Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: När kom ESP NG9-3

  1. #1
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1

    När kom ESP NG9-3

    Hej, skall titta på bil till min dotter och undrar om någon vet när antisladd blev standard på Ng 9-3

    Mvh Stig

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Blev inte antisladd standard på alla Saabar 2005?
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Har för mig också det var tillval fram tills dess men från och med 2005 kom det som standard.

    Tänk på lite övriga saker som är vanliga fel
    Fram fjädrarna bör vara bytta,
    Kolla Servopumpen om det ser ut som de läcker ut från den, lukta annars på vätskan, blir lätt att de luktar motorolja, då är det packboxen mellan motorn och pumpen som är dålig, den är väldigt enkel att byta.. 3 skruvar och någon slang, kostar strax över 100 kr för packningen.


    Sen verka även Kondensorn till ACn vara en svag länk, bör med gärna vara bytt
    Annars bara saker att pruta på

    Rekommenderar att köpa nyare t ex 2007/2008, så man iallafall får nya inredningen, och gärna nya utsidan också

  4. #4
    Dom där framfjädrarna. Ska man förvänta sig samma problem igen efter ett tag eller är de nya fjädrarna konstruerade på ett annat sätt?

  5. #5
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Tackar, då är en 2005 att föredra och väljer men en 2004 så borde den ligga klart lägre i pris.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Att en -04 skulle vara mycket billigare än en -05 är osannolikt. Folk prissätter inte en 9-3SS med utgångspunkt för om bilen har ESP eller inte, utan det brukar vara de vanliga faktorerna som skick och miltal som styr.

    Aero har alltid haft ESP som standard.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Förutom nämnda fel så ta och provkör över några farthinder och lyssna efter knarrande stolar och rassel från den plastiga inredningen. Kolla noga alla elektriska funktioner inkl elhissar och backspeglar. Titta efter rost i hjulhusen fram, speciellt högst upp.

    Det är ganska lätt att byta framfjädrarna men kul är det ju inte. Aerospoilern är för låg, min är skrapad både fram och under.

    ESP och TCS fungerar fantastiskt bra tycker jag.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2016-07-26 klockan 11:42. Anledning: lagt till om EPP
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    48
    Hade undvikit 05:an, då man tog bort dom bakre chassibussningarna på just den årgången, och införde dom 06 igen!
    ng9-3 som redan är extremt bullrig, MY2005 blev alltså ännu värre!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Dom där framfjädrarna. Ska man förvänta sig samma problem igen efter ett tag eller är de nya fjädrarna konstruerade på ett annat sätt?
    Svar ja, men dem håller nog iaf 10k mil..
    Precis som alla tyska fjädrar typ så är kvalitén inte anpassad för vårt klimat typ..
    Tur dem inte är så dyra )

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Jag kan bekräfta svaret på ursprungsfrågan:
    - ESP blev standard på ng9-3 och og9-5 till årsmodell 2005.
    - På tidigare årsmodeller (2002-2004) fanns ESP som tillval förutom Aero där det var standard.

    Jag håller till fullo med om att man vill ha en bil med ESP (starkt bidragande orsak till att det blev en aero för mig), men det märks inte ett dugg på begagnatpriserna. Gemene man hajar inte skillnaden på antisladd och antispinn och har än mindre koll på när det infördes. Men uteslut inte årsmodell 2004 för det, ESP fanns som sagt som tillval. Årsmodell 2003 skulle jag dock välja bort, det har varit en del barnsjukdomar på den (första) årsmodellen, framförallt elstrul.

    En annan "bra att veta"-sak på säkerhetstemat: Halogenhalvljuset på ng9-3 är rent utav bedrövligt. Så ska bilen framföras på annat än belyst väg skulle jag bara välja exemplar med xenonljus.

    Om du tittar på blocketannonser, spana lite extra på eventulla bilder på förarplatsen, där ser du en ESP-knapp för de bilar som har ESP samt ett reglage för inställning av höjden på halvljuset för de bilar som har halogenljus (xenon har automatisk nivåreglering).

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Att säga att man skall välja bort årsmodell 2003 tycker jag är fel, dom är 13år och har garanterat lagats både 1 och 2 gånger så barnsjukdomarna borde vara åtgärdade. Har en 03a och 08a, 08an knirrar och knarrar i inredningen vilket 03an inte gör. Inga el fel i någon av bilarna än... ;-)

    /Jonas

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Håller med ovan. Min 2003 (uttagen okt 2002) är mycket tystare i inredningen än min 2009. Har ägt den sen 2006 och har inte haft något problem relaterat till barnsjukdomar. Stereon har fått ny mjukvara och lite sånt. JO en kabel i kabelstammen har gått av en gång så bilen inte startade. Såna fel lär ju ha visat sig redan om de inträffar.


    /Christian
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag kan bekräfta svaret på ursprungsfrågan:
    - ESP blev standard på ng9-3 och og9-5 till årsmodell 2005.
    - På tidigare årsmodeller (2002-2004) fanns ESP som tillval förutom Aero där det var standard.

    Jag håller till fullo med om att man vill ha en bil med ESP (starkt bidragande orsak till att det blev en aero för mig), men det märks inte ett dugg på begagnatpriserna. Gemene man hajar inte skillnaden på antisladd och antispinn och har än mindre koll på när det infördes. Men uteslut inte årsmodell 2004 för det, ESP fanns som sagt som tillval. Årsmodell 2003 skulle jag dock välja bort, det har varit en del barnsjukdomar på den (första) årsmodellen, framförallt elstrul.

    En annan "bra att veta"-sak på säkerhetstemat: Halogenhalvljuset på ng9-3 är rent utav bedrövligt. Så ska bilen framföras på annat än belyst väg skulle jag bara välja exemplar med xenonljus.

    Om du tittar på blocketannonser, spana lite extra på eventulla bilder på förarplatsen, där ser du en ESP-knapp för de bilar som har ESP samt ett reglage för inställning av höjden på halvljuset för de bilar som har halogenljus (xenon har automatisk nivåreglering).
    Jag har en 2008, du har ingen ESP knapp, detta gör man i datorn...
    Kanske fanns på äldre dock?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    Jag har en 2008, du har ingen ESP knapp, detta gör man i datorn...
    Kanske fanns på äldre dock?
    Jag har en MY07 och där finns ESP-knapp. MY08 har sportknappen för automatlådan på samma plats istället tydligen (om man nu har automatlåda vill säga, annars är där en "tom" knapp).
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Jag har en MY07 och där finns ESP-knapp. MY08 har sportknappen för automatlådan på samma plats istället tydligen (om man nu har automatlåda vill säga, annars är där en "tom" knapp).
    Du tänker som den här knappen?
    https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/...BF%BDllare.jpg

    Ja det är ju de äldre 9-3orna, som inte har facelift inredningen... trodde även där var i datorn.
    my bad.

    Jag har ingen knapp alls där.
    Jag gör ju mitt via ratten

  16. #16
    MY07 har ju den faceliftade inredningen...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    MY07 har ju den faceliftade inredningen...
    Ja och bilar med facelift har ju det på ratten

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Förutom nämnda fel så ta och provkör över några farthinder och lyssna efter knarrande stolar och rassel från den plastiga inredningen. Kolla noga alla elektriska funktioner inkl elhissar och backspeglar. Titta efter rost i hjulhusen fram, speciellt högst upp.

    Det är ganska lätt att byta framfjädrarna men kul är det ju inte. Aerospoilern är för låg, min är skrapad både fram och under.

    ESP och TCS fungerar fantastiskt bra tycker jag.
    Hur kollar man att framfjädrarna är slitna och behöver bytas? Vad är problemet med slitna fjädrar?
    Aerospoiler: är det ett tecken på slitna fjädrar att spoilern tar i?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Problemet är väl snarare att fjädrarna går av och det kan bl.a. orsakas av kassa fjäderbenslagringar, så vid byte av fjäder bör även dessa kontrolleras.
    Att spoilern är repig på undersidan är ett tecken på att chauffören inte är rädd om bilen!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Mät från marken till nederkanten på frontspoilern, skiljer det så är minst den ena fjädern av. Min 9-3 2005 hade gått 7500 mil när jag köpte den för två år sedan. Då var höger framfjäder av på två ställen på nedre varvet. Detta upptäckte jag först när fjädern gick av för tredje gången. Bilen var besiktigad minst två gånger med trasig fjäder utan anmärkning, det märktes inte heller vid körning. Det är dumt att inte byta fjäderbenslagren när man demonterar fjäderbenen. Stödlagren är obehandlade original och rostiga. Störs man av det är det lämpligt att byta dessa och lägga t ex två lager Hagmans Primer CA före montering. Troligen finns det ytrost i hjulhusen som lämpligen åtgärdas samtidigt.

    Min bil bar ganska många tecken på att det var en klantskalle som brukat den men de låga milen vägde över för min del. Många av skavankerna är numera åtgärdade.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •