Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Polvända äldre svets?

  1. #1
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350

    Polvända äldre svets?

    Hej,

    Jag har lite problem att få mina svetsar att likna något överhuvudtaget. Jag har sen tidigare köpt en gammal Telwin MIG140. Gissar på 80-tal. Ingen tillgång till gastub så jag tänkte prova flusstråd men det går inget vidare. Jag har mipplat på lite med inställningarna men det blir inte så bra. Jag har läst lite om att man ska med fördel polvända svetsen när man använder flusstråd. Tyvärr så är den här svetsen så gammal att det inte finns någon extra koppling för att polvända. Är det bara att ge upp och antingen köpa en annan svets eller en gastub?! Någon som har erfarenhet av det här?
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Hej!

    Åldern har inte något att göra med polvändning. Skulle säga att det har med prisbilden på svets att göra. Jag har visserligen dålig koll på vad
    budgetalternativen har för features nu för tiden. Dock så är polvändningsmöjlighet en extra feature som inte finns på alla maskiner. Det krävs helt enkelt
    ett till uttag på svetsen att sätta jordsladden i. Råder dig att skaffa gas eller annan svets.

    Menar inte att du har varit snål när du köpt svets. Bara att vissa saker inte följer med på de billigare varianterna.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Vad blir problemet när du svetsar då?
    Krävs "lite teknik" att svetsa flusstråd. Dvs har du svetsat gas så blir det inte lika snyggt och att det skvätter lite mer. Men det går att få det helt ok.
    Häckar en del på Maskinisten och där har jag läst att en del bönder har gått mot flusstråd pga det är smidigare utomhus där vinden drar iväg gasen.

    Jag hade en gammal Rusta-svets som jag körde fluss på. Tyvärr kraschade den och jag fick leta fram in gamla Luma 100 (gas) ur gömmorna. Laddade resten av flusstråden jag hade från den gamla och bara körde på. Funkade finfint utan polvändning.

    Gas är ju att föredra, men inget ont ord om flusstråd. Har svetsat mycket med fluss och det funkar prima.

    /Hasse
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    har provat både och, föredrar gas till tunnplåt, flusstråden är knepigare i tunnplåt, har nu en esab smashweld 180 3-fas, fin beggad svets

  5. #5
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Problemen har varit att jag haft problem att få någon inställning så det blir en riktig svets. Det känns lite som ett lotteri för samma inställning kan funka "hyfsat" för att sen inte ens gå att göra en punkt med. Nu kan det säkerligen ha att göra med hur bra jordkontakten är och hur bra ytan är slipad eller skit som håller i handtaget. Det skvätter fantastiskt mycket i varje fall när jag väl lyckas få till något som liknar en riktig svets. Jag ska prova med en kompis gasflaska för att se om det blir någon större skillnad när jag får möjlighet att låna den. Men jag läste runt på nätet och polvända har tydligen gjort stor skillnad enligt vissa så jag hoppades att det skulle kunna hjälpa mig.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-22, 20:10
  2. Ny svets, men vilken?
    Av Schäfer i forum Off Topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 19:13
  3. Köpa svets
    Av Aero_Jansson i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 21:51
  4. Jula svets
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 09:19
  5. Pinnbult vs svets
    Av saab_speed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •