos Mannol tillexempel, där alla är lite olika men anges uppfylla SAAB 93 165 147. Så i slutändan kommer det bli en kompromiss då det verkar jävligt svårt för att inte säga omöjligt att hitta en olja som enbart är spelad AW-1.

    Jag avser dock att uppdatera här vilken olja jag till slut använder och resultatet av det. Flertalet användare har sagt att det skall återkomma med resultat men ej gjort .

    Planerar att byta packningen till oljepickupen för att få bort problemet med att lampan som varnar för lågt oljetryck blinkar till vid start, det jobbet medför att lite växellådsolja rinner ut, så sköljningen och byte av växellådsolja kommer jag att göra samtidigt. Hoppas innan årsskiftet!
    Man ska vara väldigt viktig med specen, många säger att de uppnår spec men kollar man närmare så gör de inte det. Bara Aisins egna olja är AW-1 certifierad, denna kan du köpa från Volvo, Toyota, Suzuki, Honda och Opel. Toyota var billigast med 160kr liter hos min lokala toyota handlare. Orio/Hedin var dyrast.

    Jag testar OKQ8 Auto JK på min NG9-5 6 växlade just nu , verkar funka än sålänge

    Skillnaden mellan 3309 och 3324/AW-1 är bara bara viskositeten. 3324 har en annan viskositet som gör att bilen drar 3-4% mindre och ska uppnå Euro 5 men annars är de samma olja

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  15. #35
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    29
    Medlem#
    14688
    MrO,

    Bra tillägg!

    Jag har inget emot STEMECK, och Mobil-oljan är säkert toppen. Jag har bara lite svårt, precis som Amazinjoey skriver, att tro att en multiolja kan uppfylla alla standarder. Därför söker jag efter någon tillverkare som tar sig lite tid att förklara och helst visa att deras produkt fyller specen och inte bara är en rekommendation. Men vi får se om det finns någon !

    Gällande om det spelar roll i vilken bil samma låda sitter, så tänker jag att det gör det, men har för lite kunskap kopplat till hur mycket roll det spelar vilken data som matas in i lådan och vilken motor som paras med växellådan. En Toyota är ju en Toyota, en SAAB en SAAB. Snus är snus och strunt är strunt helt enkelt! . Någon annan får gärna bidra med mer kunskap i ämnet.

    Förresten, vart hittade du alla 93165147 originaloljor så lätt på nätet, är intresserad om du kan länka, väldigt tacksam!

    - - - Uppdaterad - - -

    Spännande med OKQ8-oljan AmazinJoey. Kollade själv på den!

    Just nu är jag mest inne på RAVENOL, Mannol har ej bemödat sig att svara.

    Ravenol har en olja som heter ATF T-WS Lifetime. Den känns som en bra olja. Här finns det dock något intressant. NEOBROTHERS som säljer RAVENOL rekommenderade deras ATF T-IV till den här lådan, jag skickade VIN-numret till NEOBROTHERS, så de har fått rätt förutsättningar att rekommendera rätt olja.

    När jag är inne på RAVENOL och söker i deras sökmotor på ATF T-IV så rekommenderas den till den 5-växlade FA57-5 växellådan som sitter bland annat i tidigare 9-5:or. Söker jag efter olja till AF40-6 i en SAAB 9-3 från 2010 så får jag upp ATF T-WS Lifetime.

    Så gällande det här vad olika firmor rekommenderar, trots att de är erkända inom Saab-kretsar är verkligen ingen garanti. Sen kan det ligga mer bakom deras rekommendation. Har ställt frågan till RAVENOL, så får vi se.
    Senast redigerat av K.Lotten den 2023-11-09 klockan 22:37.
    SAAB 9-3X TTiD 2010 aut.

  16. #36
    https://www.youtube.com/watch?v=xUFY0L_zFek
    Denna video förklarar rätt bra hur man inte kan lita på de...

    Sen är lådan identisk, och köra samma olja. Enda som skiljer är huset, och det är något du kan byta i mellan bilmodellerna.

    När det kommer till orginal oljan så är väl maptun eller lokala Saab ÅF bäst. De kostar typ samma, sen för andra tillverkare så googlade jag mig fram och kollade på tex Trodo


    Billigaste oljan är mannol 3309 :
    https://levoil.de/produkt/mannol-atf...jws-3309-8218/

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Spola/skölja/byta olja i automatlådan OG9-5 5-steg
    Av Plexx i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2021-12-08, 10:50
  2. [LÖST] Räcker en halvliter för att skölja F40 lådan
    Av Wigglo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-10, 11:11
  3. Erfarenheter av 6-växlad automat NG9-3
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-03-18, 09:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •