Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ryker vid motorbroms

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    356

    Ryker vid motorbroms

    Min fars 9-5 (2.0 biopower - 06) har börjat ryka rätt friskt när man släpper gasen. Upptäckte det då jag låg bakom. Luktade rätt illa dessutom.

    Givetvis misstänker jag turbon då den ändå gått 20000mil nu. Dock så brukar röken komma vid gaspådrag då vill jag minnas.

    Tänkte mer om det är någon ventil som gett upp eller liknande. Något som någon känner igen på rak arm?

    Hittade en grå ventil (till vänster om motorn om man står framifrån) som går till kobran dock osäker på funktionen. Jag vill få det till en backventil då den har en pil som visar riktning. Men denna har vara ett hål rakt igenom vilket förbryllar mig.

    2 bilder på gråa ventilen först.

    Petade sedan på en annan ventil bakom motorn mot torpeden så att säga. Den gick av/alternativt var av innan jag petade. Känns lite som om denna har något med det att göra
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-07-31 klockan 12:46.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Du kan kika lite i denna tråden, samma typ av problem men kanske andra ventiler.
    Och det finns backventiler och reducerventiler, "ser lika ut ish"

    Kika på denna sida för att se om du kan lokalisera ventilerna till att börja med.

    Ventiler finns i Vevhusventilationen, EVAP/tankurluftning samt till vakuumet till bromsservot
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Missljud vid motorbroms
    Av $ááB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 16:13
  2. Dålig motorbroms ng9-3 -08?
    Av Garfield i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 19:57
  3. Saab 9000 2,3T ryker vid motorbroms/tomgång
    Av koopfan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •