Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Slår ifrån vid fullgasaccelerationer

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja det kan det, kolla vakuumslangar mellan dump/AV och MW på torpedväggen först. De är inblandade i regleringen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Slår ifrån vid fullgasaccelerationer

    Uppdatering, felet kvarstår.
    Har bytt dumpventil (den som har en slang på sig och sitter i anslutning till tryckröret) till en ny original - ingen skillnad. Även blåst med tryckluft i slangarna.

    Som jag nämnt tidigare så kommer bara översläng vid högt varv(3000-4000 och uppåt)+acceleration+växling.

    mAir är HÖGRE än mReq, det vill säga luftmassan som passerar förbi LMM är mer än den begär.
    mReg ca 1280
    mAir minst 1310, oftast 1360 och mer.

    Om min teori stämmer, vart kan detta vara? Spräckt turbo eller intercooler, kass wastegate eller är jag fel ute?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Groolo den 2016-08-28 klockan 03:47.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Groolo Visa inlägg
    Uppdatering, felet kvarstår.
    Har bytt dumpventil (den som har en slang på sig och sitter i anslutning till tryckröret) till en ny original - ingen skillnad. Även blåst med tryckluft i slangarna.

    Som jag nämnt tidigare så kommer bara översläng vid högt varv(3000-4000 och uppåt)+acceleration+växling.

    mAir är HÖGRE än mReq, det vill säga luftmassan som passerar förbi LMM är mer än den begär.
    mReg ca 1280
    mAir minst 1310, oftast 1360 och mer.

    Om min teori stämmer, vart kan detta vara? Spräckt turbo eller intercooler, kass wastegate eller är jag fel ute?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Vid det där scenariot skulle jag testa en annan LMM (luftmassemätare).

    /Lufto

  4. #24
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Vid det där scenariot skulle jag testa en annan LMM (luftmassemätare).

    /Lufto
    LMM är ny sedan 200mil. Den är bytt i all felsökning mot en ny från Orio/Saab parts.
    Kan tests med den gamla, har den kvar.

    Är den verkligen misstänkt?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nja, jag vet inte. Visst, LMM kan vara inblandad, men jag skulle nog börja titta på turbo/avgassystem jag.
    Jag vet ju att du fick GLT justerat rätt, men man kan ju fundera lite på varför det stod så fel från början.
    Jag undrar om det kan vara något problem med wastegaten, antingen att klaffen är trög, eller att det är något med downpipens konstruktion som gör att klaffen inte kan öppna och få ut tillräckligt med avgaser förbi turbinen.

  6. #26
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, jag vet inte. Visst, LMM kan vara inblandad, men jag skulle nog börja titta på turbo/avgassystem jag.
    Jag vet ju att du fick GLT justerat rätt, men man kan ju fundera lite på varför det stod så fel från början.
    Jag undrar om det kan vara något problem med wastegaten, antingen att klaffen är trög, eller att det är något med downpipens konstruktion som gör att klaffen inte kan öppna och få ut tillräckligt med avgaser förbi turbinen.
    Okej, den verkar ju dock få mer luft än den begär vid högra varvtal + högre ladd.
    Den luften passerar ju LMM efter som den mäts och visas i opensid.
    Så min tanke var att det kom in mer luft från början, innan LMM eller har jag fel så att luftmassan mäts på fler ställen?
    Det är 3" ner till racekat så den blir säkert av med avgaserna.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nänä, inte så.
    LMM mäter luften som sugs in, helt korrekt. Om luft sugs in som inte mäts av LMM så kommer bilen gå magert och då får man felkod på det rätt så omgående.
    Att LMM mäter en luftmängd som är högre än begärd indikerar att laddtrycksstyrningen inte fungerar som tänkt. Det som är inblandat i detta är magnetventilen och wastegaten.
    Om magnetventilen är trasig, eller om någon slang är klämd så att rätt tryck inte kan distribueras till WG-klockan så kan man få överladd.
    Men, det som jag tycker är mer troligt är att wastegaten inte öppnas som den skall, och släpper förbi avgaserna så att trycket inte byggs för högt.
    Det kan då bero på att wastegaten kärvar, kontrollerade du att den går lätt och fint när du/ni justerade GLT? Om den kärvar så kommer den inte öppna i tid/tillräckligt mycket för att släppa ut tillräckligt med avgaser för att inte laddtrycket skall bli för högt.
    Det är också ett känt problem att laddtrycket kan skena på högre varv när man har liten turbo och mycket laddtryck. En stor downpipe med mycket litet mottryck är också känt att det kan eskalera ett sånt här problem.

  8. #28
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Slår ifrån vid fullgasaccelerationer

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nänä, inte så.
    LMM mäter luften som sugs in, helt korrekt. Om luft sugs in som inte mäts av LMM så kommer bilen gå magert och då får man felkod på det rätt så omgående.
    Att LMM mäter en luftmängd som är högre än begärd indikerar att laddtrycksstyrningen inte fungerar som tänkt. Det som är inblandat i detta är magnetventilen och wastegaten.
    Om magnetventilen är trasig, eller om någon slang är klämd så att rätt tryck inte kan distribueras till WG-klockan så kan man få överladd.
    Men, det som jag tycker är mer troligt är att wastegaten inte öppnas som den skall, och släpper förbi avgaserna så att trycket inte byggs för högt.
    Det kan då bero på att wastegaten kärvar, kontrollerade du att den går lätt och fint när du/ni justerade GLT? Om den kärvar så kommer den inte öppna i tid/tillräckligt mycket för att släppa ut tillräckligt med avgaser för att inte laddtrycket skall bli för högt.
    Det är också ett känt problem att laddtrycket kan skena på högre varv när man har liten turbo och mycket laddtryck. En stor downpipe med mycket litet mottryck är också känt att det kan eskalera ett sånt här problem.
    Tack för förtydligandet Bollman

    Slangen till WG-klockan är tät för den höll trycket när jag justerade GLT.
    Vad jag minns så noterade jag att det krävdes extra tryck/mer kraft för att öppna den sista biten.
    Exempel: Det går bra att röra armen kanske 80-90%, den resterande biten behövs mer kraft och det går mer trögt.

    Ska jag byta hela wastegaten? Finns tydligen som reservdel på speedparts.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Fast är inte det bara klockan? I så fall kan det ju vara så att det är något fel med själva klaffen i turbon. Det är något som jag tror du bör be någon kolla upp, det kräver ju att man skruvar av downpipen så man får fri sikt in i avgashuset och kan bedöma funktionen.

  10. #30
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Slår ifrån vid fullgasaccelerationer

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast är inte det bara klockan? I så fall kan det ju vara så att det är något fel med själva klaffen i turbon. Det är något som jag tror du bör be någon kolla upp, det kräver ju att man skruvar av downpipen så man får fri sikt in i avgashuset och kan bedöma funktionen.
    Jo det stämmer, det är bara klockan.
    Jaha, då får jag hitta någon som kan hjälpa mig med det. Jäklar också, trodde det kunde bero på klockan och att det skulle vara lättare att ordna för en gångs skull


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Groolo den 2016-08-29 klockan 12:35.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  11. #31
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Slår ifrån vid fullgasaccelerationer

    Har haft av wg-stången från armen på turbon för att kolla vad som går trögt.

    I videon ser man hur lätt armen till klaffen i turbon rör sig, inga problem där. (Det gröna är ståltråd så armen inte ska slå över)

    Testar även att trycksätta stången till WG:n och den rör sig med fullt utslag den med utan problem.

    Dock misstänker jag att mitt GLT är för lågt.
    Min förra manometer var kass och den nya visar 0,3 bar.

    Har snurrat på stången flera varv medsols och den blir varken längre eller kortare.
    Att snurra på ändstycket gör visserligen stången "längre" eller "kortare" men den ökar inte motståndet.

    Har jag missat här eller? Har tolkat det som att det var gängor inne i klockan så man spände fjädern när man snurra på stången.
    Har jag fel och kan det låga grundladdet orsaka felet som jag har?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Groolo den 2016-08-29 klockan 22:15.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Hade liknande problem med en SAAB 9000 Aero. Lade jag i trean och gasade fullt för att köra om en långtradare på landsväg tog det tvärstopp lagom till jag kommit ut ordentligt i omkörningsfilen. Det var läskigt. Kunde bara köra om väldigt "försiktigt"! Hade bilen inne på verkstad 1000x och fick tips härifrån (känner igen mycket ovan), inget hjälpte. Förrän jag fick ett steg 0,5 isatt hos MapTun - då försvann felet och kom aldrig tillbaka! Den gamla hårdvaran lirade utmärkt med den nya mjukvaran (= ca 15 000 mil). Vet inte om det går att dra någon slags lärdom från den historien - kanske att prova med annat program när alla andra möjligheter är uttömda...

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  13. #33
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Felaktigt GLT kan jag alla möjliga problem med laddtrycksstyrningen så det är nog läge att fixa det med en bra mätare

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Slår ifrån vid fullgasaccelerationer

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Felaktigt GLT kan jag alla möjliga problem med laddtrycksstyrningen så det är nog läge att fixa det med en bra mätare
    Absolut, men hur ska jag skruva för att öka motståndet i fjädern?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  15. #35
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Skruva in ändstycket.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #36
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Skruva in ändstycket.
    Tack! - då har jag missförstått hela grejen med justeringen men då vet jag.

    Hittade en sida med där någon hade liknande problem.
    Vad påverkar GLT ?

    Sammanfattningsvis från texten i länken:
    - Större downpipe efter turbon ökar risken för överslängar vid trimmad bil.
    (Detta har bollman nämnt innan)
    - Man kan justera programvaran så den minimerar risken för överslängar till viss del.
    - Troligtvis är fjädern i WG-dosan slapp och klarar inte hålla jämnt GLT vid högre varv.
    Trimmad bil = högre slitage.
    Detta gör att avgaserna tar vägen genom turbinen och laddet ökar.
    - En kraftigare WG (med högre GLT, men som klarar hålla jämnare flöde i hela registret. Alternativt en ersättning av samma modell med standard GLT kan hjälpa.

    Input på det tas gärna emot

    ______________________________________
    Ändrade länken till att peka på dess ursprung, nämligen detta forum.
    Alltombilen har stulit Informationen från vårt forum och presenterar den om det vore deras egendom för att tjäna reklampengar.
    Med originaltråden ser du dessutom vem som postat vad.
    Ännu en anledning att söka på vårt eget forum där otroligt mycket information finns, så mycket att vissa kopierar materialet
    Originaltråden hittades på 5s med google site:http://forum.saabturboclub.com "Vad påverkar GLT?"
    Sökningen ger dig även denna bonusläsning Hur påverkar GLT maxtrycket?
    /Moderator
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-08-30 klockan 06:29.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  17. #37
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Tack HeRmAN! - kanon att du justerade!

    Sammanfattningsvis efter att ha läst båda trådar som länkades till ovan:

    Ett stabilt GLT är viktigt.

    A. http://shopping.kinugawaturbo.com/ki...d04hl-15t.aspx
    Hittade följande wastegate som man kan beställa med 0.5 i GLT och har förstärkt fjäder (borgar för stabilt ladd även på högre varv).
    B.
    Alternativet är en ny standard wastegate från speedparts. GLT 0.40-0.45. Är ny så borde klara att reducera slängarna på högre varv.

    Vilken ska jag ta?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  18. #38
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Koppla ihop C+ W igen nu när det är justerat och varva till 6000, kolla vad som händer och återkom.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #39
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Slår ifrån vid fullgasaccelerationer

    Nu har jag kört två rundor.
    Runda 1: C+W ihop

    Runda 2: C+W+R kopplade på ventilen men kontakten utdragen
    (fick felkod på kontakten så den funkar)

    Båda med samma resultat, den laddar tok för mycket enligt min bedömning...
    Se film:

    Wastegateklockan?
    Senast redigerat av Groolo den 2016-08-30 klockan 22:18.
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  20. #40
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hade du Opensid.

    Vad blev laddtrycket där?

    Bara med C+ W.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ACC slår ifrån 9000 2,3T -98
    Av CosmicBlue i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •