Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bilen tuggar däck! Två däck på två dagar :S 9-5 Aero MY04

  1. #1
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Angry Bilen tuggar däck! Två däck på två dagar :S 9-5 Aero MY04

    Jajamensan!

    Min semester började med att vänster bakdäck exploderade igår morse på väg till affären. Fick på reservdäcket och såg ett stort hål på insidan av däcket, plus att det var uppfläkt en bit. Jag hittade en däckverkstad med helgöppet och fick två nya bakdäck monterade.

    Idag körde jag skåne runt, och utanför Örkelljunga small det igen, och vänster bak denna gången med... Däcket helt uppfläkt på insidan, ungefär 50% av omkretsen. Det bara regnade gummibitar när jag skruvade av det. På med reserven igen och köra sakta 12 mil hem...

    Jag har kollat igenom hjulhuset noggrant och ser inga spår av att däcken skulle tagit emot något där. Fälgen ser okej ut, men jag börjar ändå misstänka att den är boven i dramat.

    Fälgarna är BBS Challenge, och däckdimensionerna jag kör med är 225/40/18.

    Förslag på saker att kontrollera tas högst tacksamt emot! Ska lägga upp lite bilder imorgon när det är ljust igen
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Hur skulle fälgen kunna orsaka detta?

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Här känns det som en bild behövs på däcket för att verkligen förstå precis vad det är som har hänt, det är ganska svårt att förstå om det bara rakt av är ett hål eller om däcket är totalt utslitet så att det är hål eller vad det nu kan vara.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Har du kollat att hjulet snurrar fritt (ingen anliggande broms)?

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Är fjädern hel och sitter som den skall?
    /Johan

  6. #6
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Däck ett:


    image1.JPG

    Det är ett billigt Kina-däck (Landsail) som hållit nästan 10.000 mil så jag blev egentligen inte förvånad över att det small.

    Däck två:

    image2.JPG

    Det var mer här jag blev förvånad. Fullständigt söndertrasat däck på samma fälg som det första.

    Syns inga märken alls i hjulhuset där det kan tänkas ha tagit emot. Fjädern är hel och sitter där den ska. Bromsen ligger inte an. Vid situationen igår monterade jag ett vinterhjul jag råkade ha i skuffen, och det syns inga som helst märken på det. Samma med reservhjulet idag. Syns absolut ingenting efter användning, och det var därför jag började misstänka fälgen.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Däck ett:


    image1.JPG

    Det är ett billigt Kina-däck (Landsail) som hållit nästan 10.000 mil så jag blev egentligen inte förvånad över att det small.

    Däck två:

    image2.JPG

    Det var mer här jag blev förvånad. Fullständigt söndertrasat däck på samma fälg som det första.

    Syns inga märken alls i hjulhuset där det kan tänkas ha tagit emot. Fjädern är hel och sitter där den ska. Bromsen ligger inte an. Vid situationen igår monterade jag ett vinterhjul jag råkade ha i skuffen, och det syns inga som helst märken på det. Samma med reservhjulet idag. Syns absolut ingenting efter användning, och det var därför jag började misstänka fälgen.
    Fast fälgen sitter ju en bit ifrån där det går sönder. Så inte kan den väl göra sönder däcket av sig själv.

    Det krävs i så fall något mer fel. Om du t.ex. har du en kass ventil som ger en lagom långsam pyspunka och du kör en tillräckligt lång sträcka kan ju fälgen skära sönder däcket. Det är en ganska låg profil på däcket, så skillnaden med och utan punka är inte så stor. På ett bakdäck märks punka inte så tydligt. Möjligen har du råkat ut för detta.

    En logisk tanke, men så klart en gissning!

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har råkat ut för felet som Mr.O beskriver. Det hände på motorväg och var inte kul. Fick stopp precis innan däcket hade krängts av. Värmen gör att gummit löses upp och däcket kollapsar väldigt snabbt. Michelin kvalitétsdäck i bra skick (strax innan) på original 16" fälg i mitt fall. Den enda möjliga förklaringen var ventilen. Man måste vara noga med att ventilerna ska bytas när däcken byts.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Och framförallt kolla lufttrycket emellanåt (gärna oljenivån i motorn också)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag har råkat ut för felet som Mr.O beskriver. Det hände på motorväg och var inte kul. Fick stopp precis innan däcket hade krängts av. Värmen gör att gummit löses upp och däcket kollapsar väldigt snabbt. Michelin kvalitétsdäck i bra skick (strax innan) på original 16" fälg i mitt fall. Den enda möjliga förklaringen var ventilen. Man måste vara noga med att ventilerna ska bytas när däcken byts.
    Det låter faktiskt inte orimligt! I och med att det inte syns några skavmärken på de andra däcken eller i hjulhuset så. Och gummit var väldigt varmt när jag kontrollerade däcket. Jag ska kontakta däckverkstaden idag o snacka med dem så får vi se vad som händer

    Tack för er input!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och framförallt kolla lufttrycket emellanåt (gärna oljenivån i motorn också)
    Det gör jag en gång i veckan HeRmAN ;P

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    (Bra kolla oljenivån i motorn.... Fast personligen tror jag knappast det inverkar så mycket här)

    Be verkstaden kolla att hjulet/däcket är tätt. Kan ju vara annat läckage, t.ex. ojämn eller smutsig fälg. De brukar kunna sänka ned det i vatten för att vara säkra. Sen vet du.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    hur ser bakvagnsgeometrin ut då? Det är ingen bussning som kollapsat så det bara är insidan på hjulet som bär vikten och med dåligt med luft på det (minst tre bar på ett dylikt) så går det nog snabbt varmt och blir pannkaka.

    Minns när jag jobbade på däckfirma i Falun och vi hade den där stereonörden LarsK med sin merca. Den bytte vi däck på regelbundet............Han hade ju typ 35 profil och brutalsänkt och geometri helt åt skogen så den åt ju insidan på några hundra mil bara. Han var ju sponsrad med fälg och däck så det gjorde ju inte han nåt.....

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Fast vi får ju verkligen hoppas att däckverkstaden bytte ventil när dem bytte däck... Annars är ju dem ganska blåsta till o börja med.. :/

  14. #14
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    hur ser bakvagnsgeometrin ut då? Det är ingen bussning som kollapsat så det bara är insidan på hjulet som bär vikten och med dåligt med luft på det (minst tre bar på ett dylikt) så går det nog snabbt varmt och blir pannkaka.
    Fast då borde de andra däcken jag monterade som reserv också gå åt skogen kan man tycka...

    Iaf, har snackat med verkstaden o killen som monterade däcken. Han trodde han bytte ventiler men kunde inte minnas riktigt. Nytt däck är beställt och monteras imorgon. Utan kostnad så klart. Ska vara med under hela processen och hålla koll, samt sänka fälg + däck i vatten innan montering.

    Inga kassa bussningar vad jag kunde se sist jag hade bilen uppe men det är ju värt att kolla en extra gång
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    fast reserven du satte på kanske hade normala dimensioner? Ett lågprofilsdäck i de dimensioner du har är betydligt känsligare. Där finns det ju ingen svikt alls som kompenserar lite fel. Är allt i ordning och vi nu antar att du körde det tomt på luft så borde både in och utsida vara kass. Är det bara insidan som är skadad så låter det ju mer som att hela vikten ligger på innerkant, dvs hjulet står snett.

  16. #16
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    fast reserven du satte på kanske hade normala dimensioner? Ett lågprofilsdäck i de dimensioner du har är betydligt känsligare. Där finns det ju ingen svikt alls som kompenserar lite fel. Är allt i ordning och vi nu antar att du körde det tomt på luft så borde både in och utsida vara kass. Är det bara insidan som är skadad så låter det ju mer som att hela vikten ligger på innerkant, dvs hjulet står snett.
    Ska kolla mer noggrant imorgon när jag hissar upp bilen på verkstaden Vilka är de vanligaste bussningarna som felar?
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  17. #17
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Så, verkstadsbesöket avklarat. Nytt däck, ny ventil, balansering, sänkte skiten i vatten o inga läckage. Fjädern är hel, bromsen är ok, hjullagret är ok, inga skrapmärken någonstans i hjulhuset, alla bussningar verkar okej. Smäller däcket igen blir jag nog fan skogstokig, hehe

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    har du dylika hjul så brukar det ju räcka att ställa sig på plan asfalterad väg och lägga sig bakom bilen så ser man ju oftast om nåt hjul lutar onormalt. Bussningar och sånt behöver ju inte vara kronslut, just 9-5 ÄR ju väldigt känsliga på slitage på insidan och är bussningarna mjuka och allmänt taskiga så blir det inte ett dugg bättre med breda hjul med väldigt låg profil.
    Man ser ju helt vanliga bruks 9-5 ibland på parkeringar som är extremt kobenta. Att man liksom ser att hjulet lutar.

  19. #19
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    har du dylika hjul så brukar det ju räcka att ställa sig på plan asfalterad väg och lägga sig bakom bilen så ser man ju oftast om nåt hjul lutar onormalt. Bussningar och sånt behöver ju inte vara kronslut, just 9-5 ÄR ju väldigt känsliga på slitage på insidan och är bussningarna mjuka och allmänt taskiga så blir det inte ett dugg bättre med breda hjul med väldigt låg profil.
    Man ser ju helt vanliga bruks 9-5 ibland på parkeringar som är extremt kobenta. Att man liksom ser att hjulet lutar.
    Kollade det med, o hjulen står rakt. Jag tänker dock inte ta några chanser. Jag skulle lämnat bilen för ett tag sedan för kamkedjebyte men det blev uppskjutet. Det är snart dags så jag ska be dem se över bussningarna samtidigt och ev byta ut dem till powerflex.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen äter däck NG9-3 2.8T
    Av dave66_swe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-07-28, 13:46
  2. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  3. Ha man större däck så gå bilen fortare????
    Av L-G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •